احتمال بنزین ۵۰۰۰ تومانی؛ یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به جای سهمیه بندی بنزین

یکی از طرح هایی که گفته می شود می تواند به عنوان جایگزینی سهمیه بندی کردن بنزین درنظر گرفته شود پرداخت کردن یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به خانواده های ۳ نفره و نزدیک کردن قیمت بنزین به قیمت واقعی آن یعنی حدودا ۵ هزار تومان است

یکی از طرح هایی که گفته می شود می تواند به عنوان جایگزینی سهمیه بندی کردن بنزین درنظر گرفته شود پرداخت کردن یارانه 250 هزار تومانی به خانواده های 3 نفره و نزدیک کردن قیمت بنزین به قیمت واقعی آن یعنی حدودا 5 هزار تومان است.
به نقل از صدا و سیما ، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران توضیح داد: براساس تحقیق اتاق بازرگانی، دهک دهم جامعه حدودا 25 پنج برابر دهک اول بنزین مصرف کرده و بنابراین اگر بنزین به جای خودرو به فرد تعلق گیرد منطقی تر به نظر می رسد. به عبارت دیگر توصیه می شود قیمت بنزین حدودا آزاد شود و یارانه نقدی به افراد تعلق گیرد.
در همین راستا به هر فرد حدودا 20 لیتر بنزین تعلق می گیرد. از نکات مثبت طرح مذکور می توان به کاهش چشم گیر قاچاق و مصرف بنزین و همچنین صادرات 20 میلیون لیتر بنزین اشاره کرد. یارانه ریالی که بابت تفاوت این 20 میلیون لیتر صرفه جویی می شود می تواند برای دولت در پرداخت بدهی ها و راه اندازی حمل و نقل عمومی کمک کننده باشد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در طرح مذکور پیش بینی شده که قیمت حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی افزایش نیابد و همان قیمت قبلی باشد. به این ترتیب کاهش حضور خودروهای تک نفره و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز به راحتی صورت می گیرد. البته باید دقت شود که کیفیت و میزان حضور وسایل حمل و نقل عمومی نیز باید افزایش یابد. به طور نمونه در بسیاری از خطوط مترو، قطارها هر 5 دقیقه یک بار به ایستگاه می رسند که این عدد باید به 2 دقیقه کاهش یابد.
خوانساری با بیان اینکه خطوط اتوبوسرانی نیز نیازمند به خدمت گرفتن اتوبوس های بیشتر است، افزود: اگر این صرفه جویی ناشی از بنزین در حمل و نقل عمومی مصرف شود هم مردم راضی ترند، هم مشکل ترافیک تا حدودی حل می شود، هم مصرف بنزین کاهش می یابد.
همانطور که بارها ذکر شده ایران دومین کشور در راستای قاچاق بنزین است که ناشی از قیمت پایین آن دارد. اگر قیمت دلار را 12 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت بنزین مصرفی در ایران 7 سنت به ازای یک دلار است، در حالی که در عراق بنزین هر لیتر 63 سنت، افغانستان 73 سنت و ترکیه 2 یورو است به همین دلیل انگیزه قاچاق بالاست به طوری که در این شرایط اگر فردی دو گالن 20 لیتری بنزین را از ایران به ترکیه قاچاق کند روزانه یک میلیون تومان سود خواهد کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان