ماهان شبکه ایرانیان

«تاریخ شفاهی سرلشکرسید یحیی صفوی» رونمایی می‌شود

مدیر تاریخ شفاهی نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: جلد اول تاریخ شفاهی سردار صفوی با عنوان «از سنندج تا خرمشهر» به چاپ رسیده است.

«تاریخ شفاهی سرلشکرسید یحیی صفوی» رونمایی می‌شود

به گزارش ایسنا، یدالله ایزدی ـ مدیر تاریخ شفاهی نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ـ درباره رونمایی نخستین جلد از کتاب «تاریخ شفاهی سردار سرلشکر سید یحیی صفوی» گفت: اولین جلد کتاب تاریخ شفاهی سردار صفوی با حضور تعدادی از فرماندهان، نویسندگان، افراد علاقه‌مند در حوزه پژوهش‌های تاریخی به‌ویژه در زمینه جنگ ایران و عراق و برخی از خانواده‌های شهدا در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روز شنبه، 12 آبان رونمایی خواهد شد.  

وی تاریخ شفاهی را یکی از مهم‌ترین منابع مربوط به تاریخ‌نگاری دفاع مقدس دانست و بیان کرد: تاریخ شفاهی است که جامعه را با چیستی، چرایی و چگونگی این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران، آشنا می‌کند. درواقع حادثه جنگ را به شیوه گفتگوی شفاهی ثبت و ضبط می‌کند و آن بخشی از وقایع که معمولا در اسناد خیلی مستوفی و دقیق بیان نمی‌شود، روایت می‌کند. 

مدیر تاریخ شفاهی نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه گفتگو با سردار صفوی به‌ عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و از فرماندهان اصلی جنگ ایران و عراق از اولویت‌های اولیه مرکز برای گفتگو با فرماندهان بوده است، یادآور شد: این گفتگوها توسط مرحوم دکتر حسین اردستانی مسئول فقید وقت مرکز انجام‌ شده بود؛ یعنی به دلیل اهمیت گفتگوها اجرای کار نیز در بالاترین سطح مرکز صورت گرفت که با درگذشت تاسف بار و غیرمنتظره دکتر اردستانی، عزم مرکز جزم شد تا این کتاب را با بهترین کیفیت ممکن آماده چاپ کند.

ایزدی گفت: جلد اول تاریخ شفاهی سردار صفوی با عنوان «از سنندج تا خرمشهر» سه مقطع را دربرمی‌گیرد. در مقطع ابتدایی، زندگی‌نامه ایشان تا وقوع انقلاب اسلامی ایران با تمرکز بر حوادث ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامی، بخش دوم، حوادث وقوع انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ است و بخش سوم و اصلی این گفتگوها از وقوع جنگ تا پایان فتح خرمشهر را دربرمی‌گیرد. 
 
وی در پایان یادآور شد: مراسم رونمایی از این کتاب در روز شنبه (12 آبان ماه 97) از ساعت 9 تا 12 در سالن خلیج‌فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان