خبر‌های کوتاه رادیو و تلویزیون

از ناگفته‌های علیرضا افتخاری در رادیو

خبرگزاری تسنیم: امروز رویداد‌های مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

«سامو بندری» 13 قسمتی شد

مجموعه تلویزیونی «ساموبندری» در 13 قسمت تولید و برای پخش آماده می‌شود. تصویربرداری «سامو بندری» به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی تمام شده و در حال میکس نهایی است. حسن پورشیرازی، مائده طهماسبی، مهدی فقیه و علی اوسیوند از جمله بازیگران این مجموعه و باقی بازیگران از هنرمندان بومی جنوب کشور هستند.

سریال «ساموبندری» پیش از این قرار بود در پنج فصل هفت قسمتی و در 35 قسمت ساخته شود.

«جلوه‌های سینما» به «مختارنامه» پا می‌گذارد

برنامه تلویزیونی «جلوه‌های سینما» جلوه‌های ویژه سریال تلویزیونی «مختارنامه» را موشکافی می‌کند. در برنامه «جلوه‌های سینما» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین مدحت، دست‌اندرکاران جلوه‌های ویژه میدانی و رایانه‌ای از اسرار کارشان می‌گویند.

امشب جلوه‌های ویژه میدانی مجموعه «مختارنامه» با حضور محمود اردلان، طراح صحنه‌های جنگی این سریال، مورد بررسی قرار می‌گیرد. «مختارنامه» به‌کارگردانی داوود میرباقری سریالی تاریخی‌مذهبی است که در سال‌های 89 و 90 برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد.

«جلوه‌های سینما» یکشنبه ششم آبان ساعت 22:30 روانه آنتن می‌شود و در ساعت 06:30 روز دوشنبه بازپخش می‌شود.

روایت شبکه چهار از آوا‌ها و نوا‌های سوگ در بستر فرهنگی ایران

«شب موسیقی» این هفته از شب‌های هنر با اجرای رضا مهدوی، میزبان اساتید حوزه موسیقی، محسن جلیلی آهنگساز و محقق و پژوهشگر و سید محمد میر زمانی آهنگساز و رهبر ارکستر خواهد بود و به تبیین «موسیقی آیینی و فرهنگ موسیقی عاشورایی در ایران» خواهد پرداخت. موسیقی سوگ در ایران بیش از 3 هزار سال قدمت دارد و در قالب‌های مختلفی همچون مرثیه خوانی، شبیه خوانی، پرده خوانی و ... در مناسبات مذهبی و آیینی، همراه با ادوات مختلف موسیقی در مناطق گوناگون کشور اجرا می‌شود.

«ناشنیده‌ها»‌ی این هفته با صدای پیشکسوت این حوزه استاد مراتب، دو کلیپ با صدای استاد قاسم رفعتی و حسام الدین سراج با محوریت محرم و واقعه کربلا. گفتگو با استاد سیدعلی سادات رضوی و سعید اردیانی درخصوص آسیب‌شناسی نوا‌های محرم و مداحی به همراه دو اجرای ارکسترال از ارکستر کعبه عشق به رهبری سعید اردیانی با اجرای محمد هاشم احمدوند و مهیار شادروان و آیتم «چهل سالگی» در باره آوا‌ها و نوا‌های محرم از دیگر بخش‌های این برنامه شبانه در روز یکشنبه ششم آبان‌ماه است.

«شب‌های هنر» کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

پایش وضعیت ارزی کشور در شبکه یک

برنامه تحلیلی پایش امشب ششم آبان با موضوع "بررسی وضعیت ارزی کشور در دوران تحریم" روی آنتن می‌رود. علی سعدوندی اقتصاددان مهمان برنامه امشب پایش است تا درباره شرایط ارزی پیش روی کشور تحلیلی داشته باشد. همچنین دربرنامه این هفته وضعیت اقتصادی بازار تحلیل می‌شود. در سوال نظرسنجی برنامه این هفته پایش هم از بینندگان پرسیده شده است: به نظر شما مهمترین اقدام دولت در دوران تحریم چه باید باشد؟ 1- حمایت از اقشار آسیب پذیر 2- کاهش مشکلات کسب و کار.

پایش به تهیه کنندگی الهام پیرهادی و اجرای محمد دلاوری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست که امشب پس از سریال شبانگاهی روی آنتن می‌رود.

پخش برنامه طریق الحسین (ع) از شبکه الکوثر

برنامه «طریق الحسین (ع)» در دو نوبت 15 دقیقه‌ای صبح‌ها ساعت 10:05 به وقت تهران و عصر‌ها هم از ساعت 15:05 با اجرای لیث جعفر ترابچی به پوشش این مراسم پرفیض پرداخته و در خلال برنامه هم ارتباط زنده و مستقیم از حرم نورانی امام حسین (ع) برقرار می‌کند. این برنامه محصول گروه معارف شبکه الکوثر است.

ویژه برنامه‌های شبکه‌های برون مرزی در اربعین

با فرارسیدن ایام اربعین حسینی و یاران باوفایش، شبکه‌های مختلف معاونت برون‌مرزی اقدام به تولید و پخش مجموعه برنامه‌های ویژه‌ای کرده‌اند تا مخاطبان خود را بیش از پیش با فرهنگ عاشورایی و فلسفه راهپیمایی اربعین حسینی آشنا سازند. در این راستا، شبکه جهانی سحر از یک هفته مانده به اربعین با تولید و پخش ویژه برنامه‌های اربعین در تهران و ارتباط زنده از طریق استودیو‌های مستقر در مسیر راهپیمایی به استقبال این روز بزرگ رفته و می‌کوشد ضمن به تصویر کشاندن شکوه بی‌نظیر این مراسم معنوی- سیاسی، حالات زائران کشور‌های مختلف را به مخاطبان خود منتقل کند.

این برنامه‌ها هر شب از کانال‌های چهارگانه سحر پخش خواهد شد. علاوه براین، کانال‌های چهارگانه شبکه سحر مستند «سرگشته خورشید» را که به تازگی به تهیه‌کنندگی افسانه مهربانی در این شبکه تولید شده در ایام اربعین حسینی پخش خواهند کرد. این مستند با محوریت موضوع اربعین حسینی و راهپیمایی زائران اربعین پاکستانی، سفر روحانی آن‌ها را از شرقی‌ترین نقطه کشور به تصویر می‌کشد.

همچنین مستند «صبحی که نزدیک است» از کانال اردو با بهره گیری از مستندات تاریخی، در جستجوی یافتن منازلی است که حضرت سیدالشهداء (ع) در طول مسیرشان از مدینه تا عراق در آن‌ها حضور یافتند و قصد دارد از منظر تاریخی، اهداف و ریشه شکل‌گیری گروه تروریستی داعش را معرفی کند.

مستند «رسم عاشقی» نیز آیین عزاداری ماه محرم شهر «جوشقان قالی» از شهر‌های استان اصفهان را با تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر مزرعتی به تصویر کشیده که از کانال اردوی شبکه سحر پخش می‌شود.

مستند «سکوت عشق»، روایتی عاطفی است که در پیاده‌روی اربعین، میان یک پدر و پسر شکل می‌گیرد. این مستند محصول سال 1396 شبکه مستند است که در ایام اربعین از کانال اردو روی آنتن می‌رود.

برنامه مناسبتی و گفت: وگو محور «حماسه حسینی» نیز در هفت قسمت به صورت زنده از کربلای معلی بر روی آنتن کانال اردوی شبکه سحر خواهد رفت و حال و هوای مرقد مطهر سیدالشهدا (ع) را در ایام بزرگداشت اربعین حسینی، به خانه‌های مخاطبان این کانال در هند، پاکستان و منطقه شبه قاره هند می‌برد.

مستند «ساوادی کا» به مراسم عزاداری شیعیان تایلند در ماه محرم می‌پردازد که در جدول پخش ماه صفرکانال اردوی شبکه سحر قرار گرفته است.

مستند «هالی کالی» هم مراسم عزاداری شیعیان ترکیه در ماه محرم را به تصویر کشیده و از کانال اردوی شبکه سحر در حال پخش است.

شبکه الکوثر

پخش زنده تصاویر راهپیمای اربعین حسینی در فواصل برنامه‌ها به صورت زنده و روزانه در دستور کار پخش شبکه قرار دارد. پخش روزانه میانگین 60 دقیقه کلیپ در یک هفته منتهی به روز اربعین، پوشش خبری مسیر و مراسم اربعین از شهر‌های ایران و عراق تا کربلا از دیگر برنامه‌های زنده شبکه الکوثر است.

برنامه «قضیه ساخنه» با حضور کارشناسان سرشناس جهان عرب و با موضوع استمرار حرکت و نهضت حسینی در شب اربعین پخش می‌شود. پخش فیلم سینمایی «بسم الحسین»، مستند‌های «کمی تربت برای قاره سبز»، «مامان نزیهه» و «هامش» با موضوعات پیاده‌روی اربعین و موکب‌ها زبانگردانی شده و در ایام اربعین پخش می‌شود.

مستند «نحن جئنا» با موضوع پیاده‌روی کودکان در اربعین، کلیپ‌های تولیدی، برنامه «نادینا»، انیمیشن «حبیب بن مظاهر»، «حکایات حسینی»، برنامه زنده «لوز» ویژه شب اربعین، وله‌های محرمی و احادیث درباره امام حسین (ع)، آیتم‌های «یا لیتنی»، «قالوا فی الحسین (ع)»، آیتم «من أنا» و کلیپ‌های محرمی از ویژه برنامه‌های اربعین گروه کودک و نوجوان است.

برنامه «یوم جدید» ویژه اربعین و ارتباط زنده با کربلا در برنامه «یوم جدید»، برنامه «مسائل و حلول» ویژه اربعین در گروه اجتماعی تهیه و تدارک دیده شده و کلیپ‌های اربعین، «احادیث فضل الزیاره»، برنامه زنده «طریق الحسین»، سخنرانی ویژه شب اربعین، برنامه تولیدی «من ارض الطفوف» و «شعارات کربلا» از فعالیت‌های گروه معارف شبکه الکوثر است.

«جلیل» مستندی 30 دقیقه‌ای که داستان نوجوانی را روایت می‌کند که با صندلی چرخدار از شهر مشهد به کربلا رهسپار است.

فیلم سینمایی «بسم الحسین» به سفارش شبکه الکوثر در لبنان ساخته شده و داستان مرد شروری را روایت می‌کند که همزمان با ایام اربعین امام حسین (ع) دچار استحاله می‌شود.

برنامه «مسائل وحلول» برنامه‌ای هفتگی است که موضوع این هفته خود را موضوع شهادت و پیام‌های قیام امام حسین (ع) قرار داده است.

برنامه «اسرتنا» به مناسبت تقارن و نزدیکی با ایام اربعین امام حسین (ع) با موضوع «با من از اربعین بگو» روی آنتن می‌رود.

مستند «ما آمدیم» به دوستی و پیوند دو ملت بزرگ ایران وعراق می‌پردازد و این موضوع را از طریق دوستی و رفاقت کودکان و نوجوانان ایرانی و عراقی در مسیر راهپیمایی و حرم امام حسین (ع) نشان می‌دهد.

برنامه «من ارض الطفوف» که تاکنون 27 قسمت آن در شب‌های اول ماه محرم پخش شده و مابقی قسمت‌ها مصادف با شب‌های اربعین امام حسین (ع) پخش می‌شود.

برنامه «طریق الحسین (ع)» به صورت زنده اختصاص به مراسم راهپیمایی اربعین دارد و با نمایش تصاویری از مسیر راهپیمایی و حرم امام حسین (ع) در دو مقطع زمانی صبح و بعدازظهر، فضایی زیبا خلق می‌کند.

شبکه العالم

مستند «محطات عراقیه»، برنامه «هاشتاغ»، «نوافذ» یک کلاکت 50 دقیقه‌ای، برنامه «مراسلون» یک کلاکن 15 دقیقه‌ای و «جوله» در روز‌های منتهی به اربعین شش آیتم سه دقیقه‌ای را به موضوع اربعین اختصاص داده است.

در برنامه «صباح جدید» از دو هفته قبل از اربعین هر روز یک گزارش و از سه روز قبل از اربعین روزانه یک باکس کامل و روز اربعین سه باکس ویژه 25 دقیقه‌ای خواهد داشت.

رادیو‌های برون مرزی

رادیو تاجیکی به مناسبت اربعین، ویژه برنامه‌ای تهیه کرده که در دو بخش صبحگاهی و شامگاهی رادیو پخش می‌شود.

رادیو آذری تبریز: برنامه زنده «ساچیلان»، «شعاعلار» ویژه روز اربعین، ارتباط زنده با کربلا و نجف در روز اربعین، برنامه‌های «چراغ»، «سلام دینله ییجی»، «مشکات»، «سیزه سلام» و «پنجره» از ویژه‌های این رادیو در ایام اربعین است. در ایام اربعین همچنین در تمام بخش‌های خبری ارتباط زنده با کربلا و نجف پخش خواهد شد. سخنرانی و نمایش از دیگر برنامه‌های ویژه اربعین رادیو آذری خواهد بود.

رادیو ترکمنی: پوشش مراسم اربعین در میان ترکمن ها، ارتباط زنده با همکار اعزامی مستقر در کربلا، پخش مصاحبه با امام جماعت‌های اهل‌سنت و کارشناسان مذهبی، دعوت از شعرای اهل بیت، «داستان ارنلرینگ کرامتی» در خصوص امام حسین (ع)، قیام عاشورا و همچنین موضوع برنامه‌های «داستان شب»، «گوهر جوانی» و «جهان سیاست» در این روز‌ها به موضوع اربعین اختصاص یافته است.

اداره کل اروپا و آمریکا

رادیو انگلیسی: در برنامه «امروز» که مهمان آن فخر روحانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه قم است، درباره مفهوم و جایگاه پیاده‌روی اربعین، درس‌هایی از قیام امام حسین (ع)، تأثیر پیاده‌روی اربعین، تحلیل کلام رهبری درباره اربعین، نقش رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی در انتقال پیام واقعی امام حسین (ع) و بررسی تحلیل تاریخی اجتماعی اربعین امام حسین (ع) گفتگو خواهد کرد.

برنامه‌های «لبیک یا حسین»، «منبر»، «حدیث روز»، «دیدگاه، «پرسش و پاسخ اعتقادی»، مصاحبه با کارشناسان مختلف اسلامی و ویژه برنامه اربعین از دیگر برنامه‌های رادیو انگلیسی خواهد بود.

رادیو آلبانی: برنامه «مسافر اربعین»، «پرسش‌هایی درباره اربعین» و دو برنامه تولیدی با موضوع پیاده‌روی اربعین از برنامه‌های ویژه رادیو آلبانی است.

رادیو روسی: در این رادیو، برنامه‌هایی با عناوین «اندیشه‌ای در زیارت اربعین»، «اربعین زیارتگاه دل‌های عاشق» و «حسین کیست؟ اربعین چیست؟» تهیه و تدارک دیده است.

اداره کل شبه قاره و شرق آسیا

برنامه‌هایی همچون «همایش اربعین»، مصاحبه، خبر، تفسیر، گزارش خبری از فعالیت‌های ویژه رادیو‌های مذکور به مناسبت اربعین حسینی است.

در رادیو دری این مجموعه، «روایت دلدادگی»، «نغمه‌های عاشورایی»، «گنجینه محرم»، «زیارت وارث» و ویژه برنامه‌های موضوعی، تفسیر، گزارش خبری، مصاحبه، خبر، تفسیر و گزارش خبری تهیه و پخش می‌شود.

«روزی روزگاری» شبکه آموزش با اجرای خسرو معتضد

خسرو معتضد مورخ پیشکسوت در برنامه «روزی روزگاری» تاریخ ایران از قاجار تا پهلوی را بازخوانی می‌کند. قبل از ظهور ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت در صحنه جهانی و قدرت مسلط در خاورمیانه و خلیج فارس در بعد از جنگ جهانی دوم، انگلستان در ایران حضور و نفوذی قوی داشت.

این برنامه نگاهی به عملکرد انگلستان در عصر قاجار و پهلوی اول و دوم خواهد داشت. برنامه «روزی روزگاری» به تهیه کنندگی سید رامین موسوی ملکی از نهم آبان‌ماه هر روز ساعت 20 از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

مهدویت و اربعین در «هفت آسمان» شبکه آموزش

برنامه «هفت آسمان» همزمان با اربعین حسینی روی آنتن شبکه آموزش سیما می‌رود. برنامه «هفت آسمان» همزمان با اربعین حسینی میزبان آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواهد بود. در این برنامه موضوع مهدویت و اربعین و پیاده روی اربعین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برنامه «هفت آسمان» به تهیه کنندگی محمدحسین رسولی محلاتی دوشنبه و سه شنبه هفتم و هشتم آبان‌ماه بعد از اذان مغرب از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

آشنایی مخاطبین اسپانیایی با راهپیمایی اربعین در قاب هیسپان‌تی‌وی

آشنایی مخاطبان اسپانیایی زبان با «راهپیمایی بزرگ اربعین» و حس و حال افرادی که با ملیت‌های مختلف در این راه قدم برمی‌دارند، سوژه مستندی است که به مناسبت اربعین حسینی از هیسپان‌تی‌وی روی آنتن می‌رود. در این مستند دوربین با 17 نفر دانشجوی اسپانیولی‌زبان که در حال رفتن به کربلا برای راهپیمایی اربعین هستند، همراه می‌شود. در بین آن‌ها هفت نفر روحانی بومی اسپانیایی و روحانی ایرانی اسپانیایی‌زبان نیز حضور دارند.

اتفاقات بین مسیر، نقل داستان زندگی آن‌ها و خاطراتی که در این سال‌ها در کشور خود داشته‌اند، بیان احساسات خود نسبت به امام حسین (ع) و ... همه در این مستند به تصویر کشیده می‌شوند. پازیر، کارگردان اسپانیایی زبان این مستند سعی کرده با بیان کردن خاطرات زندگی این افراد، خط داستان زندگی هر کدام را با گره زدن به این سفر معنوی، برای مخاطبان خود به تصویر درآورد.

مستند «از دیار دور» در دو قسمت 25 دقیقه‌ای از روز دوشنبه هشتم آبان‌ماه به مناسبت اربعین حسینی، ساعت 8:30 به وقت تهران از شبکه هیسپان‌تی‌وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش خواهد شد.

آسیب‌شناسی «سواد رسانه‌ای خانواده» در رادیو گفتگو

برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» که موضوعات و سوژه‌های اجتماعی را با حضور کارشناسان واکاوی می‌کند، ششم آبان به آسیب‌شناسی سواد رسانه‌ای در خانواده می‌پردازد. «گفت‌وگوی اجتماعی» که برنامه‌ای با هدف ارایه گفتگو‌های چالشی و مناظره‌ای در حوزه اجتماعی است، تلاش می‌کند تا مسایل روز جامعه را مطرح کند. در این برنامه خسرو سلجوقی مشاور وزیر ارتباطات و مجری سند و برنامه اقدام توسعه فضای مجازی کودک و معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای مهمانان این برنامه هستند که به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع برنامه می‌پردازند.

«گفت‌وگوی اجتماعی» شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 روی موج اف‌ام ردیف 5/103 مگاهرتز روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه‌های رادیو ایران در اربعین حسینی

باتوجه به نزدیک شدن اربعین حسینی، ویژه برنامه‌های مختلفی همچون «باغ ارغوان، دور عاشقان، چهل پرده اشک، نوبت نوا، نذر یار، عشق است و آتش و خون، همنوا با نینوا، با کاروان عشق، دعوت، گنجشک و جبرئیل» برای پخش تدارک دیده شده است.

در ادامه اطلاعات بیشتری از این برنامه‌ها آمده است:

«گنجشک و جبرئیل» از شنبه 5 آبان ساعت 20 به تهیه کنندگی رامین جواد پور، به مدت ده شب از رادیو ایران پخش می‌شود.

«عشق است و آتش و خون» 8 و 9 آبان به تهیه کنندگی زهرا قاعدی ساعت 17:05

«نذر یار» 7 آبان بعد از خبر ساعت 19

«دعوت» 7 و 8 آبان به تهیه کنندگی شهاب نادری بعد از خبر ساعت 22

«دور عاشقان» 8 آبان ساعت 4 صبح

«چهل پرده اشک» 8 آبان به تهیه کنندگی وحید بیات ساعت 9 صبح

«نوبت نوا» 8 آبان ساعت 16:30

«با کاروان عشق» 8 آبان بعد از خبر ساعت 19

«همنوا با نینوا» 8 آبان ساعت 19:25 از رادیو ایران موج FM ردیف 90 مگاهرتز و موج AM ردیف 558 کیلو هرتز پخش می‌شود.

علیرضا افتخاری میهمان «راه شب» می‌شود

علیرضا افتخاری از خوانندگان بنام موسیقی سنتی ایرانی میهمان راه شب بامداد دوشنبه می‌شود. مهدی ساعی تهیه‌کننده این برنامه گفت: علیرضا افتخاری در آستانه سالگرد فوت قیصر امین‌پور و به یاد اشعار وی در آلبوم نیلوفرانه، میهمان راه شب می‌شود.

گفتنی است، راه شب با اجرای سعید بیابانکی ساعت 00:30 از رادیو ایران پخش می‌شود.

مستند‌های متفاوت رادیویی از رادیو اربعین

حسین معصومی از تهیه کنندگان شبکه رادیویی ایران است که همراه تیم اعزامی برای تهیه برنامه به کربلای معلی می‌رود. وی در خصوص تهیه برنامه‌های خاص و متفاوت امسال از پیاده‌روی اربعین می‌گوید امسال یکی از اهداف مهمی که برای تولید برنامه‌های رادیویی در نظر داریم آن است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود مستند‌های کوتاه رادیویی با موضوع و محوریت زائرین غیر مسلمانی که به خاطر عظمت این گردهمایی و یا سوالات فراوانی که در ذهن دارند و برای پاسخ به آن‌ها به کشور عراق سفرکرده اند تولید شود.

همچنین تهیه مستند از زائرین مسلمانی که از قاره‌های آمریکا، آفریقا و اروپا برای تشرف به مراسم اربعین حسینی (ع) اعزام شده‌اند نیز از دیگر اهداف برنامه‌سازی در این زمینه است. در حقیقت رسالت ما نشان دادن حضور مردم و اقشار مختلف است که چگونه و صرف نظر از نژاد، زبان و ملیت خود به امام حسین (ع) به عنوان قلب تپنده و نقطه اشتراک می‌نگرند.

تولید برنامه‌های رادیویی از محافل انس با قرآن

ناصر مصداقی از برنامه‌سازان اعزامی رادیو قرآن درباره تولید برنامه‌های رادیویی با رویکرد قرآنی در این ایام می‌گوید امسال در نظر داریم با تهیه گزارش‌های تلفنی مختلف نسبتا کوتاه و لحظه به لحظه از شور و جنب و جوش حسینی (ع) انعکاس این حرکت بزرگ را منتشر کنیم. همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در فاصله نجف اشرف تا کربلای معلی از پنجاه محفل انس با قرآن مجید که با حضور قاریان بین‌المللی ایرانی و خارجی همراه است، برنامه‌های مختلف و متعددی تهیه و تولید می‌شود که در زمان مناسب از رادیو قرآن پخش می‌شود.

پخش زنده کاروان عشق از رادیو جوان

شبکه رادیویی جوان در این ایام نیز برنامه‌های متعدد و گوناگونی دارد. به نحوی که تولید بسته‌های مختلف 10 تا 15 دقیقه‌ای از کم و کیف و حال و هوای حاکم بر این فضای معنوی یکی از آنهاست.

تهیه گزارش‌های تولیدی، گفتگو‌های جذاب و گزارش‌های زنده از دیگر بخش‌هایی است که عوامل برنامه‌ساز اعزامی رادیو جوان تولید می‌کنند. همچنین در روز اربعین و از ساعت 10:45 به صورت زنده از کربلای معلی برنامه کاروان عشق از آنتن زنده این شبکه پخش می‌شود.

رادیو اربعین؛ یار تمام قد عاشقان حسینی

انعکاس عظمت بزرگترین اجتماع تاریخ بشریت که با ایمان و اعتقاد راسخ مومنین از تمام ملیت‌های دنیا همراه می‌شود، توفیقی است که تنها روزی بندگان خاص خدا خواهد شد. مسلماً تدبیر رادیویی‌ها در راستای نگاه ویژه به این رویداد مهم و راهبردی، تجلی‌گر برنامه‌سازی و رسیدن به ایده‌های نو در سال جاری شده است. از پالایش صد‌ها هزار پیامک، تماس تلفنی و تعامل در فضای مجازی که توسط عاشقان و محبان سید الشهداء (ع) و یاران با وفایشان به چشم می‌خورد، می‌توان فهمید که هدایت و جهت‌دهی رسانه‌ای می‌تواند نقش بسیار بسزایی در انسجام هرچه بیشتر این جریان مقدس ایفا کند.

اهمیت اقدامات برنامه سازان رادیویی زمانی در اربعین حسینی (ع) بیش از هر رسانه دیگری نمایان می‌شود که رادیو تنها هم زبان گویایی است که هیچگونه خللی در حرکت با پای پیاده برای زائرین ایجاد نمی‌کند و آن‌ها می‌توانند هم نوا با رادیو، هم پا با زیارت خود شوند. همچنین برنامه‌های مرتبط با حرکت بی مثال حسینی که به سمع مخاطبان می‌رسد فرصت تفکر، تعقل و تمرکز بیشتری را به آن‌ها می‌دهد و خود را در جریان خروشان نهضت حسینی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کنند.

رادیو اربعین چشم و چراغ همه شبکه‌های رادیویی است

یکی از گوینده‌های رادیو اربعین فاطمه عباسی است؛ وی در باره این شبکه معتقد است مفهوم تاثیرگذاری رسانه را می‌توان در قالب رادیو اربعین دید. فضای حاکم بر این شبکه به گونه‌ای است که وقتی درباره موضوعی با مسئولین تماس برقرار می‌شود آن‌ها خود را موظف می‌دانند که به نحو شایسته‌ای پاسخگوی مشکلات باشند و در همین راستا پیگیری‌های حقیقی انجام می‌شود.

وی در رابطه با نوع کار در این شبکه می‌گوید: احساس من در رادیو اربعین کاملا متفاوت است. زیرا در رادیو اربعین از زبان دل حرف و سخن خارج می‌شود تا نگاه و نگرش‌های حرفه‌ای که حاکم بر این اصل است. زیرا همه عوامل در رادیو اربعین بدرقه کننده زائرین امام حسین (ع) هستند. به همین خاطر وقتی زائرین را همراهی می‌کنیم حسی ایجاد می‌شود که غیر قابل بیان است. گاهی اوقات زمانی که یک فرد با گویش خاص خود از عشق و ارادت به سید الشهداء (ع) حرف می‌زند، اشک از دیده همه عوامل جاری می‌شود.

رادیو اربعین امضا شده کربلاست

فرهاد دهنوی از تهیه کنندگان رادیو اربعین معتقد است رادیو اربعین اولین رسانه‌ای در دنیاست که ارتباط بسیار خاص و و یژه‌ای با مخاطب خود برقرار می‌کند. این شبکه به حال و هوای تمام زائرین امام حسین (ع) استیلای کامل دارد. وی که تجربه تولید برنامه رادیویی در بخش‌های بسیار گوناگون و مختلف را دارد می‌گوید: چیزی که در این میان واقعا متفاوت است، حس خاص و غیر قابل وصفی است که تولید برنامه در این شبکه ایجاد می‌کند.

رادیو اریعین یقیناً امضا شده کربلاست. این رسانه با مخاطب خود و از درب منزل همراه می‌شود و به او می‌گوید که چه چیزی بپوشد، آداب زیارت چگونه باشد، چه مواردی را رعایت کند. در حقیقت در طی این ایام ما با مخاطبان به نوعی زندگی می‌کنیم، به نحوی که بیش از صد‌ها هزار پیامک و تماس تلفنی که خود صد‌ها هزار حرف دل و تجدید میثاق به همراه دارد ثمره این تعامل معنوی است.

رادیو اربعین خیمه حسینی است

جواد تشکری از گویندگان رادیو اربعین می‌گوید رادیو اربعین خیمه امام حسین (ع) است که در زیر آن نزدیک به چهار سال است که پرورش پیدا کرده ایم. به نحوی که نمک زندگی ما این است که در طی این مدت روزی خودمان را از امام حسین می‌گیریم. رادیو اربعین فضای کاملا دلی دارد به نحوی که تهیه کننده، هماهنگی و همه عوامل با زبان دل؛ نه صرفا تبحر و تخصص، برای تولید برنامه‌ها قدم برمی‌دارند.

وی همچنین معتقد است: شنونده‌های رادیو اربعین از تمام ایران و جهان هستند و مطلقا امواج این رادیو به گروه یا ملیت خاص محدود نمی‌شود. مردم با گام و زبان دل همراه و هم نفس برنامه‌ها می‌شوند تا همه با هم زائر سید الشهدا (ع) باشیم. شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند تعدادی از مخاطبانی که با تماس تلفنی یا ارسال پیامک در تماس هستند اعلام کردند که حاجت دل خود را به واسطه رادیو اربعین گرفته‌اند. در حقیقت رادیو اربعین بزرگترین حسینه ایران است، زیرا اقصی نقاط کشور شنونده آن هستند و به یاد مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت اشک می‌ریزند.

«نشان دوست» را در رادیو نمایش پیدا کنید

هفتم آبان ماه نمایش رادیویی «نشان دوست» از رادیو نمایش پخش می‌شود. «نشان دوست» را حمیدرضا پورعلی محمد نوشته و داستان مردی را روایت می‌کند که سال‌هاست که از زائران کربلا در پیاده‌روی اربعین پذیرایی می‌کند. در این نمایش رادیویی هنرمندانی، چون علی اصغر دریایی، محمد پورحسن، محمد آقامحمدی، ماندانا اصلانی و امین بختیاری به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش به تهیه کنندگی: فرشاد آذرنیا، کارگردانی: مهدی نمینی مقدم، صدابرداری: پیروز صدرایی و افکتوری: محمدرضا قبادی فر ساعت 7:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان