ماهان شبکه ایرانیان

تصمیم پاریس برای بازگرداندن کودکان اعضای فرانسوی داعش

خبرگزاری ایسنا:به نقل از رای‌الیوم، خانواده‌های فرانسوی یا ساکنان مناطق تحت کنترل کرد‌ها در سوریه گزارش وجود این کودکان در خاک سوریه را داده‌اند.

یک منبع فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، گفت، هویت و محل سکونت تنها بخشی از این کودکان مشخص شده است آن‌ها در مناطق کردنشین حضور دارند که راه را برای بازگرداندن آن‌ها هموار می‌کند.

این منبع افزود، کودکان که اکثر آن‌ها کمتر از شش سال دارند تنها با موافقت مادرانشان می‌توانند سوریه را ترک کنند، مادرانی که در این کشور باقی خواهند ماند.

باوجود درخواست وکیل مدافع خانواده‌ها در فرانسه، دولت این کشور هرگونه عملیات برای بازگرداندن نوجوانان، تروریست‌ها یا زنانی که از فعالان داعش هستند را بعید می‌داند.

منابعی در وزارت خارجه فرانسه گفتند، کسانی که در عراق و سوریه مرتکب جنایتی شده‌اند باید در این کشور‌ها محاکمه شوند، جز کودکان زیر سن قانونی که وضعیتشان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد روند بازگرداندن کودکان پیچیده است، زیرا مناطق تحت کنترل اداره خودگردان کرد‌ها در سوریه در جامعه بین‌الملل به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته نشده و پاریس روابط دیپلمات خود را با دمشق از زمان آغاز درگیری‌های سوریه در سال 2011 به حالت تعلیق درآورده است.

منبع مذکور افزود، بین 30 تا 40 شبه‌نظامی نزد نیرو‌های کرد سوریه بازداشت هستند که به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. او تعداد فرانسوی‌ها در میان این بازداشتی‌ها را مشخص نکرد.

در عراق هم سه خانواده تروریستی با تابعیت فرانسوی وجود دارند. تاکنون بیش از 300 تروریست فرانسوی در کشته شده‌اند که تعداد آن‌ها در عراق و سوریه 680 تن برآورد شده است. طبق اعلام پاریس تعداد کمی از آن‌ها به کشور‌های دیگر مانند افغانستان، لیبی یا کشور‌های مغرب عربی رفته‌اند و بخش دیگری از آن‌ها همچنان در عراق و سوریه هستند.

منابع فرانسوی می‌گویند، بخشی از فرانسوی‌ها در پایگاه داعش در مرز‌های سوریه و عراق حضور دارند و 100 تن از آنان هم در ادلب آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی مخالف در سوریه هستند.

کرد‌های سوریه اعلام کردند، بیش از 900 شبه‌نظامی خارجی عضو داعش از 44 کشور را بازداشت کرده‌اند، مساله‌ای که یک چالش امنیتی و قضایی محسوب می‌شود. کرد‌های سوری از این کشور‌ها خواسته‌اند که اتباع بازداشتی خود را تحویل بگیرند، اما دولت‌های آن‌ها تاکنون به این کار راضی نشده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان