وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شیوه جدید کلاهبرداری از روش برقراری تماس بینالمللی هشدار داد و از شهروندان خواست که در صورت دیدن چنین تماسهایی، به آن شمارهها دوباره زنگ نزنند چرا که هزینههای گزافی به آنها تحمیل خواهد شد.
به گفته رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، تماسهای با پیششماره بینالمللی که سریعاً قطع میشوند و کاربران را کنجکاو میکنند، منشا نامعلومی دارد و معمولاً بعد از تماس مشترک با آنها، هزینههای سنگینی برای مشترکین درج میشود.
«جمال هادیان» در خصوص این نوع از کلاهبرداری گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت ایران پیگیر شناسایی اپراتورهای واسطی است که این کلاهبرداری از طریق آنها انجام میشود. برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در فرآیند تماس با شهروندان ایرانی و قطع سریع آن همکاری دارند که باعث افزایش هزینه های مشترکان می شود.»
قرار است تا شرکت ارتباطات زیرساخت با ورود به این موضوع این اپراتورها را شناسایی کند و متخلف بودن آنها را محرز نماید و همزمان با این عملیات شناسایی، اقدامهای لازم برای قطع ارتباط آنها صورت بگیرد. هادیان تاکید کرد که تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفقی که دارند، با آن شماره تماس بگیرند تا بفهمند چه کسی به آنها زنگ زده ولی در این موارد خاص، زنگ زدن مشترک معادل با کلاهبرداری از حساب او است:
«احتمال دارد منشا این تماس ها داخلی یا خارجی باشد. مشترکان پس از برقراری هر تماس ناآشنا و بین المللی و قطع آن از پاسخگویی مجدد خودداری کنند تا متحمل هزینه های سنگین نشوند.»
جهرمی صبح امروز با انتشار این توییت خبر داده بود که جزییات بیشتری در این رابطه اعلام خواهد شد. گفتنیست که روز گذشته همراه اول با ارسال پیامکی برای مشترکان خود در همین رابطه اطلاعرسانی کرده بود.