روزنامه خراسان - مائده کاشیان: در سالهای اخیر بازیگرانی روی پرده نقرهای دیدهایم که نوید ظهور ستارههای تازهای را در سینمای ایران میدهند و میتوان به عنوان امیدهای آینده سینما روی آنها حساب کرد. بازیگرانی که آمدهاند تا دایره محدود کسانی که آنها را ستاره سینما مینامیم، بزرگتر و جای خودشان را در سینما پیدا کنند.
امیر جدیدی یکی از این ستارههاست که با نگاهی به کارنامه هنریاش متوجه خواهید شد از ابتدای ورودش به عرصه بازیگری تا همین امروز، پلههای مسیر پیشرفت را دو تا یکی بالا رفته و آینده درخشانی در سینمای ایران خواهد داشت. او هم اکنون با فیلم «عرق سرد» توجه همه را جلب کرده است و قبل از آن هم با فیلم موفق «تنگه ابوقریب» روی پرده سینماها حضور تحسینبرانگیزی داشت. به بهانه بازی و نقش متفاوت امیر جدیدی در فیلم «عرق سرد» مروری داشتهایم بر کارنامه هنری و انتخابهایی که تا به امروز داشته است.
آفریقا
امیر جدیدی به واسطه هومن سیدی وارد دنیای بازیگری شد. او مربی تنیس و البته دوست هومن سیدی بود و به پیشنهاد او تصمیم گرفت که علاوه بر ورزش، هنر را هم تجربه کند. هومن سیدی و امیر جدیدی هر دو، اولینهایشان را همراه یکدیگر تجربه کردند.
او سال 89 در اولین فیلم بلند سیدی ایفای نقش کرد و در این فیلم در کنار شهاب حسینی و جواد عزتی، نقش «کسری»، یک جوان خلافکار و فروشنده مواد مخدر را بازی کرد. لحن صحبت و ادبیات قلدرمنشانه جدیدی، به خوبی روی شخصیت منفی و بزهکار «کسری» نشست. چون این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع شد، به اندازه کافی دیده نشد اما امیر جدیدی با بازی در «آفریقا» خود را به سینمای ایران معرفی کرد.
سیزده
جدیدی در دومین تجربه بازیگری خود نیز با هومن سیدی همکاری کرد و سال 91 در فیلم «سیزده»، نقش شخصیتی به نام «آرش» را بازی کرد. او در این فیلم هم مشابه «آفریقا»، دوباره نقش یک خلافکار با همان شمایل لاتی را بازی میکرد، اما برخی وجوه انسانی در لابه لای شخصیت «آرش»، بازی او را نسبت به فیلم اول متفاوت کرده بود. از آن جایی که «آفریقا» به صورت عمومی در سینما اکران نشد، بیشتر از فیلم «سیزده» به عنوان اولین حضور رسمی امیر جدیدی در سینما یاد میکنند.
پایان خدمت
امیر جدیدی بعد از دو فیلم «آفریقا» و «سیزده»، دست به انتخاب متفاوتی زد. او در سال 92 و در فیلم «پایان خدمت»، در نقش کاراکتری بازی کرد که در مقایسه با دو فیلم قبلیاش کاملاً متفاوت بود. او در این فیلم نقش یک سرباز به نام «پوریا قزلباش» را بازی کرد که در آخرین روزهای دوران خدمتش، بنا به دلایلی دختری را که به پزشک قانونی انتقال میداد، فراری میدهد. او در نقش یک جوان سادهدل شهرستانی ظاهر میشود که هیچ نشانهای از زرنگبازی، لاتبازی یا شرارت شخصیتهای قبلی را در او نمیبینیم.
ارتباط و زندگی امیر جدیدی با افراد ترک زبان، برای بازی در این نقش کمک زیادی به او کرده و باعث شده بود به خوبی از پس صحبت کردن به زبان ترکی برآید. او سال 92، در سیودومین جشنواره فیلم فجر توانست برای بازی در این فیلم و «سیزده»، دیپلم افتخار بهترین بازیگری را از آن خود کند.
رخ دیوانه
نام امیر جدیدی با فیلم «رخ دیوانه» بر سر زبانها افتاد. این فیلم به کارگردانی ابوالحسن داوودی، در جشنواره فیلم فجر با استقبال منتقدان و تماشاگران روبهرو شد. امیر جدیدی در «رخ دیوانه» نقش جوانی به نام «پیروز» را بازی کرد که از طریق فضای مجازی با چند جوان مرفه و ثروتمند قرار میگذارد و این دیدار مقدمه اتفاقات عجیبوغریبی برای هرکدام از آنها میشود. امیر جدیدی در «رخ دیوانه» هم در نقش یک شخصیت مثبت بازی میکند که البته نمیتوان آن را مشابه «پوریا» در «پایان خدمت» دانست.
«پیروز» جوان صادق، سربهراه و البته فقیری است که با وجود مشکلات مالی به اخلاقیات پایبند است و همین خوب بودن او باعث میشود از بقیه اعضای گروهی که در فضای مجازی با آنها آشنا شده رودست بخورد. چهره امیر جدیدی همانقدر که میتواند برای نقشهای منفی مناسب و مشکوک باشد، به همان اندازه هم میتواند برای نقشهای مثبت مناسب و معصوم باشد.
من
جدیدی در سال 93، در یک فیلم دیگر هم با عنوان «خندههای آتوسا» نقش نسبتاً کوتاهی داشت. فیلم خیلی دیده نشد و اثر مهمی در کارنامه جدیدی نیست. پس از این فیلم، اولین همکاری امیر جدیدی با سهیل بیرقی بود که در فیلم «من» رقم خورد. او در این فیلم نقش جوانی به نام «آریا» را بازی میکرد که رگههایی از طنز هم در نقش او دیده میشود. «آریا» پسر ضعیفی است که سودای خوانندگی در سر دارد و برای یکشبه معروف شدن، دست به دامن زنی به نام «آذر» با بازی لیلا حاتمی شده است.
در کاراکتر «آریا» از جدیت خاصی که در میمیک صورت و لحن صدای او وجود دارد و در فیلمهای قبلی او دیدهایم خبری نیست. البته که این شخصیت روی دیگری هم دارد که تقریباً در انتهای فیلم آشکار میشود اما امیر جدیدی را در فیلم «من»، بیشتر در جلد همان «آریا»ی ساده میبینیم و روی غالب شخصیت این کاراکتر، همان است. به همین دلیل میتوان از «آریا» به عنوان یکی از متفاوتترین نقشهای او یاد کرد و بازی در مقابل لیلا حاتمی را جزو یکی از شانسهای او دانست.
اژدها وارد میشود
بعد از فیلم «من»، امیر جدیدی مسیر پیشرفت را بدون توقف طی کرد و در آثاری بازی کرد که همه آنها فیلمهای مهمی هستند و حسابی دیده شدهاند. او در همان سال در «اژدها وارد میشود» نقش یک کارآگاه ساواکی به نام «بابک حفیظی» را بازی کرد که در جستوجوی کشف راز یک قتل بود. اگرچه قصه و فرم متفاوت فیلم، روی بازی امیر جدیدی سایه انداخته بود ولی او در این فیلم دوباره آن روی جدی شخصیتش را نشان داد و تبدیل به کارآگاهی دقیق و جستوجوگر شد.
قاتل اهلی
نام مسعود کیمیایی در ذهن مردم و علاقه مندان به سینما، با فیلمهایی مانند «قیصر»، «رضا موتوری» و «گوزنها» و قهرمانان به یادماندنیشان گره خورده است. او در فیلم «قاتل اهلی» ماجرای فردی به نام «جلال سروش» را روایت میکند که در تلاش است با فسادهای شرکت داروسازی «پیسارو» مبارزه کند. جدیدی در «قاتل اهلی» نقش «سیاوش مطلق» را بازی میکند که چون والدینی نداشته، تحت حمایت «جلال سروش» با بازی پرویز پرستویی بزرگ شده است و حکم فرزند او را دارد.
بازی امیر جدیدی جزو معدود نکات مثبت «قاتل اهلی» است. «سیاوش مطلق» جوان شجاع و باعرضهای است که یک تنه سراغ بدخواهان «جلال سروش» میرود و تا پای جان با آنها مبارزه میکند. امیر جدیدی با بازی فوقالعادهاش در این فیلم، تبدیل به یک قهرمان سینمایی شد.
تنگه ابوقریب
نقش «حسن» در فیلم «تنگه ابوقریب» هم تجربه متفاوتی را برای او رقم زد. «حسن» همراه دوستانش «خلیل»، «عزیز» و «مجید» راهی جبهه و جنگ میشوند تا از سرزمینشان دفاع کنند. «حسن» شبیه هیچ کدام از همرزمانش نیست، جوان لوطی، سربههوا و به قول معروف کلهخراب این گروه چهار نفره، «حسن» است. او شخصیت بیادعایی است که وقتی پای دفاع از سرزمین و هموطنانش به میان میآید احساساتش فوران میکند و تصمیمی را که به نظرش درست است، میگیرد.
امیر جدیدی در این فیلم هر دو روی جدی و طنز «حسن» را به نمایش میگذارد و تماشاگر را تحتتأثیر هر دو بعد این شخصیت قرار میدهد. او برای این فیلم و «عرق سرد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر را گرفت.
عرق سرد
امیر جدیدی در نهایت با نقشآفرینی فوقالعادهاش در فیلم «عرق سرد» بیشتر از قبل تواناییاش را ثابت کرد، به طوری که میتوان «عرق سرد» را یک طرف و بقیه فیلمهای او را در طرف دیگر قرار داد. او در دومین همکاریاش با سهیل بیرقی در جلد مرد دورویی به نام «یاسر شاهحسینی» فرو میرود که ظاهر آرام، منطقی و موجهش همه را فریب میدهد اما حقیقت شخصیتش، متعصب و آزاردهنده است. امیر جدیدی در «عرق سرد» بازی بسیار باورپذیری دارد و موفق میشود با آرامش عذابآوری که در حرکات و صورتش مشهود است، حسابی حرص مخاطب را دربیاورد.