نسل امروزی همچنان به گیج کردن خودروسازان ادامه میدهند؛ اما تویوتا تصور میکند که با معرفی کراساور کانسپت و خشن خود در نمایشگاه خودروی نیویورک در مسیری صحیح گام برمیدارد. این خودروی جدید FT-4X نام دارد که به معنای کراساور چهارچرخ محرک آیندهی تویوتا است. این محصول جذاب که از سری لند کروز الهام گرفته است نسل جوان جوامع را که علاقهمند به سفرهای آفرود هستند، هدف قرار میدهد. تویوتا باور دارد که خودرویی طراحی کرده است که میتواند نسل ماجراجوی امروزی را بهطرف خود جذب کند.
این طرح مفهومی در مرکز تحقیقات و طراحی تویوتا در کالیفرنیا ارائه شده است. طراحان این مرکز چندین ماه از زمان خود را صرف تحقیق در مورد علایق نسل جوان کردهاند. این طراحان میگویند اکثر تجارب سفرهای کوتاه نسل جدید به ریختن وسایل در پشت خودروهای آفرود خلاصه میشود؛ از این رو آنها نیز دست به طراحی یک خودروی کشیدهتر زدهاند. این کراساور کشیدهتر با یک در بزرگ در عقب، یک طراحی خارقالعاده است که به کاربران اجازهی ورود به خودرو را به دو طریق میدهد. کاربران در هنگام استفاده از خودرو در شهر و همچنین داشتن بار اندک از در جلو استفاده میکنند و در مسافرتهای خارج شهر به سراغ در بزرگ عقب میروند. دستگیرهی در عقب از نوع چرخشی است و به دلیل بزرگ بودن دستگیره، امکان گرفتن آن با دستکشهای بزرگ زمستانی نیز وجود دارد. دو قلاب قرمزرنگ نیز روی سپر عقب برای مواقع اضطراری نصب شده است. سقف مسطح تقویتشده دارای چهار قلاب در اطراف برای حمل بار اضافی به همراه چندین پریز برق بهمنظور تأمین برق موردنیاز در هنگام حضور در چادر در خارج از شهر است.
FT-4X که بر اساس پلتفرم جدید تویوتا با نام TNGA ساخته شده است، از یک تم X مانند استفاده میکند که در سرتاسر طراحی این کراساور از جمله جلو، کنارهها و عقب دیده میشود. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، FT-4X در قسمت راننده دارای یک پنجرهی شیشهای عمودی است. این شیشه قابلحذف یا تعویض با نمونههای رنگی یا مات است. جلوپنجره به همراه شکل چراغهای LED و سپر جلو ما را به یاد مدلهای کلاسیک لندکروز میاندازد. گلگیرهای بزرگ مشکیرنگ بیرونزده به خشنتر شدن چهرهی خودرو کمک کرده و فضای کافی را برای رینگهای 18 اینچی با تایرهای 225/55R گودیر تمام فصل فراهم میکند.
FT-4X به لطف داشتن قطعات داخلی جداشدنی و چندین محفظهی ذخیره، یک کابین چندکاره محسوب میشود. به نور بیشتر احتیاج دارید؟ چراغ داخلی سقف قابل جدا شدن است و میتواند نقش چراغقوه را ایفا کند. بطریهای آب را فراموش کردهاید؟ دستگیرههای آبیرنگ را جدا کنید و از آب پر کنید. کیسهی خواب کافی ندارید؟ از کیسهی خواب موجود در قسمت کنسول مرکزی (که نقش دستهی صندلی را ایفا میکند) استفاده کنید. صدای اسپیکر تلفن شما بهاندازهی کافی بلند نیست؟ از سیستم صوتی چندرسانهای جداشدنی در قسمت داشبورد استفاده کنید و از موسیقی لذت ببرید.
ازآنجاییکه تویوتا باور دارد نسل جوان اکثراً از GPS تلفن همراه خود استفاده میکنند، FT-4X را به سیستم ناوبری سنتی مجهز نساخته است. در عوض، طراحان یک پایهی نگهدارندهی گوشی در قسمت بالای صفحهنمایش دیجیتالی استوانهای شکل نصب کردهاند؛ اما بخش جالب داستان وجود یک دوربین GoPro Hero5 Session در داخل آینهی سمت راننده است.
مخازن ذخیرهی سرد و گرم هر دو در قسمت عقب خودرو قرار گرفتهاند. آنها برای گرم کردن غذا یا حوله و سرد کردن اقلامی نظیر کیسههای یخ در نظر گرفته شدهاند. کنسول مرکزی قابلیت خم شدن به بالا برای انباشتن اقلام کوچک را دارد و از توریهای ضخیم ساخته شده است که بهمنظور خشک کردن وسایل خیس با کمک یک کانال باریک از جریان هوای ورودی مورداستفاده قرار میگیرد. دستگیرهی جلو و محفظهی آبیرنگ موجود در داشبورد نیز یکی دیگر از مخازن ذخیره به شمار میآیند.
تویوتا اتاق خودرو را به سه بخش تقسیم کرده است؛ بخش تمیز خودرو که در قسمت سرنشینان جلو قرار دارد؛ بخش خیس که شامل ردیف دوم میشود و مناسب گذاشتن لباسها و کفشهای خیس است؛ بخش ذخیره که در انتهای خودرو است. کف قسمت ذخیره کاملاً صاف بوده و برای محافظت از بارها دارای چند قلاب قرمزرنگ است. یک محفظهی ذخیره نیز در کف قسمت بار وجود دارد و دسترسی به آن از طریق کشیدن کف بهطرف بیرون امکانپذیر است.
اگرچه FT-4X هنوز یک کانسپت است، اما تویوتا میگوید که میتواند نمونهی 4 سیلندر چهارچرخ محرک این مدل را به تولید برساند. به نظر میرسد تویوتا کاملاً در هدف خود جدی است و قصد دارد تا این محصول را به بازار عرضه کند. انتظار میرود که سیستم تعلیق در قسمت جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع دو جناقی باشد. ابعاد FT-4X کمی بزرگتر از مدل C-HR است و بر اساس پلتفرم TNGA ساخته شده است. FT-4X با توجه به قابلیتهای آفرود خود میتواند قیمتی در حدود یک تویوتا RAV4 (بین 25 تا 35 هزار دلار) داشته باشد. تویوتا با ساخت این نمونهی مفهومی به دنبال آگاهی از ذائقهی مخاطبان، قبل از عرضهی آن است. به نظر میرسد تویوتا برای تبدیل این مدل به واقعیت به 24 تا 36 ماه زمان نیاز داشته باشد.