سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا هفتم آبان ماه جاری، 22 هزار و 142 سیم کارت شخصی را به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی، قطع کرد.
ارسال پیامکهای تبلیغاتی از سیمکارتهای شخصی از چند ماه قبل مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ساماندهی خدمات پیامکی در راستای تامین رضایت مشترکین خبر داده و گفته بود:
«اپراتورها باید ارسال پیامکهای انبوه از سرشمارههای شخصی را ردیابی و قطع کنند، همچنین ایجاد یک سامانه در دسترس و قابل استفاده برای همه مشترکین برای انتخاب نوع پیامکهای دریافتی الزامی است.»
![](/Upload/Public/Content/Images/1397/08/09/1422500524u.jpeg)
«حسین فلاح جوشقانی»، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ساماندهی با اشاره به ضرورت حفظ کامل حقوق مشترکین به مصوبه 270 این سازمان اشاره کرده بود که در آن خدمات محتوایی پیامکی به چند دسته تقسیم شدهاند:
«خدمات محتوایی پیامکی به دو دسته انبوه و ارزش افزوده تقسیم شده و براساس آن ارسال خدمات پیامکی انبوه تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای مشترکان رایگان است. اما ارسال این دسته از پیامکها بدون دریافت رضایت مشترک ممنوع شده و ارایهکننده خدمت پیامکی حق ندارد بدون کسب اجازه قبلی از مشترک، این پیامکها را ارسال کند.»
همچنین به منظور برخورد و ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی، سامانه 800 راه اندازی شده بود. چنانکه پیش از این «نسترن محسنی» توضیح داده بود:
«امکان ثبت سرشماره های پیامکی ممکن شد و به دلیل عملکرد مناسب این سامانه، ارسال پیامک تبلیغاتی از سوی ارسال کنندگان از طریق شماره های شخصی آغاز شد. در این راستا نیز هم اکنون ضابطه این است که اگر در طول شبانه روز از طریق سرشمارههای شخصی موبایل از یک تعدادی بیشتر و به شکل یکطرفه، این پیام ها ارسال شود، به عنوان اسپم شناخته شده و مسدود میشوند.»
و حالا هم این سازمان درپی ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که از سیم شمارههای شخصی ارسال میشوند حدود 22 هزار سیم کارت را قطع کرده است.