آبشار شاهاندشت آمل ؛ مرتفع ترین آبشار مازندران

یکی از مقاصدی که همیشه به هنگام برنامه ریزی سفر، جایگاه خاصی برای بسیاری از گردشگران دارد، جاذبه های طبیعی هستند که هر یک زیبایی خاصی دارند

یکی از مقاصدی که همیشه به هنگام برنامه ریزی سفر، جایگاه خاصی برای بسیاری از گردشگران دارد، جاذبه های طبیعی هستند که هر یک زیبایی خاصی دارند. خطه ی شمالی ایران، یکی از مقاصد گردشگری می باشد که به سبب داشتن طبیعتی تماشایی، مناظر و چشم انداز های حیرت انگیز، جاده های زیبا، جنگل ها و ارتفاعات متعدد شهره خاص و عام است. شیب تند رشته کوه های البرز که سرچمه ی رودهای فراوانی را در خود جای داده است باعث شده تا  استان مازندران میزبان خوبی برای آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی شود که در جای جای این دیار به چشم می خورند.

برخی از این آبشارها در ارتفاعات قرار دارند و برخی دیگر در قلب جنگل های انبوه واقع شده و هر یک جلوه های متفاوتی را به نمایش گذاشته اند. پیش از این به یکی از این آبشارها سر زدیم و در مطلب زیر آن را به طور کامل معرفی نمودیم:

آبشار آب پری رویان ؛ تماشای خروش آب در طبیعت مازندران

حالا دوباره راهی این استان شدیم تا در گوشه ای دیگر از آن به تماشای تصویر متفاوتی از طبیعت بنشینیم. کوله بارمان را می بندیم و به جاده می زنیم تا به روستای شاهاندشت در لاریجان برسیم.

کارناوال را در سفر به آبشار شاهاندشت همراهی کنید…

آبشار شاهاندشت
photo by Hamidreza Naderi

چرا آبشار شاهاندشت؟


– این آبشار مرتفع ترین آبشار در استان مازندران به شمار می رود.

– آبشار شاهاندشت در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

– آبشار شاهاندشت مجموعه ای تماشایی از آبشارها را در خود جای داده و بر زیبایی طبیعت افزوده است.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت ؛ مرتفع ترین آبشار مازندران

در گوشه ای از طبیعت استان مازندران، منظره ای تماشایی نگاه ها را به خود خیره می کند و در میان انبوه درختان، آبشار پُر آب شاهاندشت، خودش را به ما می نمایاند. این آبشار بر روی یک‌ کوه هرمی شکل و در کنار روستایی به همین نام به پایین می‌ریزد.

آنچه پیش روی ماست به عنوان مرتفع ترین آبشار مازندران شناخته می شود که 62 متر ارتفاع دارد و نامش در سال 1390 با شماره 180 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آبشار شاهاندشت

دیدنی ها و تفریحات

سفر به آبشار شاهاندشت، فرصت های خوبی را برای خلق خاطره های به یاد ماندنی به شما می دهد:

1- پیاده روی در طبیعت

یکی از لازمه های رسیدن به آبشار شاهاندشت، پیاده روی در مسیری زیبا است که بر جذابیت های سفر شما می افزاید. این پیاده روی به شما فرصت می دهد تا از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید و لحظاتی را به دور از شهر و آلودگی هایش سپری نمایید.

آبشار شاهاندشت

2- پیک نیک و عکاسی

با بردن اغذیه مناسب و وسایل لازم می توانید مدت زمانی را در کنار آبشار و زیر سایه درختان بمانید و از بودن در آغوش طبیعت لذت ببرید. همچنین می توانید در مدت حضور خود در کنار آبشار به شکار تصاویر ناب از این طبیعت دیدنی بپردازید و یادگاری های خوبی را برای خود تهیه نمایید.

آبشار شاهاندشت

3- صعود و فرود از آبشار

یکی از تفریحات هیجان انگیز در آبشار شاهاندشت، صعود و فرود از آن است که البته نیازمند وسایل و تجهیزات لازم می باشد. به جهت این کار باید از قسمتی موسوم به کارگاه در دیواره های آبشار که از امنیت کافی برای این کار برخوردار است، اقدام شود.

آبشار شاهاندشت

4- آب بازی و آب تنی

سقوط آب از این آبشار به حدی شکوهمند است که نمی توانید از لمس قطرات آب در امان باشید. به زیر آبشار بروید و از تجربه ی آب بازی لذت ببرید.

آبشار شاهاندشت
photo by Saeid Noroozi

5- بازدید از قلعه ملک بهمن

دقیقا در کنار آبشار شاهاندشت، قلعه ای سه هزار ساله به نام ملک بهمن قرار دارد که پس از فتح در سال 1005 هجری توسط شاه عباس صفوی به شکل کنونی خود درآمد. این قلعه به قلعه ملک قلاع نیز مشهور است و یکی از بزرگترین قلعه های کوهستانی در البرز ایران می باشد که سنگ و نوعی ساروج (مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک)، مصالح استفاده شده در آن را تشکیل می دهند.

در گذشته در کنار این قلعه کانالی وجود داشت که آب پس از جمع شدن در آن به سمت آبشار می رفت و به پایین می ریخت.

قلعه ملک بهمن
قلعه ملک بهمن

منشا این آب کجاست؟

آب این آبشار از محلی به نام تنگه ی الیاس سرچشمه می گیرد. در این تنگه حدود 8 تا 10 چشمه وجود دارد که آبی گوارا را از زمین راهی آبشار شاهاندشت می کنند.

آبشار شاهاندشت

کجا بمونیم؟

برای بازدید از آبشار شاهاندشت می توانید در خانه های محلی یا هتل ها و مهمانسراهای اطراف اقامت کنید. همچنین پیش از رسیدن به روستای شاهان دشت آلاچیق هایی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید. کمپینگ در طبیعت نیز یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما برای اقامت است. برای آشنایی با این نوع اقامت مطالب زیر را مطالعه نمایید:

 راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

آبشار شاهاندشت

بهترین فصل سفر

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه می باشد، در فصول دیگر به علت شرایط نامناسب جوی رسیدن به آن مشکل است.

آبشار شاهاندشت
photo by Ehsan Majd

راه دسترسی

آدرس

 65 کیلومتری شهر آمل، روستای شاهاندشت

راه دسترسی

برای رسیدن به این آبشار، وارد جاده هراز شوید. در 86 کیلومتری تهران در نزدیکی منطقه گزنک و روستای شنگلده در منطقه لاریجان پل فلزی و معروف وارنا را خواهید دید که روی رودخانه هراز ساخته شده است و به عنوان گذرگاه منطقه امیری مورد استفاده قرار می گیرد. با عبور از روی پل و بلافاصله بعد از آن وارد مسیر آسفالته ی سمت راست خود شوید که در کنار رودخانه هراز و برخلاف جهت آب ادامه پیدا می کند. پس از 2 کیلومتر به روستای شاهاندشت می رسید و باید خودروی خود را در آن پارک نمایید و ادامه ی مسیر را پیاده طی کنید. در مسیر رسیدن به آبشار تابلوی کوچکی برای راهنمایی شما وجود دارد و پس از گذر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی دو راه را پیش روی شما قرار می دهد:

* مسیر شمالی که از بالای روستا می گذرد و شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن هدایت می کند. این مسیر کمی ناهموار است و به دلیل وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند تنها می توان از آن گذر کرد و جایی برای اتراق ندارد.

* مسیر جنوبی روستا که هموارتر و طولانی تر است و به پایین آبشار ختم می شود.  این مسیر مکان های مناسبی برای اتراق و چادر زدن دارد.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

ساری: 145 کیلومتر

آمل: 75 کیلومتر

دماوند: 54 کیلومتر

موقعیت آبشار شاهاندشت بر روی نقشه

موقعیت جغرافیایی  E521527 N355431

آبشار شاهاندشت
photo by Pendar Akbari

دیدنی های اطراف

در سفر به آبشار شاهاندشت دیدنی های زیر را نیز در برنامه ی سفر خود بگنجانید:

* مرتع زیبای فلالس ( پلالس ) در میان رشته کوه‌های البرز

* روستای شاهاندشت

* آبشار شیرگاه

* ییلاق فیلبند ؛ برای آشنایی با این روستای زیبا، مطلب فیلبند ؛ ییلاقی زیبا در پنت هاوس مازندران را بخوانید.

* جنگل الیمستان

تصویری از روستای شاهاندشت

روستای شاهاندشت
photo by Ehsan Majd

توصیه های کارناوالی

بر اساس اینکه از کدام زاویه به آبشار نگاه کنید، تعداد طبقات مختلفی را می بینید اما اگر از روی پل فلزی وارنا نگاه کنید همه ی طبقات آن را می توانید ببینید.

چندین مغازه در روستای شاهاندشت وجود دارد که می توانید مایحتاج خود را از آنها خریداری نمایید و به اقتصاد جامعه ی محلی نیز کمک کنید.

در فاصله ی کمی از آبشار یک سفره خانه سنتی وجود دارد که می توانید لحظاتی را در آن سپری کنید.

برای استفاده از سرویس بهداشتی می توانید در نزدیکی روستای شنگلده در کنار مسجد صاحب الزمان توقف نمایید و یا از سرویس های سفره خانه استفاده کنید.

به هنگام گذر از روستا فرهنگ بومیان را خدشه دار نکنیم و رفتارهای نادرست از خود نشان ندهیم.

با طبیعت مهربان باشیم و با زباله هایمان خاطرش را نیازاریم.

روستای شاهاندشت
photo by Alireza Akbari

سخن آخر

از سفر به این آبشار لذت بردید؟

تا به حال شاهاندشت را از نزدیک دیده اید؟

چه آبشارهای دیگری را می شناسید؟

نظرات و تجربیات خود را با دوستان کارناوالی خود به اشتراک بگذارید.

منتظر شما هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان