ترسناک‌ترین فیلم‌های ۲۰ سال اخیر-قسمت اول

بیست سال برای فیلم‌های ترسناک، بازه‌ی زمانی طولانی نیست. بااین‌وجود همان‌طور که در این لیست می‌بینید، در 20 سال گذشته فیلم‌های زیادی در این ژانر ساخته شده‌اند. برای شما فهرستی از ترسناک‌ترین‌های سینما و المان‌هایی که این دوره را شکل می‌دهند نوشته‌ایم.
20- The Babadook 2014«بابادوک» The Babadook بااینکه فیلمی منسجم نیست و در خلق حال‌وهوای موردنظرش موفق نیست، شما را با ذهنیات زنی عصبی همراه می‌کند. این سایکودرام psychodrama جنیفر کنت Jennifer Kent که در استرالیا روایت می‌شود، داستان آملیا Amelia (اسی دیویس Essie Davis) را روایت می‌کند که در شبی که پسرش (نوآ وایزمن Noah Wiseman) را به دنیا می‌آورد همسرش را در تصادفی از دست می‌دهد. این پسر که حالا شش‌ساله است مشکلات زیادی دارد که البته به‌پای مشکلات مادرش نمی‌رسد. آملیا تمام مدت فیلم تصویرهایی ترسناک از شخصیت یکی از کتاب داستان‌های پسرش، بابادوک Babadook را می‌بیند.
19- Drag Me to Hell 2009کارگردان سم ریمی Sam Raimi موفق شده است المان‌های ترسناک زیادی را در این فیلم مهیج بگنجاند. «مرا به دوزخ بکشان» Drag Me to Hell داستان کارمند بانک جوانی (الیسون لومن Alison Lohman) را جلو می‌برد که وقتی درخواست وام پیرزن کولی یک‌چشمی (لرن ریور Loran Raver) را رد می‌کند توسط او طلسم می‌شود. تفاوت این اثر ریلی با کارهای قبلی‌اش این است که این بار در عصر تکنولوژی فعالیت کرده که نمود ‌آن را هم به‌خوبی در فیلم می‌توانیم ببینم.
18- The Witch 2015فیلم ماورایی رابرت ایگرز Robert Egger در دهه‌ی 1630 در نیو‌انگلند New England روایت می‌شود. در صحنه‌های اولیه‌ی فیلم، یک جادوگر نوزاد خانواده‌ را کشته و خودش را به خون او آغشته می‌کند. خانواده‌ به رهبری پدر خانواده رالف اینستون Ralph Ineson از جامعه دور شده‌اند و در خانه‌ا‌ی در کنار یک جنگل زندگی می‌کنند. گم شدن نوزاد تازه به دنیا‌ آمده‌ی خانواده، سرآغاز اتفاقاتی تلخ و باورنکردنی برای این خانواده است.
آنیا تیلور-جوی Anya Taylor-Joy در نقش دختر نوجوان خانواده که متهم به‌جادوگری می‌شود، بازی‌ای به‌یادماندنی از خود به‌جا گذاشته است.
17- The Human Centipede 2 (Full Sequence) 2017تام سیکس Tom Six این دنباله‌ی ترسناک فیلم سال 2009، آن‌قدر مجذوب‌کننده ساخته است که احتمالاً مارکی دو ساد Marquis de Sade (نویسنده و فیلسوف فرانسوی) را هم جذب خود می‌کرد. شکی نیست که این فیلم کابوس‌وار عجیب داستانش را تا حدی پیش می‌رود که ازنظر ترسناکی رکورد تازه‌ای می‌زند.
فیلم به‌صورت سیاه‌وسفید فیلم‌برداری شده است و در آن لارنس از. هاروی Laurence R. Harvey نقش شخصیت عجیبی را بازی می‌کند که ده نفر را به انباری در لندن برده و به طرز دیوانه‌واری آن‌ها را به قتل می‌رساند.
16- Paranormal Activity 3 2011فیلم‌های «فعالیت‌های فرا طبیعی» Paranormal Activity که در سال 2007 برای اولین بار پخش شد، نسخه‌ی فیلم‌برداری شده با دوربین‌های ثابت «پروژه‌ی جادوگر بلر» The Blair Witch Project است. باوجوداینکه جنبه‌ی دوربین‌های ثابت دیگر جذابیت خود را از دست داده‌اند، این فیلم‌ها به طرز عجیبی تأثیرگذار بودند.
اولین فیلم این مجموعه بااینکه بدیع‌تر از بقیه بود، اما قسمت سوم آن به کارگردانی اریل شولمن Ariel Schulman و هنری جوست Henry Joost صحنه‌‌های ترسناک‌ به‌یادماندنی‌ زیادی دارد.
15- The Descent 2005درست همان‌طور که افرادی با ترس از ارتفاع بهتر است دور کوه‌نوردی را خط بکشند، کسانی که از فضاهای بسته می‌ترسند هم باید از این فیلم بریتانیایی ترسناک و خوش‌ساخت نیل مارشال Neil Marshall دوری کنند. فیلم داستان گروهی از زنان علاقه‌مند به غارشناسی را به تصویر می‌کشد که در فضاهایی سنگی تودرتو و تاریک خودشان را گیر می‌اندازند. بااینکه معلوم می‌شود در این فضاها هیولایی هم وجود دارد، اما بازهم ناراحت‌کننده‌ترین و ترسناک‌ترین بخش فیلم نیستند.
14- Let Me In 2010نسخه‌ی آمریکایی فیلم سوئدی خون‌آشامی «آدم درست را راه بده» Let the Right One In به کارگردانی مت ‌ریوز Matt Reeves از این نظر بسیار ترسناک است که شما را به همدردی با سرپرست (ریچارد جنکینز Richard Jenkins) یک خون‌آشام 12 ساله (کلویی گرتز مورتس Chloë Grace Moretz) وامی‌دارد. مورتز با پسر حساسی (کدی اسمیت مک‌-فی Kodi Smit-McPhee) که همسایه‌ی آن‌هاست دوست می‌شود. علاقه‌ای که در این فیلم به تصویر کشیده شده است آن‌چنان شیطانی است که نمی‌توان مطمئن بود عاقبت خوبی داشته باشد.
13- A Quiet Place 2018«یک مکان ساکت» Quiet Place داستان یک خانواده با بازی جان کرازینسکی John Krasinki (کارگردان فیلم) و امیلی بلانت Emily Blunt را به تصویر می‌کشد که گیر افتاده‌اند و برای امنیت خودشان باید از قانون مهمی تبعیت کنند: هرکسی که کوچک‌ترین صدایی تولید کند، کشته خواهد شد. موجودی استخوانی با سری شبیه یک طالبی فلزی از میان جنگل ظاهر می‌شود و کسی را که صدایی ایجاد کرده باشد را می‌کشد. باوجوداینکه بهتر است خیلی روی منطق فیلم دقیق نشوید، اما کرازینسکی آن‌چنان فیلم‌ساز توانایی است که این تناقضات منطقی فیلم را کم‌رنگ می‌کند.
12- Planet Terror 2007اگر نیمه‌ی رابرت رودریگز Robert Rodriguez «گرایندهاوس» Grindhouse را یک تقلید و یا کپی بدانید، خیلی هم بی‌راه نمی‌گویید. بااین‌حال این فیلم مهیج زامبی با ظرافت و دقت خاصی ساخته است و آن‌چنان نسبت به همه‌ی اتفاقات، بی‌تفاوت است که به‌ندرت می‌‌توانید متوجه طنز آن شوید. رودریگز موفق شده است ترکیب خوبی از وحشت و المان‌های زرد و سخیف را خلق کند.
11- Ringu 1998داستان ترسناک هیدئو ناکاتا Hideo Nakata زمانی یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما به شمار می‌رفت. این فیلم ارواحی با حال‌وهوایی قدیمی را با تکنولوژی قرن بیست و یکمی تلفیق می‌کرد؛ اما این فیلم حالا بیشتر شبیه کاری است که شهرتش مربوط به یک دوره‌ی زمانی خاص بوده است (داستان فیلم در مورد نوار ویدیویی است، چیزی که امروزه در زندگی ما از آن حتی نشانی هم نیست). ناکاتا عقیده دارد تصاویر ترسناک و سورئال کابوس‌ها همیشه راهی برای ورود به ذهن مخاطب پیدا می‌کنند.
باوجوداین که بازتولید آمریکایی سال 2002 آن به طرز عجیبی خوب ساخته شده است، اما باز هم به ترسناکی فیلم اصلی نیست.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی اون گلیبرمن OWEN GLEIBERMAN در سایت www.variety.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان