بهاره رهنما و چالش با یک نقش

خبرگزاری ایسنا: بهاره رهنما که این روز‌ها در تمرینات نمایش «شاه لیر» حضور دارد، گفت: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است که فاصله زیادی از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به‌وجود آورده است.

این بازیگر سینما، تئاتر یادآور شد: بازی در نقش «گانریل»، دو بار دیگر نیز طی سه سال گذشته به من پیشنهاد شده بود که آن را نپذیرفتم، اما حضور دکتر دلخواه در جایگاه کارگردان این اثر، اطمینان زیادی برای پذیرفتن این نقش در من ایجاد کرد.

وی درباره روند رسیدن به شخصیت گانریل در تمرینات «شاه لیر» گفت: به جایگاه پیش داستان در رسیدن به نقش اهمیت زیادی می‌دهم و برای ایجاد باور رئالیستی درباره «گانریل» پیش زمینه‌ای برای این کاراکتر تعریف کرده‌ام.

رهنما ادامه داد: در هیچ جایی از متن به مادر این دختران و همسر شاه لیر اشاره‌ای نشده است و در این پیش قصه اینگونه متصور شده‌ام که گانریل مادرش را در کودکی از دست داده و همواره شاهد آزار مادر توسط شاه بوده است و حالا فرصت مناسب برای بروز این عقده یافته است.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفتگو مطرح کرد: شخصیت‌های مثبت زن در آثار شکسپیر غالباُ دخترانی جوان هستند و زن پس از رسیدن به پختگی در غالب شخصیت‌هایی مانند گانریل منعکس می‌شود. شخصیت‌های زن شکسپیر و نگاه این نمایشنامه‌نویس به زنان، همواره برایم به عنوان یک نویسنده و خواننده آثار ادبی، جذاب بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که شخصیت‌های مثبت زن در آثار این نویسنده بسیار محدود هستند و در زنانی کم سن و سال مانند اوفلیا و کردلیا نمود می‌یابند. زنان در آثار شکسپیر پس از رسیدن به پختگی در شخصیت‌هایی مانند گرترود (مادر هملت)، گانریل و ریگان (دختران بزرگ‌تر شاه لیر) و... منعکس می‌شوند.

این بازیگر تئاتر و سینما، ادامه داد: ماجرا‌های نیمه مستند و شایعاتی از حضور زنان در زندگی شکسپیر وجود دارد که می‌تواند در ایجاد پیش‌زمینه ذهنی این نویسنده در شکل‌گیری نوع نگاه وی به زن در جایگاه مادر یا معشوق تأثیرگذار باشد.

نویسنده و کارگردان نمایش «زنان شکسپیر» با اشاره به توانایی‌های تأثیرگذار این نویسنده برای نشان دادن عمق تیرگی در شخصیت‌هایی مانند «لیدی مکبث»، گفت: بیشتر نقش‌های سیاه زنان در دهه‌های 30 و 40 میلادی در سینمای امریکا به‌شکلی از این مادر الگو‌ها تأثیر می‌گیرد و شکی در جذابیت آن نیست.

نویسنده نمایشنامه «چشم‌هایی که مال توست» افزود: «گانریل» زنی سرد و قدرت طلب با رفتاری خشن است که فاصله زیادی از شخصیت من دارد و چالش جالبی را در دستیابی به نقش برایم به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به جذابیت بازی در مقابل «مهدی سلطانی» در نقش «شاه لیر» گفت: پیش از این در پروژه‌های دیگری نیز با دکتر دلخواه، الهام پاوه‌نژاد، خسرو شهراز و رحیم نوروزی همکاری داشته‌ام که تجربیاتی اطمینان‌بخش بوده است و مهدی سلطانی نیز از بازیگرانی است که حضور به عنوان نقش مقابلش برایم جالب است.

رهنما ادامه داد: گانریل دختر اول شاه مانند وی، فردی به شدت قدرت طلب است که با وجود علاقه زیاد همسرش، پادشاه آلبانی به او از ازدواجش راضی نیست و زندگی‌اش خالی از عشق است. در این شرایط، پدر تهدید مهمی برای رسیدن به قدرت محسوب می‌شود و نادانی‌ها و سبکسری‌های شاه نیز به دختران بزرگ‌تر، انگیزه بیشتری برای مقابله با پدر و بروز چنین گستاخی‌هایی می‌دهد.

این بازیگر با سابقه تصریح کرد: اجرای نمایشنامه‌های شکسپیر، نیازمند تمریناتی سنگین است؛ ضمناُ تمرینات این اثر با توجه به دغدغه من درباره کارگردانی به ویژه توجه ویژه‌ام به آثار شکسپیر، به‌منزله یک ورک شاپ کارگردانی نیز هست.

رهنما گفت: شیوه کارگردانی مسعود دلخواه برای دانش‌آموختگان رشته تئاتر، به‌ویژه جوان‌تر‌ها جذابیت زیادی دارد، زیرا نکات زیادی از آن می‌آموزند و برای من بسیار مهم است که با روش‌های کارگردانی وی بیشتر آشنا شوم.

وی با اعتراض به وجود تمایز آشکار در شرایط تبلیغ و اجرای آثار نمایشی گفت: گروه شاه لیر تا یک هفته مانده به اجرا، حق هیچ‌گونه تبلیغی در فضای شهری برای این اثر را نداشتند و تبلیغات مجازی نیز در حد انعکاس تمرین‌ها مجاز بوده است.

رهنما با اشاره به چندین سال تلاش دکتر دلخواه به‌عنوان پشتوانه چنین اثری گفت: در کنار آثاری مانند شاه لیر، نمایش‌های دیگری نیز به روی صحنه می‌روند که از روابط خاص برخوردارند و در شرایطی نابرابر از بسیاری امکانات و تبلغات گسترده و بیلبورد‌های شهری در زمان پیش از بازبینی بهره‌مند می‌شوند.

وی با ابراز امیدواری از حمایت مخاطبان از نمایش شاه لیر، تأکید کرد: می‌توان ادعا کرد که شاه لیر در سال‌های اخیر، تنها نمایشی با چنین پیش تولید سنگین و گروه پر تعدادی است که به شکل مستقل روی صحنه می‌رود و از کمک‌های خاص دولتی، حمایت‌های خارج از نوبت و سرمایه‌گذار شخصی بهره‌ای نبرده است، بنابراین همه امید برای دیده شدن زحماتش به استقبال مخاطبان تئاتر است.

نمایش «شاه لیر» از 20 آبان ساعت 18 در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان