به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامهای خطاب به مدیران کل بیمهای سراسر کشور، شیوهنامه اجرای دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری را در خصوص احتساب سوابق بیمهشدگان ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است:به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، در این بخشنامه آمده است:
"پیرو دستور اداری شماره 4629/96/1000 مورخ 3/5/96 موضوع ابلاغ شیوه نامه اجرای دادنامه 563 مورخ 25/8/95 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و اصلاح دستور اداری شماره 539 مورخ 21/6/88، به منظور رعایت دقیق مفاد شیوه نامه مذکور و جلوگیری از تبعات احتمالی عدم رعایت مفاد دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ضروری است در خصوص سوابق ادعایی اشخاص که قبل از طرح شکایت یا پس از طرح شکایت از سوی دیوان عدالت به سازمان ارجاع میگردد، سوابق و مدارک مربوطه از متقاضیان اخذ و وفق مقررات مذکور به صورت دقیق بررسی و اقدام مقتضی صورت پذیرد. "
بر اساس این گزارش در این بخشنامه روند رسیدگی به درخواستهای احتساب سوابق بیمهشدگان به این ترتیب تعیین شده است:
"1- دادنامه شماره 563 مورخ 25/8/95 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اشعار میدارد، «مادامی که اشخاص به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نکرده و سازمان مذکور، گواهی لازم مطابق دستور اداری شماره 539 مورخ 21/6/88 و نیز دستور اداری شماره 11568 مورخ 3/11/94، مبنی بر عدم امکان احتساب سوابق صادر ننموده است، موضوع قابل رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست.»
لذا با توجه به اینکه آراء صادره از سوی کمیتههای فوق الذکر قابلیت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری دارند، کمیتههای احتساب سوابق میبایست گواهی مربوط را مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش ادعای ذینفعان کتباً، مستند و مستدل و با ذکر توضیحات دقیق به فوریت صادر و به متقاضی ارائه نمایند.
مدارک و مستنداتی که میتوانند به عنوان سند و دلیل در رسیدگی به ادعای متقاضیانِ احتساب سوابق مورد استناد قرار گیرند در بند سوم شیوه نامه دادنامه 563 مورخ 25/8/95 و نیز در بخش دوم دستور اداری شماره 539 مورخ 21/6/88 به صراحت قید گردیده اند: (لازم به ذکر است، اسناد و مدارک مربوطه جنبه احصایی نداشته و سایر مدارک و مستندات دیگر نیز میتوانند جهت طرح موضوع در کمیته مذکور مورد استناد قرارگیرند)؛ لذا رد ادعای آن دسته از متقاضیانی که جهت احراز اشتغال، به هر یک از اسناد و مدارک مندرج در شیوه نامه یا دستور اداری مذکور استناد نموده اند، صرفاً در صورت وجود اسناد و دلایل و امارات خلاف آن و همچنین درج توضیحات دقیق، منجز و بدون ابهام امکان پذیر میباشد.
از آنجا که لزومی به معرفی یا ارجاع شخص متقاضی از سوی دیوان عدالت اداری به کمیته 539 سازمان وجود ندارد، لذا چنانچه متقاضیِ احتسابِ سابقه، مستقیماً به سازمان مراجعه نموده و درخواست خود را جهت احراز اشتغال ارائه نموده است یا پرونده وی به صورت غیر مستقیم، پس از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری (اعم از شعبه دیوان عدالت اداری در تهران و یا دفاتر استانی آن) جهت اظهار نظر به سازمان ارجاع شده باشد، "کمیته احتساب سوابق ادعایی بیمه شدگان" در هر حالت موظف است حداکثر ظرف مدت چهار ماه اسناد و مدارک ارائه شده را بررسی و اگر مدارک مربوطه در وضعیت ارائه شده، قابلیت بررسی و اظهار نظر کارشناسی نداشته باشند، میبایست، حسب مورد ضمن مکاتبه با شخص ذینفع یا اعلام مراتب به شعبه مربوطه دیوان عدالت اداری، نسبت به مطالبه اسناد و مدارک احتمالی موجود و رفع نواقص استنادی، با رعایت مقررات و دستورالعملهای مربوطه اقدام نمایند. "
در پایان این بخشنامه مسئولین حسن اجرای این دستور اداری مدیران کل نامنویسی و حسابهای انفرادی، وصول حق بیمه، امور فنی بیمه شدگان، امور فنی مستمریها و امور حقوقی و دعاوی ستاد و مدیران کل، معاونین، روسا و کارشناسان ارشد نامنویسی و حسابهای انفرادی، امور فنی بیمه شدگان، درآمد حق بیمه، امور فنی مستمریها، امور حقوقی ادارات کل استانها و روسا و معاونین بیمهای و مسئولین واحدهای اجرایی مرتبط شعب تعیین شده است.
گفتنی است سازمان تامین اجتماعی برای ضمانت اجرای این بخشنامه عدم رعایت مفاد این دستور اداری را از مصادیق تخلف اداری دانسته و اعلام کرده با متخلفین برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری برخورد خواهد شد.