مشاور وزیر ارشاد:

ویژگی شعر احمد عزیزی اتصال به ائمه اطهار(ع) بود

کرمانشاه- مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ویژگی اشعار احمد عزیزی اتصال به ائمه اطهار (ع) بود.

ویژگی شعر احمد عزیزی اتصال به ائمه اطهار(ع) بود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا موالی زاده امروز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت احمد عزیزی که در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: کرمانشاه مهد فرهنگ و تمدن بوده و هست و اگر بخواهیم برش های مختلفی به این سامان و سرزمین بزنیم در وجود مختلف برجستگی های فراوانی می بینیم.

موالی زاده افزود: در پیشینه این استان ما تمدنی باشکوه و فرهنگی غنی را می بینیم در دوران معاصر حضور موثر مردم این سامان را در جنبش مشروطه و در دوران دفاع مقدس ایستادگی جانانه دلیرمردان و شیرزنان این سرزمین می بینیم که نزدیک به 10 هزار شهید به انقلاب اسلامی و محضر مبارک امام زمان(عج) تقدیم کردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخلاقیات، آداب اجتماعی، سلوک، مهمان نوازی، صمیمیت، فتوت، جوانمردی، خون گرمی و احساسات لطیف انسانی را از ممیزات مردم کرمانشاه دانست و گفت: روح پهلوانی در این سرزمین  موج می زند پهلوانی نه فقط در میادین ورزشی بلکه در روابط اجتماعی که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: بقدری سرزمین کرمانشاه جلوه داشته که مقام معظم رهبری  در مورد آن عبارت زیبا را فرمودند وارد فرودگاه که شدم نگاه کردم به آن جمله دیدم چه جمله زیبایی است و چقدر حکیمانه نوشته و گفته شده سینه ستبر و چهره زیبای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی.

موالی زاده گفت: در ارتباط با روابط یک انسان برای رشد و تعالی چهار رابطه را بر می شمارند انسانی موفق است که چهار رابطه را بدرستی تعریف کند رابطه انسان با خداوند تبارک و تعالی، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگران و جامعه و رابطه انسان با طبیعت؛ رابطه دیگری را نمیتوان متصور شد عزیزی بدرستی رابطه خود با خداوند را تعریف کرد و بدرستی رابطه خود را با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تعریف کرد او یک عارف به تمام معنا و یک عارف تمام عیار بود و سیر و سلوک عرفانی خود و جزمه و شور خود را در اشعار خود به زیبایی متجلی نمود.

مشاور وزیر ارشاد افزود: احمد عزیزی در خصوص اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امام زمان(عج) می گوید ای تابش شمس و قمر و ای بارش عرفان بیا... اتصال او با خاندان عصمت و طهارت(ع) اینچنین است.

وی در بحث ارتباط با خویشتن خویش گفت: اگر کسی موفق بشود خود را بشناسد و قابلیت ها و استعدادهای خود را کشف کند قدم بزرگی در مسیر رشد خود و شکوفایی خود برداشته است بدرستی باید گفت که احمد عزیزی آتشفشان خلاقیت بود.

موالی زاده گفت: مثنوی های احمد عزیزی چقدر زیبا سروده شده اینکه میگویند او در زمره بزرگترین مثنوی سرایان است سخنی گزاف نیست نه تنها در مثنوی که در غزل و نه تنها در رباعیات بلکه در نثر و اینکه گفته می شود نثر عزیزی زیباتر از شعر عزیزی است این دیگر حرف را تکمیل می کند هم نثر و هم نظم و در همه اینها نوآوری در حد اعلی این نکته مهمی است.

وی گفت: گفته می شود اشعار عزیزی اثر انگشت و امضای اوست و منحصربفرد است قابل تقلید نیست درست است که او از سهراب، بیدل، مثنوی و دیگران الهام گرفته اما  اینکه او بتواند به این شکل نکته پردازی کند نکته مهمی است اینکه گفته می شود او در نثر خود شعرتر از شعر شعرسروده است نکته مهمی است.

احمد عزیزی به آلام و آمال مردم توجه داشت

موالی زاده گفت: عزیزی در دامان طبیعت متولد شد و رشد کرد لذا همواره نسبت به طبیعت یک نگاه ویژه ای داشت در بسیاری از اشعار او عناصر طبیعت آب، باد، خاک، باران، نسیم را می بینید و او کسی بود که واضع این عبارت زیاد بود" یاس نبوی"  این عبارت را او اولین بار برای صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س) بکار برد و این عبارت در ادبیات ما تاسیس شد و باقی ماند او موسس بسیاری از واژه های بدیع در فرهنگ امروز ما است.

مشاور وزیر ارشاد افزود: عزیزی عنصری از طبیعت را بر میداشت با عنصری از ذهن خود در هم می آمیخت و نوترکیب جدیدی را عرضه می کند این هنر این انسان نابغه بوده است، اگر او به سمت عرفان آمد، عرفان او در مسیر انزوا نبوده است که اساسا اسلام چنین عرفانی را نمی پذیرد. او عرفان اجتماعی داشت به آمال و آلام مردم توجه داشت.

وی گفت: عزیزی به همه کلمات و واژه ها اجازه ورود داد آنها را بر خوان گسترده ذوق و قریحه خود نشاند و از همه آنها بهره گرفت، او در این محیط رشد کرد، اگر ادیسون موفق به اختراع برق می شود وقنی در محیط او جستجو می کنید مباحث مربوط به الکتریسیته در آن زمان مطرح بوده نقاشی در محیط داوینچی وجود داشته است.

موالی زاده گفت: اگر کسی قله می شود او در بیابان قله نمی شود بلکه در سلسله جبال قله می شود اگر نبود توجه مردم این سامان به موضوع فرهنگ و ادبیات و هنر، یک چنین انسانی اساسا پدید نمی آمد این بستر در این استان و محیط زندگی او فراهم بوده است. پدر بزرگوار او یک شاعر بوده و به زبان کردی دیوان شعر داشته خواهر او ذوق شعری دارد لازم میدانم از این خانواده فداکار که به او رسیدگی کردند و به شاهکارهای هنری او و ادب و چیره دستی و ولایتمداری او باور داشتند تبریک بگویم. انسان 9 سال بستر بیماری باشد و زخم بستر نگیرد این خیلی مهم است.

وی افزود:  روزی چندین بار خواهران فداکارش او را جابجا می کردند این یعنی واقعا رفع تکلیف نبوده این با عشق و علاقه ظرف 9 سال صورت گرفت و کاری انصافا ارزشمند بوده است از کادر بیمارستان پزشکان و پرستاران صمیمانه باید تشکر کرد و تا هفته آخر به فکر سلامت او بودند و دست به عمل جراحی زدند نشان می دهد که او را رها نکردند بلکه نگاه ویژه در جهت مراقبت او داشتند.

این مسئول افزود: احمد عزیزی یک ولایت مدار به معنی واقعی کلمه بود وقتی در سال 60 آن انسانهای خبیث آن حرکت شوم را در جهت ترور مقام معظم رهبری انجام دادند و بحمدالله تیرشان به سنگ خورد و تقدیر الهی این بود که این وجود عزیز برای این ملت و جهان اسلام باقی بماند عزیزی چنین سرود: میرسد این مژده از گلشن به گوش مرغ حق هرگز نخواهد شد خموش... عزیزی بهنگام بود هر واقعه ای در زندگی و اطراف او که رخ داد عزیزی نسبت به آن واکنش نشان داد.

وی گفت: امیدواریم در جهت حفظ این نام و بزرگداشت و شناساندن او به نسل جوان گام های موثری با کمک دوستان بر داریم پشنهاداتی مطرح شده که منعکس خواهم کرد. عزیزی می گفت بیگمان تا انتهای فصل مرگ زندگی را باید خواند برگ برگ... تقدیر الهی ابن بود که عزیزی سالها به این شکل ادامه حیات دهد و برگ برگ آخر زندگی او به این شکل رقم بخورد. برای اعتلای روح بلند او دعا می کنیم و امیدوایم خداوند این عزیز را با اهل بیت(ع) که در دنیا عاشق و شیفته آنها بود در بهشت برین همنشین کند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر