علاقهمندان خودرو، بیصبرانه در انتظار معرفی نسخهی GT500 موستانگ شلبی هستند و از سویی دیگر، چشم به راه دوج چلنجر با نسخهای بسیار قدرتمند به نام دیمون که تا چند هفتهی دیگر رونمایی خواهد شد. کمتر کسی میتوانست پیشبینی کند درست در واپسین روزهای کار نمایشگاه دیترویت، فورد، نسخهی 2018 موستانگ را بهصورت رسمی معرفی کند؛ اما این رویداد به حقیقت پیوست و این اسب اصیل امریکایی سال آینده با چهرهای جدید، عرضه خواهد شد.
در طراحی نسل ششم موستانگ، دماغه نسبت به مدل فعلی پایینتر آمده است تا علاوهبر ظاهری تهاجمیتر، دربهبود آیرودینامیک نیز موثر باشد. همچنین فورد تولید پیشرانههای 6 سیلندر خود را متوقف خواهد کرد و با بهبود پیشرانههای 4 و 8 سیلندر، قدرت این کوپهی دوستداشتنی از طریق جعبهدندهی مدرن 10 سرعتهی اتوماتیک، تامین خواهد شد.
ظاهر موستانگ 2018 در مقایسه با نسخهی فعلی که در سال 2015 معرفی شد، علاوه بر کاهش 2 سانتیمتری ارتفاع کاپوت جلو، در نمای روبرو و حالت چراغها نیز کاملا تغییر کرده و همراه با خطوط روی بدنه، چهرهای مدرن به خود گرفته است. جلوپنجره کوچکتر و ظریفتتر شده است، چراغهای جلو تمام LED هستند و هرچند مانند مهشکنها، کوچکتر از مدل قبل شدهاند، روشنایی آنها کاملا بهبود یافته است. ملوین بتانکورت، طراح این خودرو، در نمای عقب تغییراتی متأثر از نسخهی 2016 موستانگ شلبی را در این مدل جدید استفاده کرده است که در آن، چراغهای جدید LED و اگزوزهای 2 جفت، داخل سپر جای داده شده است. دیگر تفاوت مهم موستانگ 2018 با نسل قبلی نیز درمیان سپر عقب دیده میشود؛ جایی که چراغ نسبتا بزرگی برای هشدار ترمز اضافه شده است.
مدل آینده، در 11 رنگ عرضه میشود که 3 رنگ بیشتر از نسخهی کنونی قابل انتخاب خواهند بود و نارنجی آتشین یکی از آنها است. در بخش رینگهای اسپرت، فورد سنگ تمام گذاشته است و 12 مدل در سایزهای 18 تا 20 اینچ در سه رنگ قابل سفارش خواهند بود. بعد از مدتها رینگهای فورجکاریشده نیز توسط فورد ارائه میشوند که قیمت بالاتری خواهند داشت. برای علاقهمندان اسپویلر عقب نیز، سه مدل پیشنهادی وجود دارد که موستانگ حتی بدون آنها نیز قابل سفارش خواهد بود.
درحالیکه همانند سال گذشته، قویترین پیشرانه از نوع 8 سیلندر 5 لیتری خواهد بود؛ اما فورد ادعا کرده است، عملکرد آن بهبود یافته است و بیش از 435 اسب بخار، قدرت به همراه خواهد داشت. پیشرانهی 4 سیلندر 2.3 لیتری اکوبوست نیز به فناوری مدرن تقویت مضاعف (Overboost) مجهز خواهد شد و نهتنها بیش از 310 اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد که مصرف سوختی کمتر از 7.5 تا 10 لیتر در صد کیلومتر مسافت خواهد داشت. در بخش اگزوز، موستانگ 2018 منیفولدهای جدیدی را تجربه میکند که آپشن افزایش صدای خروجی را برای دارندگان پیشرانهی 8 سیلندر، در اختیار میگذارد. کارل ویدمن، مهندس ارشد فورد معتقد است، بهبود عملکرد پیشرانهی 2.3 لیتری اکوبوست با قدرت و گشتاور بالاتر، همراه با جعبهدندهی مدرن 10 سرعتهی خودرکار ارائه میشود که بهتر از قبل روی دیفرانسیل عقب عمل میکند. بهنظر میرسد جعبهدندهی دستی و 6 سرعتهی فعلی که دوکلاچه است و روی GT350 امسال دیده میشود، روی موستانگ آینده نیز استفاده شود.
همواره بخش جالب فورد موستانگ، نسخهی GT آن است که به صورت پکیجی از آپشنهای جذاب به خریداران این خودرو، پیشنهاد میشود. قرار است لاستیکهای باکیفیت ساخت میشلین به گزینههای انتخابی GT اضافه شود و سیستم تعلیق مگنهراید (کمکفنرهای مغناطیسی) حتی برای خریداران نسخهی پایهی موستانگ، قابل سفارش باشد. هر نسخه از موستانگ 2018 میتواند با هرکدام از دو نوع پیشرانهی 4 یا 8 سیلندر تحویل گرفته شود و آپشنهای متعددی داشته باشد. به عنوان مثال، یک نسخهی استاندارد، میتواند با ترمزهای برمبو و صندلیهای تمامچرم خریداری شود.
در نمای داخلی، نمایشگر 12 اینچی کاملا قابل شخصیسازی است و اطلاعات فنی را به سه صورت، معمولی، اسپرت یا پیست ارائه میکند. در حالت اسپرت یا پیست، میتوان نشاندهندهی تعویض دنده را بسته به شرایط رانندگی، روی حالت درگ (تعویض دنده در بالاترین حد دور موتور) یا مسابقه قرار داد. چند برنامهی جانبی نیز برای بررسی عملکرد راننده در هنگام حرکت در مسیر طراحی شده است که در طول زمان، کاهش یا افزایش توانمندی وی را بررسی خواهد کرد و گزارش خواهد داد. دیگر آپشنهای جدید داخل موستانگ، فرمان چرم همراه با گرمکن داخلی، کنسول وسط و زیرآرنج چرمی و تزئینات سفارشی از جنس آلومنیوم برای داخل درها و داشبورد خواهد بود.
قیمت نهایی فورد موستانگ 2018 برای تحویل در پائیز سال آینده اعلام نشده است، درحالیکه پیشبینی شده است، نسخهی استاندارد با پیشرانهی 4 سیلندر اکوبوست، 27 هزار دلار و نسخهی GT با پیشرانهی 8 سیلندر، 34 هزاردلار فروخته شود. درحالیکه 40 درصد فروش موستانگ در سال 2016، مربوط به مدلهای مجهز به پیشرانهی اکوبوست 4 سیلندر بوده است، تقاضای زیادی برای پیشرانهی 6 سیلندر استاندارد 300 اسب بخار و 8 سیلندر 435 اسب بخار GT نیز وجود داشته است. باید دید، در سال 2018، با توقف تولید پیشرانههای 6 سیلندر که ارزانترین مدل موستانگ در حال حاضر هستند، تقاضا برای این خودرو به کدام سمت میرود.