توضیح شرکت بورس درباره یک خبر و شفاف‌سازی ایسنا

شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره تعداد عرضه‌های اولیه در این شرکت که طی سال جاری صورت گرفته، توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح شرکت بورس درباره یک خبر و شفاف‌سازی ایسنا

به گزارش ایسنا، چندی پیش ایسنا خبری درباره تعداد عرضه‌های اولیه در شرکت بورس اوراق بهادار تهران تحت عنوان " 7 ماه گذشت و فقط 2 عرضه اولیه در بورس محقق شد" منتشر کرد که به تازگی این شرکت در مورد آن توضیحی داده است.

متن توضیح شرکت بورس اوراق بهادار تهران بدین شرح است: " 40 شرکت مورد اشاره در گزارش ایسنا، شرکت‌های در فرآیند پذیرش بوده است، نه شرکت‌های آماده عرضه که آماده‌سازی این شرکت‌ها حداقل شش ماه تا یک سال زمان احتیاج دارد. بدیهی است این شرکت‌ها به تناسب میزان آمادگی و احراز موارد تعیین شده از سوی هیئت پذیرش، در نوبت مراحل درج و عرضه قرار خواهند گرفت.

برنامه مدیریت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران برای سال 1397، تعداد 12 شرکت با سرمایه 36000 میلیارد ریال بوده است که تاکنون بیش از 8000 میلیارد ریال آن با عرضه اولیه سه شرکت‌ پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی پارس و ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس محقق شده است.  

با توجه به تغییر روش عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، تعداد مشارکت کنندگان در عرضه‌های اولیه در هر عرضه در حال افزایش بوده و این موضوع موجب شده است که حساسیت‌ها و ملاحظات درخصوص سهامداران کم تجربه نیز مدنظر هیات پذیرش قرار گیرد و در نتیجه حداکثر شفافیت در خصوص شرکت‌های قابل عرضه در بورس رعایت شود.

این ملاحظات در هر سه مرحله پذیرش، درج و عرضه نماد شرکت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. از طرفی از آنجاکه بورس تهران همواره تلاش می‌کند مفروضات قیمت‌گذاری شرکت‌ها به صورت کامل مطابق با واقعیت بوده و سهام عرضه شده با قیمت واقعی در بازار بورس عرضه شود؛ بنابراین فرآیند بررسی قیمت‌گذاری نیز به سایر فرآیندهای پذیرش اضافه شده است.  
 
لازم به ذکر است مدیریت پذیرش بورس تهران در تلاش است با عرضه شرکت‌های بزرگ و با کیفیت سوددهی بالا، برنامه‌های کلان بورس تهران را در خصوص عرضه‌های اولیه با جدیت پیگیری و به سرانجام رساند".  

اما در خصوص توصیحات ارائه شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ایسنا نیز لازم می‌داند در راستای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه دهد.

در بند اول توضیحات شرکت بورس آورده شده 40 شرکتی که در گزارش ایسنا آمده در مرحله آماده‌سازی برای عرضه بوده‌اند و این مرحله بین شش ماه تا یک سال زمان احتیاج دارد. این در حالی است که مدیران شرکت بورس اوراق بهادار بیش از یک سال پیش در این مورد مصاحبه کرده‌اند و طبیعتا در حال حاضر از زمان اعلام آمادگی آن‌ها برای عرضه، از شش ماه و حتی حدود یک سال هم گذشته است.

در قسمتی از گفت‌وگویی که ایسنا با مدیر پذیرش شرکت بورس داشته به صراحت نام تعدادی از این شرکت‌ها که آماده عرضه یا در مرحله پذیرش بودند نیز اشاره شده است.

همچنین در زمان نگارش و انتشار این گزارش علیرغم آنچه در بند دوم جوابیه آمده شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس در بورس عرضه اولیه نشده بود. در نتیجه آوردن نام این شرکت در جوابیه شرکت بورس، اصلا موضوعیت ندارد. اما دیگر موضوع مهم اینکه عرضه پرداخت الکترونیک سامان کیش جزو برنامه های بورس تهران در سال 1396 بوده است؛ به طوری که اواخر سال گذشته برای مراسم عرضه این سهم از خبرنگاران دعوت اما در نهایت این عرضه به دلایل مختلف لغو شد در نتیجه درست‌تر این است که عرضه این شرکت در کارنامه سال 1396 ثبت شود.

در قسمتی دیگر از بند دوم این جوابیه اعلام شده برنامه شرکت بورس تهران برای سال 1397، عرضه 12 شرکت با سرمایه 36000 میلیارد ریال بوده است، این در حالی است که در مصاحبه‌هایی که مدیرعامل وقت، مدیرعامل فعلی، معاون بورس و مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار با رسانه‌ها داشتند به هیچ وجه به هدف‌گذاری برای عرضه‌ها بر اساس سرمایه، اشاره نشده و صرفا «تعداد» شرکت‌های عرضه شده مد نظر قرار گرفته بود؛ به طوری که بارها تاکید شده بود که قرار است هر ماه در سال 1397 یک عرضه اولیه داشته باشیم و برنامه بر اساس «تعداد شرکت‌ها» رسانه‌ای شده بود.

طبیعی است که با گذشت حدود هفت ماه از سال 1397 عرضه یک شرکت پتروشیمی پارس نمی‌تواند برنامه شرکت بورس را محقق شده دانست. حتی در مصاحبه‌ای که ایسنا با یکی از مدیران شرکت بورس داشت، عرضه "12 شرکت " برای سال 1396 کاملا منطقی ارزیابی شده بود.

از طرفی اگر بخواهیم به همین آمارهای شرکت بورس در بند دو جوابیه استناد کنیم برنامه بورس تهران عرضه 12 شرکت با حداقل مجموع سرمایه 36 هزار میلیارد ریال بوده است که حتی اگر کشت و دام پارس را هم در این محاسبات لحاظ کرده و آمار شرکت بورس را درست بدانیم تاکنون که در هشتمین ماه سال 1397 به سر می بریم، سرمایه سه شرکت عرضه شده 8000 میلیارد ریال است در نتیجه شرکت بورس تا کنون به 22 درصد برنامه‌های خود رسیده در صورتی که طبیعتا باید به حدود حداقل 60 درصد برنامه اعلامی می‌رسید.

تاکید می شود که در هر حال باید سرمایه شرکت کشت و صنعت پارس که تا زمان انتشار گزارش عرضه اولیه نشده بود از این آمار کسر شود که در آن صورت رقمی که در گزارش ایسنا بیان شده کاملا صحیح است.

جالب اینکه علی صحرائی، مدیرعامل فعلی شرکت بورس اوراق بهادار نیز در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های معتبر به عنوان معاون شرکت بورس تهران داشته، با اشاره به لزوم عرضه‌های اولیه در بورس تاکید کرده که "در سال 1397 به طور متوسط هر ماه یک عرضه جدید خواهیم داشت" که باید گفت تا کنون این اتفاق نیوفتاده است.

در بند سه توضیحات شرکت بورس یکی از دلایل دست نیافتن شرکت بورس به برنامه‌هایش برای عرضه اولیه شرکت‌ها، تغییر روش عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ عنوان شده اما باید توجه داشت که از سال 1395 عرضه های اولیه در بورس تهران به روش بوک بیلدینگ انجام می‌شود و تغییر روش عرضه اولیه در بورس تهران به حدود دو سال پیش بر می گردد.

طبیعتا نه تنها برنامه‌های بورس تهران برای عرضه اولیه در سال 1397 با توجه به این روش برنامه‌ریزی شده بلکه این برنامه‌های سال 1396 هم بر اساس روش بوک بیلدینگ بوده در نتیجه واضح است که اعلام چنین دلیلی برای نرسیدن به حتی کمتر از 50 درصد برنامه‌ها چندان قابل قبول نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر