ارزش صنعت بازیهای ویدیویی تا پایان سال جاری میلادی به به رقم 115 میلیارد دلار میرسد که از این میزان 50 میلیارد دلار آن سهم بازیهای موبایلی است. علاوه بر این، 25 درصد از برنامههای فعال روی سیستم عاملهای اندروید و iOS را بازیهای ویدیویی تشکیل میدهد. با در نظر گرفتن این آمار و ارقام، کاملاً منطقی به نظر میرسد که شرکتهای بزرگی همچون مایکروسافت نگاه ویژهای به این حوزه داشته باشند.
اکثر بازیهای مشهور روی سیستم عاملهای تلفن همراه از کنترل مبتنی بر صفحه لمسی استفاده میکنند که به عقیدهی بسیاری نمیتوانند آن حس و حال قدیمی و لذت بخش بازیهای ویدیویی را به کاربر منتقل کنند. در چنین شرایطی، شرکت مایکروسافت قصد دارد تا با طراحی کنترلر مخصوص، تجربهی سنتی از بازیهای ویدیویی را به موبایل و تبلت بیاورد.
![مایکروسافت](/Upload/Public/Content/Images/1397/08/08/0019450874f.jpeg)
با توجه به اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی، مایکروسافت سعی کرده است تا بر اساس بازخوردهای دریافت شده از طرف گیمرها، کنترلر را به گونهای طراحی کند که راه حلی همه جانبه برای رفع مشکل عدم راحتی در هنگام استفاده از موبایلها و تبلتها باشد. مایکروسافت در طراحی کنترلرها تلاش کرده تا در عین حال که اندازهی کوچکی داشته باشند و به راحتی قابل حمل باشند، حس و حال کنترلرهای مرسوم را نیز به کاربر منتقل کنند.
کنترلر مخصوص موبایل و تبلت همانند کنترلرهای ایکس باکس شامل دکمههای مرسوم میشود، با این تفاوت که فاصلههای میان آنها کاهش یافته است. همچنین یکی از چالشهایی که مایکروسافت در زمان طراحی این کنترلر با آن روبرو بوده، محل قرار گیری Trigger ها و Bumper ها بوده است که معمولاً در بالای کنترلر قرار میگیرند. محل قرار گیری این دکمهها در پشت کنترلر موبایل و تبلت است.
از آنجایی که با گذشت هر سال بازیهای متنوع، جدید و خلاقانهی بیشتری برای سیستم عاملهای تلفن همراه منتشر میشود، انتظار میرود که در سالهای آینده شاهد گرایش بیشتر گیمرها به این سمت باشیم. اگر این اتفاق رخ دهد، تمایل برای خرید کنترلرهای مخصوص موبایل و تبلت نیز افزایش خواهد یافت که میتواند برای مایکروسافت سودآور باشد.