شش سال پیش زمانی که دور اول تحریم ها شروع شد گروه خودروسازی "پژو سیتروئن" یا همان "PSA" که در آن زمان با جنرال موتورز آمریکا شراکت داشت بر اثر فشار شریک آمریکایی خود مجبور به ترک بازار خودرو کشور شد. این خروج باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات دو خودروساز بزرگ کشور شد اما در عمل فقط پژو 206 و 207 در تولید با مشکل مواجه شدند.
در آن زمان شرکت رنو اعلام کرد که از بازار کشور خارج نخواهد شد و تولید تندر 90 را با وجود تحریم ها و کاهش تولید ادامه خواهد داد هرچند تولید بقیه مدل ها مانند ساندرو تا رفع تحریم ها به تعویق افتاد. حال بعد از 6 سال بازار خودرو کاملا متحول شده و شاهد خروج هر دو خودروساز فرانسوی از بازار خودرو کشور هستیم.
یکی از تبعات ناگوار بازگشت تحریم ها، قطع ارتباطات خارجی در صنعت خودرو کشور است. بر این اساس، آمریکا به شرکت های خارجی به ویژه برندهای خودروساز هشدار داده که در صورت عدم ترک ایران، آنها را با جریمه های سختی مواجه خواهد کرد.
در این شرایط خروج رنو با تبعات منفی بیشتری نسبت به پژو همراه خواهد بود. خروج شرکت رنو از ایران هم در حالی اتفاق افتاد که این شرکت فرانسوی پیش از این تضمین کرده بود که علی رغم تهدیدات و تحریم های آمریکا در ایران باقی خواهد ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد. خروج گروه PSA از کشور باعث توقف خودروهایی مانند پژو 2008 و 301 تا چند ماه شد و بقیه مدل ها نیز از دستور کار خارج شد، ولی تولید خودروهایی مانند پژو 405، 206 و پارس همچنان ادامه خواهد یافت.
همچنین توقف تولید خودروی سیتروئن C3 متوقف و شرکت سیتروئن و سایپا متحمل ضرر زیادی خواهند شد، اما خروج رنو اثرات منفی بیشتری خواهد داشت و تولید خودروهایی مانند تندر 90 و رنو ساندرو متوقف خواهد شد. همچنین تولید خودروهایی مانند سیمبل و داستر نیز به سرانجام نمی رسد. باید به این نکته هم اشاره کرد که تبعات منفی توقف تولید خودروهای پرفروش و مردمی مانند تندر 90 و ساندرو بسیار بیشتر از اثرات منفی توقف تولید پژو 2008 و 301 خواهد بود. اتفاقی که 6 سال پیش با خروج پژو اتفاق افتاد حال با خروج شرکت رنو و توقف تولید تندر 90 و ساندرو باعث عرضه مجدد سدان و هاچ بک های چینی در بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون تومان خواهد شد.
البته باید گفت که متاسفانه چینی ها نیز برخلاف گذشته، شرکای چندان قابل اعتمادی نیستند و در برخی موارد عدم تمایل خود را برای گسترش همکاری با طرف ایرانی اعلام کرده اند. هرچند هنوز هیچ یک از این شرکت ها خروج رسمی از بازار ایران را اعلام نکرده است اما در برخی موارد می توان گفت که چینی ها نیز اهداف بلند مدت خود در کشورهای اروپایی و آمریکایی را نسبت به حضور نه چندان قدرتمند در ایران ارجح می دانند و تمایلی به پذیرفتن ریسک مواجهه با تحریم ها نشان نمی دهند.
از این رو به نظر می رسد که طی چند هفته آتی سرنوشت نهایی صنعت خودرو کشور مشخص خواهد شد و چینی ها نیز سرانجام موضع خود را در قبال ادامه حضور در جاده مخصوص اعلام خواهند کرد، اما آنچه که در شرایط فعلی قطعی به نظر می رسد این است که حالا حیات کارخانجات خودروسازی داخلی بیش از هر زمان دیگر به ادامه تولید پلت فرم های قدیمی خانواده پژو 206 و پراید و پژو 405 گره خورده است و در صورت سخت گیری سازمان استاندارد (توقف تولید خودروهای قدیمی از دی ماه امسال) عملا احتمال توقف فعالیت کارخانجات تولیدی خودرو کشور وجود خواهد داشت.