اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ چندی پیش خبری مبنی بر عقد قراردادی 50میلیارد تومانی در منطقه21 منتشر شد که نقطه ابهام آن عدم انتشار جزییات قرار داد در سامانه شفافیت بود. از حسن رحمانی، شهردار منطقه 21راجع به صحت و سقم این خبر پرسیدیم. شرح گفتوگوی خبرنگار اقتصادآنلاین با این مدیر شهری را در ادامه میخوانید؛
در برخی اخبار آمده که شما قراردادی 50میلیاردتومانی در منطقه21 تهران منعقد کردهاید اما اطلاعات آن را در سامانه شفافیت قرار ندادید، راجع به آن توضیح میدهید؟
هیچ شهردار منطقهای نمیتواند پروژهای بیش از 550 میلیون منعقد کند، نه این که قراردای داشته باشد و نتواند آن را در سامانه شفافیت بگذارد! این یک محدودیت قانونی است. پروژه دو گاز پروژهای عمرانی نیست و در حقیقت یک پروژه مشارکتی است، زمینی با مساحت 34 هکتار وجود دارد که محل تلاقی لشکری یا جاده مخصوص و بلوار سه راه اندیشه است، بر اساس مطالعات گذشته، در این جا باید پلی با روش پیمانکاری احداث میشد که مدتها به دلیل مشکلات مالی، اعتبارات و... پروژه شروع نشد.
پروژه را به صورت مشارکتی آغاز کردیم؛ در پروژههای مشارکتی هر طرف آوردهای دارد، آورده طرف مقابل زمین، هزینه ساخت و 50 درصد عوارض است و آورده ما 50 درصد عوارض. پروژههای مشارکتی به سازمان مشارکتها میرود و در منطقه هیچ اقدامی برای آنها صورت نمیگیرد، در سازمان مشارکتها تصویب و تأیید میشود سپس کار آغاز میشود.
این پروژه همچون سایر پروژههای مشارکتی این فرایند را طی کرده است. بر اساس تبصره ماده 17 در سال 97 شهرداری تهران مجاز است که تا 30 هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف کند. ما برای پروژههای عمرانی محدودیت قرارداد داریم، برای پروژههای مشارکتی محدودیت وجود ندارد و تمام قراردادها در سازمان مشارکتها بسته میشود.
در پروژههای مشارکتی مبلغ در نظر گرفته نمیشود، کارشناسی میشود و به طور مثال مشخص میکنند که شهرداری 10 درصد یا 20 درصد مشارکت کند، در این پروژه 50 درصد عوارض که حدود 100 میلیارد تومان است، آورده شهرداری است. فرض کنیم در این پروژه 5 درصد قدر السهم منطقه 21 است، سرمایهگذار متعهد است که به ازای بخشی از قدر السهم منطقه پروژه را شروع کند؛ یعنی در این پروژه مشارکتی، سرمایهگذار به ازای بخشی از قدر السهم شهرداری پل را احداث میکند، همه چیز هم کارشناسی میشود؛ یعنی هیچ قرارداد پیمانی هم بسته نمیشود، این پروژه بر اساس ماده 17 تصویب شده است و تمام دوستان از جمله: آقای محسن هاشمی، خانم دکتر نوری و اعضای کمیسیون بازدید کردند، در جلسات شورا هم به عنوان یکی از بهترین روشها مطرح شد چرا که شهرداری با گرفتاریهای مالی زیادی مواجه است.
پروژههای مشارکتی مزایای بسیاری نسبت به پروژههای عمرانی دارد، اولا این تنها پروژه تقاطع غیر هم سطحی است که در مدیریت جدید شروع شده است، ثانیا اولین تقاطع غیر هم سطحی است که به روش مشارکتی انجام میشود.
در روش پیمانکاری ما ایجاد یک معبر را آغاز میکردیم تا به ملک یک شهروند میرسید، در این شرایط ما برای ملک شهروند ارزش افزوده ایجاد میکردیم و ناچار میشدیم تملک کنیم، در این پروژه تملکها تماما در عوارض در نظر گرفته شده اما حالا یک ریال هم بابت تملک پرداخت نشده است. یک چنین پروژهای اگر قرار بود به صورت پیمانکاری اجرا شود دست کم 4 تا 5 سال زمان میبرد، در پروژه پیمانی، پیمانکار هراندازه که کار کند از شهرداری پول دریافت میکند، در روش مشارکتی به این دلیل که سرمایهگذار چیزی دریافت نمیکند و هر طرف به دنبال این است که به سهم خود دست یابد، کار بسیار سریع پیش میرود.
قراردادهای مشارکتی در سامانه شفافیت اصلاً لحاظ نمیشود زیرا در این جا مبلغ وجود ندارد، این 10 میلیارد، 20 میلیارد، 50 میلیارد و... که گفته میشود، برآورد پروژه است، برآورد این پروژه حدود 40 میلیارد است؛ اما به معنای این نیست که ما قرارداد 40 میلیاردی بستیم.
چه تعداد پروژه در دست تکمیل در منطقه دارید؟
عمده کارهایی که ما در منطقه انجام میدهیم، مشارکتی است، با توجه به شرایط شهرداری تهران اصلاً پروژههای غیر مشارکتی نمیشود اجرا کرد، وقتی آقای افشانی میگوید: شهر زیستپذیر، شهروند مشارکتپذیر، به این دلیل است که وقتی شهرداری تهران بیش از 50 و چند هزار میلیارد بدهی دارد، دیگر نباید به روش پیمانکاری پروژهای را انجام بدهیم و بدهیها را اضافه کنیم. به جز نگهداشت شهر که به صورت پیمانکاری انجام میدهیم، تلاش میکنیم که اعتماد افراد را جلب کنیم و پروژههای مشارکتی را شروع کنیم. فکر میکنم بیش از 350 میلیارد پروژه مشارکتی در منطقه داریم مثل بازار قطعات خودرو به علاوه همین پروژه دو گاز و مخازن که به صورت مشارکتی کار میشود، همچنین 3، 4 پروژه مشارکتی دیگر از جمله: ساختمان منطقه، ساختمان ققنوس و... اکنون در مرحله تصویب هیئت مدیره هستند، چند روز پیش آگهی مناقصه درمانگاه شهرک آزادی را منتشر کردیم. به جز پروژههای نگهداشت شهری، هر پروژهای که نگاه توسعهای در آن باشد به صورت مشارکتی انجام میشود.
وضعیت صدور پروانه و درآمد در منطقه چگونه است؟
درآمد نقدی ما تا هفته گذشته حدود 110 درصد بوده است، درآمدهای غیر نقد شرایط خاصی دارد و در حال حاضر عملا امکان کارسازی غیر نقدی در مناطق خیلی ضعیف است، به این دلیل که شهرداری عمده املاک خود را واگذار کرده است و دیگر املاکی ندارد و همچنین به دلیل بحثهای مربوط به هولوگرام، معمولا اعتبارات مناطق هم بیشتر به صورت نقد تعهد شده است. در مورد آمار صدور پروانهها باید ارقام را بررسی کنم؛ اما در مدت اخیر به دلیل شرایط اقتصادی معمولا صدور پروانه کاهش داشته است.از اول فروردین 96تا آخر شهریور 96، 176پروانه ساخت و از اول فرودین 97تا شهریور 97نیز،354پروانه ساخت صادر شده که نسبت به مدت مشابهش افزایش داشته است.
در مورد نگهداشت و خدمات شهری وضعیت منطقه چگونه است، در خصوص سطلهای زباله و دیر جمعآوری شدن زبالهها توضیح بدهید.
به این دلیل که ما موضوعات خاصی را در بحث بازیافت زباله انجام میدهیم، تلاش کردیم که تفکیک زباله را از مبدأ به صورت واقعی انجام بدهیم، اگر در سطل زبالهای، زباله با ارزش نباشد، کسی به سراغ آن نمیرود، اگر زبالههایی مثل کاغذ، شیشه و... در سطل زبالهها نباشد اقتصادی نیست که کسی به سراغ آنها برود. طبق آماری که مرکز اعلام میکند، درصد تفکیک ما حدود 18 درصد است؛ اما نکته مهم این است که این 18 درصد واقعی است. با استفاده از روشهایی مثل اپلیکیشنها، آموزش چهره به چهره، آموزش در مدارس و تفاهمنامههایی که با مجموعههای صنعتی منعقد کردهایم.
در منطقه ما هیچ سطل زبالهای بو نمیدهد، ممکن است در برخی مقاطع زمانی مثل تابستان اگر سطل زباله شسته نشود بوی بد بدهد؛ اما در منطقه ما هفتهای دو بار سطلهای زباله شسته میشود و ماشینهای مخزن شوی ما هم با تکنولوژی آب گرم کار میکند و کیفیت شست و شوی بهتری دارند.
وضعیت آسفالت خیابانهای منطقه چگونه است؟
در این خصوص هم وضعیت خوبی داریم. منطقه 21 شبکه فاضلاب نداشت، با هماهنگیها که انجام شد، کار شبکه فاضلاب در منطقه 21 با 6 پیمانکار از اوایل امسال شروع شد، به هر حال وقتی یک کار عمرانی در یک معبر انجام میشود قطعا در زمان انجام این کار عمرانی مردم زحماتی را متحمل میشوند، هر معبری که کار شبکهرسانی فاضلاب آن انجام شود بلافاصله کار آسفالت آن هم انجام میشود؛ اما زمانی که 6 پیمانکار در یک منطقه مسکونی کار میکنند، قطعا مشکلات تردد به وجود میآید و مردم اذیت میشوند، ما عذر خواهی میکنیم از مردم؛ اما این یکی از مهمترین کارهای زیرساختی است که باید انجام شود و ما به عنوان یکی از افتخارات منطقه در دوره جدید از آن یاد میکنیم.
تراکم فروشی چه قدر بوده است؟
در حال حاضر به این دلیل که سامانه شفافیت وجود دارد، نه تنها شفافیت قراردادها بلکه تمام فعالیتهای شوراهای معماری در سامانه وجود ثبت میشود و به طور کامل رصد میشود؛ البته نه فقط به این دلیل که رصد میشود، در منطقه 21 کاربری املاک عمدتا صنعتی است، در صنعتیها اصلاً درخواست ارتفاع ندارند، حقیقت این است که من به یاد نمیآورم که کسی یک طبقه هم اضافه داده باشد، در مجموعه صنعتی کسی طبقه اضافه نمیخواهد، سوله 20 طبقه صرفه اقتصادی ندارد، چون عمده بافت ما بافت صنعتی است اصلاً تقاضایی برای طبقه اضافه وجود ندارد.
و به عنوان سوال پایانی آیا مجموعههای صنعتی به خارج از شهر منتقل خواهند شد؟
صنایع پاک معمولا ممنوعیتی برای این که در کنار منطقه مسکونی فعالیت کنند ندارند و مجموعه صنایعی که ما داریم، صنایع پاک هستند، اگر صنعتی فضای فعالیت خود را عوض کند به این دلیل است که نوع صنعتش عوض شده یا آنکه ارزش افزوده ایجاد شده و توجیه اقتصادی نداشته باشد که کالای خود را در این جا تولید کند.