پله سفید؛ مغز متفکر و همه کاره آنتلرز

زیکو از تراکتورتا کاشیما و فینال با پرسپولیس

او بعد از ۱۷ سال دوباره به باشگاهی بازگشت که آخرین روزهای فوتبال حرفه ای خود را با پیراهن شماره ۱۰ در آن گذرانده بود.

به گزارش "ورزش سه"، سران باشگاه کاشیما برای این که بتوانند گامی بلند برای تبدیل شدن به قطب اول فوتبال باشگاهی ژاپن بردارند دوباره به سراغ اسطوره برزیلی خود رفتند تا بعد از نزدیک به 17 سال دوباره زیکو را کنار خود ببینند. چهره ای افسانه ای که سال 1991 بعد از سال ها بازی برای فلامینگو راهی سرزمین سامورایی ها شد تا پیراهن شماره 10 کاشیما را برتن کند و فوتبالش را در همین باشگاه به پایان برساند.


زیکو طی سه فصل حضور در آنتلرز 65 بار برای این تیم به میدان رفت و با به ثمررساندن 48 گل نقش به سزایی در تبدیل شدن این تیم به یکی از باشگاه های قدرتمند و پرافتخار ژاپن داشت. نمایش های او به قدری جذاب و سرنوشت ساز بود که این برزیلی کارکشته تبدیل به یکی از اسطوره های بزرگ تاریخ گوزن های شمال شبه جزیره ژاپن شد. پنج سال بعد از خداحافظی با پیراهن کاشیما زیکو برای مقطعی کوتاه در سال 1999 هدایت این تیم را برعهده گرفت اما خیلی زود جدا شد تا این که دوباره بعد از نزدیک به 17 سال این بار در نقش مدیرفنی و تئوریسین اصلی سازمان فوتبال به این باشگاه بازگردد.

 

بازگشت گالینو بعد از 16 سال به آخرین باشگاه حرفه ای دوران فوتبالش


آگوست 2018 کازوهیکو اویگاوا یکی از سرشناس ترین چهره ها در مدیریت ورزشی ژاپن به عنوان رئیس باشگاه کاشیما آنتلرز دوباره زیکو را به این تیم بازگرداند و این بار با امضای قراردادی یکساله تا پایان فصل 2018 جی لیگ سمت مدیرفنی آنتلرز را به اسطوره برزیلی داد. تصمیمی که با استقبال گسترده طرفداران این باشگاه روبرو شد تا آن جا که تا یک هفته تمام سطح شهر کاشیما پر بود از بنرهای تبریک به مدیران آنتلرز بابت این انتخاب و بازگرداندن مرد محبوب برزیلی.

 

استقبال خارق العاده تماشاگران کاشیما از اسطوره برزیلی در بازگشت به کاشیماساکر


خبرگزاری japantimes از این اتفاق به عنوان بزرگ ترین خبر این فصل جی لیگ نام برد چون این انتقال را همچون خرید یک ستاره بزرگ مثل اینیستا و تورس قلمداد کرد و مدعی شد آنتلرز می تواند با افکار و تئوری های سرمربی سابق تیم ملی ژاپن از بن بستی که در ابتدای فصل به آن دچار شده بود خارج شود. این پیش بینی درست از آب درآمد چون تنها شش ماه بعد از بازگشت زیکو روند اتفاقات رخ داده در آنتلرز کاملا تغییر کرد و مثبت نشان داد تا جایی که با زیکو این تیم ژاپنی به اولین فینال آسیایی خود رسید تا رقیب پرسپولیس ایران شود.

 

افتتاح آکادمی فوتبال کاشیما .. طرحی که خود زیکو 16 سال قبل ایده آن را در اختیار مالکان باشگاه قرار داد و خود نیز افتتاح کننده آن بود


اما اویگاوا مالک باشگاه آنتلرز از آوردن زیکو نه تنها برای پیشبرد اهداف فنی بلکه برای مقاصد دیگری نیز بهره برد از جمله استفاده از دانش مرد برزیلی برای پرورش مربیان جدید چون دورنمای 25 ساله باشگاه رشد و پرورش استعدادهای نونهال و نوجوان بود. از همین رو زیکو در بدو ورود خود در کنار تمام دخالت هایی که در بحث های فنی و تصمیم گیری های نقل و انتقالاتی باشگاه داشت مدام کلاس های مربیگری و توجیهی برای مربیان جوان تحت قرارداد با آنتلرز برگزار می کرد.

 

تدریس برای مربیان پایه و آکادمی باشگاه به امید ساخت نسل جدید در طی برنامه ای 25 ساله برای پیشبرد اهداف حرفه ای آنتلرز


زیکو در سال 1999 که هدایت کاشیما را برای مقطعی کوتاه در اختیار گرفته بود طرح توسعه آکادمی باشگاه را به مدیران وقت آنتلرز ارائه داده بود که این طرح او بعد از 15 سال به مرحله اجرا درآمد و در بازگشت او به عنوان مدیر فنی در بخش جنوبی شهر کاشیما افتتاح شد. 15 زمین تمرین با شرایط متفاوت، 3 سالن سرپوشیده ، کلینیک مجهز پزشکی و بدنسازی و سایر امکانات تفریحی مد نظر برای کمپ های استاندارد از جمله سرمایه گذاری کلانی بود که باشگاه ژاپنی برای ساخت این آکادمی انجام داد تا زیکو در بازگشت به آنتلرز با میراثی که خود طرح ریزی کرده بود، سورپرایز شود.


حال در فاصله دو ماه تا انتهای قرارداد با باشگاه محبوب ژاپنی گالینو(لقب زیکو در بین طرفداران فلامینگو و تیم ملی برزیل) سودای کسب اولین جام آسیایی و تکمیل ویترین افتخارات باشگاه کاشیما را در سر دارد. نکته ای که خود او در مصاحبه با extra.globo به آن اذعان داشت. زیکو گفت:« وقتی پیشنهاد بازگشت به کاشیما را دریافت کردم خیلی خوشحال شدم چون این اتفاق می توانست به رویای من در راه کسب اولین جام آسیایی برای طرفداران این تیم رنگ واقعیت ببخشد. البته برای تحقق رویا باید زحمات زیادی کشیده می شد اما با هدف گذاری که انجام داده بودیم می توانستیم به آن برسیم و امیدوارم که با عملی کردن این رویا بتوانم وداع خاطره انگیزی با آنتلرز داشته باشم».

 

اولین حضور در تمرینات روز 4 آگوست که با استقبال بیش از 150 خبرنگار، عکاس و تصویربردار در کمپ انتلرز برگزار شد


صعود کاشیماآنتلرز به فینال لیگ قهرمانان آسیا با زیکو بازتاب گسترده ای در رسانه های برزیلی داشت تا جایی که بلانکو مجری یکی از پرمخاطب ترین برنامه های ورزشی Rádio Tupi شهر فلامینگو در واکنش به این موفقیت گفت:« زیکو مدیرفنی کاشیما آنتلرز یک گام رو به جلوی دیگر در دوران کاری خود برداشت تا در آستانه کسب جامی دیگر این بار در نقش مدیرفنی قرار بگیرد. تیم او یعنی کاشیما در جدالی دراماتیک با وجود این که 3-1 از سامسونگ کره عقب بود در نهایت 3-3 کرد تا راهی دیدار نهایی بزرگ ترین تورنمنت باشگاهی آسیا شود. جایی که طی روزهای 3 و 10 نوامبر باید مقابل پرسپولیس ایران به میدان برود تا در کنار بالا بردن اولین جام آسیایی با این تیم ژاپنی جواز صعود به جام باشگاه های جهان در امارات را نیز به دست بیاورد».

 

تصویری از آخرین بازی زیکو با پیراهن شماره 10 کاشیما که در موزه این باشگاه بایگانی شده است...


جالب است بدانید تا چند ماه قبل زیکو یکی از اصلی ترین گزینه های مالک جدید تراکتورسازی برای نشستن روی نیمکت رهبری تیم محبوب آذربایجان بود اما این مذاکرات به نتیجه ای نرسید تا "پله سفید" این بار به ایران بیاید اما نه برای هدایت تراکتور بلکه برای فینال لیگ قهرمانان و رویارویی برگشت با پرسپولیسی ها در دیگ جوشان و سرخ آزادی تهران.

 

زیکو و پله در یک قاب آن هم بعد از نزدیک به 40 سال از بازی در کنار هم برای باشگاه فلامینگو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان