روزنامه هفت صبح: با وجود فشار سخت و سهمگین تحریم های آمریکا روی صنعت خودرو ایران، هنوز هم تعداد نسبتا زیاد خودرو در خطوط تولد خودروسازان وطنی حضور دارند که علاوه بر ظاهر و امکانات و ایمنی مناسب از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و قابلیت اعتماد مشتریان را دارند.
این محصولات که عمدتا در سه سال اخیر از سوی خریداران با بیشترین استقبال و بالاترین اطمینان روبهرو بودهاند، گرچه در ماه های اخیر بعضا تا دو باربر افزایش قیمت داشتهاند اما همچنان در قیاس با محصولات وارداتی از اولویت بالاتری برای خرید برخوردارند.
طبق بررسی مداوم و پیوسته شرکت بازرسی و استاندارد ایران در کشور 14 خودرو مختلف چهار ستاره حضور دارند که در گزارش امروز به 12مورد آنها میپردازیم. البته دو مدل از آنها انواعی مشابه منتها مجهز به گیربکس دستی هستند که نیاز نیست مجددا آنها را یادآوری کرد. در عین حال صنایع داخلی حدود 16 اتومبیل سه ستاره و 12 مدل دو ستاره هم تولید میکنند که در سطحی پایین تر از خودروهای این گزارش قرار داشته و ارزش خرید پایین تری دارند. ببینیم این 12 خودرو چهار ستاره و کیفی چقدر ارزش خرید داشته و چه ویژگی هایی دارند.
1. تندر پارس
نسخه فیس لیفت و وطنی پارس خودرو به لحاظ موتور، گیربکس و پلتفرم هیچ فرقی با تندر 90 و تندر پلاس ندارد اما در مقایسه با این دو خودرو از نمای عقب متفاوتی برخوردار است، تند پارس که بهایی معادل 90 میلیون تومان دارد جزو محصولات پرفروش رنو در بازار ایران بوده است. همچنین گزارش کسانی که تجربه خرید و استفاده از این محصول را داشتهاند، کیفیت ساخت و بالای تندر پارس را تایید میکند.
2. تندر پلاس
نسخه 2010 داچیالوگان که از سال گذشته با یک تاخیر هفت ساله وارد خط تولید ایران خودرو شده و طرفداران بسیاری دارد. بهبود تناسبات ظاهری لوگان فیس لیفت مخصوصا در نمای جلو و عقب باعث شده تا اندکی خودرو جلال و جلوه یابد. در عین حال فرم کابین با تغییراتی به نمای داخل ساندرو نزدیک شده تا تندر پلاس با اخذ بهایی بالاتر چیزی بهتر و بیشتر از تندر 90 و تندر پارس در اختیار قرار دهد
3. پژو 207
نسخه پلاس و ارتقا یافته 2062 که با حرکت هوشمندانه شرکای ایرانی و برزیلی پژوه تولید شده و از قضا پس از تولید در سال 96، توانسته جایگاه خوبی برای خود در بازار به دست آورد. 207 که در دو گونه دستی و اتومات نمره چهار ستاره کیفی را دریافت کرده، اتومبیلی هم شکل و هم اندازه با 206 است اما امکانات بیشتر و طراحی جدیدتری دارد. همین عوامل هم موجب شده تا نسبت به پژو 206 خودروی گرانتری باشد.
4. رنو ساندرو
محبوب ترنی هاچ بکر نو در یک دهه اخیر همین داچیا ساندرو است که در انواع معمولی و استپ وی توانسته سالانه تا 50 هزار خریدار ایرانی را به سمت این برند فرانسوی بکشاند. این خودرو که به لحاظ امکانات و تجهیزات رفاهی ارتباطی در رتبه پایینی قرار دارد بیش از ظاهر و ادوات، نان کیفیت ساخت بالا و ایمنی مناسبش را میخورد. اغلب خریداران ساندرو تایید کردهاند ساندرو محصول رنو دوام شگفتانگیزی دارد.
5. بسترن بی 30
به طرز عجیب غریبی خود را در لیست خودروهای چهار ستاره جا کرده در حالی که نصف امکانات رفاهی و ایمنیاش را در چین جا گذاشته است! اصلا یکی از شکاف های عمده گزارش های هر ماهه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همین خودرو جینی نه چندان مدرن و مجلل است که از حدود پنج سال قبل در چین تولید شده و به لطف ادعای همکاری با فولکس، توانسته در جمع بزرگان جلوه گری کند.
6. هاوال اچ 2
اغلب کسانی که در گزارش های خارجی راجع به هاوال اچ 2 نوشتهاند، این محصول اقتصادی و پرفروش را یک خودرو ساده، راحت و بادوام معرفی کردهاند. اچ2 که در سال های اخیر در شمار پرفروش ترین خودروهای کشور چین هم بوده، به مدد موتوری 140 اسبی، اعتبار بالای سازنده چینی (گریت وال) در صنعت خودرو چین و نیز همکاری با قطعه سازان بزرگ آمریکایی و ژاپنی یک اتومبیل قابل اطمینان است.
7. هیوندای اکسنت
یکی از خودرو های با کیفیت، کم دردسر و خوش آتیه کرمان موتور که میتوانست علاوه بر مصرف کنندگان عادی برای ناوگان تاکسی های داخل شهری هم مورد استفاده قرار گیرد همین اکسنت بلو محصول هیوندای بود که تیغ تیز تحریم های آمریکایی روند تولیدش را مدتی است کند کرده و هیوندای را برای خروج دوباره از ایران مجاب نموده است. اکسنت که سدانی کامپکت در رده پژو 301 است، به مصرف بهینه سوخت مشهور است.
8. کیا سراتو
سدان خوش پوشی و اسپورت سایپا کیفیت ساخت و ارزش خرید بالایی دارد و در گونه آپشنال میتواند اغلب نیازهای خریداران سخت پسند را پوشش دهد. سراتو که از موتورهای چهارسیلندر 1600 و 2000 سیسی سود میبرد، با دو نوع جعبه دنده دستی و اتومات در بازار ارائه شده و به لطف شش ایربگ، سانروف، سیستم صوتی مناسب و مدرن، پدال شیفتر و چندین و چند آپشن دیگر یک خودرو مدرن و ایمن با قابلیت اطمینان بالاست.
9. هیوندا آی 20
حتی آن اوایل که تولیدش داشت شروع میشد هم سخت فروش بود. اشتباهات متعدد در قیمت گذاری این خودرو و البته بلای تحریم باعث خروج زود هنگام این اتومبیل از صحنه رقابت در بازار شد و حالا با بهایی 205 میلیونی، به سختی برای طبقات متوسط قابل دستیابی است. آی 20 که کیفیت ساخت بالایی دارد، خودرویی با سطح رانندگی و سواری بالا و قابل توجه است اما از فقدان برخی آپشن های ضروری رنج میبرد.
10. مزدا 3
با اینکه اتومبیل زیبایی است اما به سختی میتوان آن را اتومبیلی فراگیر و قابل دسترس عموم نامید. بهای 270 میلیونی مزدا 3 در شرایطی که قدرت خرید حدود 90درصد خریداران ایرانی کمتر از 100 میلیون تومان است، یک ضربه کاری به حیثیت این ژاپنی محبوب و ایمن است. این موارد اما چیزی از ارزش های بهترین سدان اقتصادی و کوچک بازار کم نمیکند چرا که مزدا 3 در عین دوام و مصرف بهینه، خودرویی اسپرت است.
11. سوزوکی گرند ویتارا
با بهایی بین 280 تا 300 میلیون تومان، هنوز هم نسبت به رقبای کره ای و مدرنش یعنی اسپورتیج و توسان کاملا قابل قبول است، مخصوصا وقتی توانایی آفرود ویتارا را در نظر می آوریم و به بهای 500 میلیون تومانی دوقلو های کره ای بیشتر فکر میکنیم! ویتارا که در نسخه فیس لیفت خودرویی با سطح بهتر و بالاتر آپشن است، طرح به نسبت زیبا و باوقاری داشته اما کابینش اندکی قدیمی میزند.
12. پژو 2008
یک خودرو چهار ستاره واقعی با طرح ظاهری زیبا و هندلینگ عالی در بخش کیفیت ساخت، ایمنی سطح بالای 2009 یکی از عمده ترین دلایلی است که میتواند خریداران ایرانی را به سمت این محصول جذب کند، با داشتن پنج ستاره کامل از موسسه اروپایی انکپ، شش کیسه هوای ایمنی، اقسام سیستم های هشدار دهنده و چند نوع ترمز، 2008 خودرویی است امن برای خانواده های ایرانی که به سفر علاقهمندند.