۵ علت بالابودن آلکالین فسفاتاز (ALP) در خون

هنگامی که سطح آلکالین فسفاتاز (ALP) در خون از محدوده نرمال خارج شده و بالا می رود، می تواند نشانه ای از مشکلات موجود در بدن شما باشد. علت بالابودن آلکالین فسفاتاز (ALP) در خون بستگی به عوامل زیادی خواهد داشت.

آلکالین فسفاتاز (ALP) یک آنزیم است که در بسیاری از بافت های بدن موجود است. اما حضور آن در کبد برجسته تر است. آلکالین فسفاتاز همچنین در دستگاه صفراوی و بافت استخوانی نیز ظاهر می شود. بنابراین آن را در اشکال مختلف و شناخته شده به عنوان ایزوآنزیم ها در اصل در کبد و استخوان یافت می شود. در صورت لزوم، همه اینها را می توان به طور جداگانه با یک آزمایش خون اندازه گیری کرد. سطوح نرمال آلکالین فسفاتاز (ALP)  از محدوده 30 تا 140 UI / L است. هنگامی که این سطوح از حد طبیعی بالاتر می رود، نشانه ای از وجود مشکلاتی در بدن شما خواهد بود. در ادامه با علت های بالابودن آلکالین فسفاتاز (ALP) در خون آشنا شوید.

 

بالارفتن ALP

 

1. بیماری کبد

سطح آلکالین فسفاتاز می تواند تحت تاثیر بیماری های مختلف کبدی تغییر و افزایش یابد. به عنوان مثال برای هپاتیت ویروسی، نه تنها ترانس آمینازها افزایش می یابد، بلکه این آنزیم نیز افزایش می یابد. این به علت التهاب ارگان و تولید بیش از حد بیلی روبین است. همچنین معمولا در سایر بیماری های حاد اتفاق می افتد. به عنوان مثال، انسداد دستگاه صفراوی و در بیماری های مزمن مانند سیروز کبدی نیز افزایش آلکالین فسفاتاز را مشاهده خواهیم کرد.

 

2. بیماری استخوان

یکی از بیماری های استخوانی که برای بالا بردن آلکالین فسفاتاز شناخته شده است، بیماری پاژه استخوان است. اساسا در این آسیب شناسی، استخوان ها به طور مداوم تغییر می کنند و گسترش می یابند. با این حال با کنترل بیماری، سطوح به حالت عادی بازگشته است. این آنزیم همچنین می تواندبه عنوان یک نتیجه از انواع خاصی از سرطان که متاستاز و یا حمله به استخوان است،  افزایش یابد. اگر درمان موقت و موثر وجود داشته باشد، مقادیر ممکن است به محدوده طبیعی خود بازگردند.

 

3. سرطان ها

یکی از تومورهایی بر افزایش آلکالین فسفاتاز تاثیر می گذارد، لنفوم هوچکین است. علاوه بر این مشخصه تومور گره های لنفاوی افزایش سطح آنزیم را از طریق آزمایشات خون تعیین می کند. به عنوان بخشی از شرایط گره لنفاوی، تغییر در عملکرد کبد اتفاق می افتد و اساسا سطح آلکالین فسفاتاز تغییر می کند. تومورهای دیگر که می توانند آلکالین فسفاتاز را ایجاد کنند سرطان های مانند ریه، تخمدان، پروستات و .... خواهند بود. 

 

بالارفتن ALP

 

4. بارداری

پس از شروع سه ماهه سوم بارداری جفت مادر یک عنصر تولید کننده آنزیم آلکالین فسفاتاز است. این بر مقادیر نرمال مادر تاثیر می گذارد و آنها را به بالاتر از محدوده طبیعی خود می رساند. با این حال، با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بدن مادر، افزایش این آنزیم به عنوان یک هشدار مطرح نخواهد بود. این انزیم برای شک گیریاستخوان ها و غضروف جنین لازم خواهد بود. اما اگر سطح آنزیم بعد از تولد در محدوده بالا باقی بماند، ممکن است علت دیگری داشته باشد.

 

5. داروهای خاص

بسیاری از داروهای روزمره دارای مشخصه ای هستند که سطوح قابل مشاهده آلکالین فسفاتاز را از طریق آزمایش خون افزایش می دهد. در میان داروهایی که معمولا این اثر را دارند. داروهای آنتی اسید، ضد صرع و ضد تشنج، برخی آنتی بیوتیک ها، مسدود کننده های کانال کلسیم ضد فشار خون از این موارد هستند. بنابراین هنگام آزمایش، پزشک را از مصرف هرگونه دارویی مطلع نمایید. به این ترتیب، آنها می توانند افزایش آلکالین فسفاتاز را پیش بینی کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان