کدام پزشکان نجومی بگیر هستند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، موضوع دریافت های نجومی برخی پزشکان سه سال قبل بر سر زبان ها افتاد و رسانه ای شد و همین مسئله باعث شد وزارت بهداشت به این موضوع ورود کند.

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی، با عنوان این مطلب که تحقیق و تفحص از کارانه پزشکان در 9 محور بررسی خواهد شد، می گوید: ما بعد از تعطیلات این تحقیق و تفحص را بلافاصله در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار خواهیم داد، ضمن اینکه موضوعاتی که در این حوزه وجود دارد، فراتر از مواردی است که در این تحقیق و تفحص لحاظ شده است، اما در شرایط کنونی به همین موضوعات بسنده می‌کنیم.

وی عنوان می کند: ما در این تحقیق و تفحص این موضوع را بررسی خواهیم کرد که پزشکان فعال در دانشگاه علوم پزشکی میزان اعتباراتی که به منظور اجرای طرح تحول سلامت بدون انجام آمایش دریافت کرده‌اند، به چه صورت هزینه کرده‌اند.

برخی پزشکان فعال در دانشگاه علوم پزشکی به طور متوسط کارانه 70 میلیونی به همراه حقوق 30 میلیونی دریافت می‌کنند

خضری می افزاید: برخی پزشکان فعال در دانشگاه علوم پزشکی به طور متوسط کارانه 70 میلیونی به همراه حقوق 30 میلیونی دریافت می‌کنند، و این جای سئوال است که نسبت به کارمندان همتراز خود در سایر وزارتخانه‌ها چه میزان کارایی داشته‌اند که ضریب دریافتی آنها تا این اندازه تفاوت داشته است.

در همین حال، حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به تبعیض در پرداخت کارانه های کادر درمانی، می افزاید: در بیمارستان‌های دانشگاهی معمولا به دلیل اجرای طرح تحول سلامت، کارانه‌ای به پزشکان تعلق می‌گیرد که رقم‌های قابل توجهی است، به این معنا که برای یک پرستار و یک جراحی که در اتاق عمل کار می‌کنند، بخشی از کارانه‌ای که به پزشک تعلق می‌گیرد ناشی از زحماتی است که کادر پرستاری انجام می دهد که این دیده نمی‌شود، به همین دلیل جامعه پرستاری آیتم‌هایی که در این خصوص تعیین‌شده را قبول ندارند.

محمد رئیس زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی، با اذعان به این مطلب که نمی گویم کارانه های چند صد میلیونی در پزشکی نداریم، می گوید: نباید این موضوع را به همه پزشکان تعمیم داد، زیرا در یک مرکز درمانی که بنده حضور دارم، میانگین کارانه پزشکان بین 2.5 تا 5 میلیون تومان در ماه است.

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که درآمد پزشکان به تخصصی که دارند بستگی دارد، می افزاید: کما اینکه متخصص بیماری‌های عفونی از کارانه بالایی برخوردار نیست و حتی ممکن است کمتر از حقوقی که دارد کارانه دریافت کند، متخصص داخلی کارانه متوسطی را دریافت می‌کند، اما جراحان دارای کارانه بیشتری هستند.

بی‌تردید درآمد یک متخصص داخلی با یک چشم پزشک یا مغز و اعصاب همیشه متفاوت بوده است

وی می گوید: بی‌تردید درآمد یک متخصص داخلی با یک چشم پزشک یا مغز و اعصاب همیشه متفاوت بوده است و می‌توان گفت برای متخصصان بیماری‌های عفونی، کودکان و روانپزشکان یک متوسط دریافتی، برای متخصصان داخلی یک نرخ متوسط دریافتی و برای پزشکان جراح هم یک متوسط دریافتی می‌توان ارائه داد.

عابدی با اشاره به سطوح دریافتی برای متخصصان، می افزاید: در رده معمولی متخصصان عفونی و روانپزشکان هستند، درآمدهای متوسط برای متخصصان داخلی، قلب داخلی، مغز و اعصاب داخلی و بالاترین درآمد برای متخصصان جراح مغز و اعصاب، عمومی و ارتوپدهایی که دیسک کمر و ستون فقرات عمل می‌کنند، وجود دارد. قطعا هر متخصصی که بیشتر کار می‌کند درآمد بالاتری هم دارد، به این معنا که ممکن است یکی از متخصصان به غیر از ساعات اداری تنها 3 ساعت کار کند اما برخی متخصصان هم بیشتر از 6 ساعت کار کنند که کارانه آنها بر اساس ساعات کاری که فعالیت می‌کنند تعیین می‌شود و اینجا تفاوت‌ها از این طریق حاصل می‌شود، بنابراین ما همیشه در این حوزه اختلاف درآمد خواهیم داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می گوید: موضوع قابل انتقاد این است که افزایش ناگهانی که 3 سال قبل در تعیین تعرفه‌ها اتفاق افتاد، درآمدها را نامتوازن کرد و باعث شد که بسیاری از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها هم بدهکار شوند و اگر از آن عبور کنیم درآمد متخصصان بحثی نیست که در مورد تفاوت‌های موجود در آن متمرکز شویم.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران سهم پزشکان با درآمد بالا را 10 درصد عنوان می کند و می گوید: بررسی ها نشان می دهد، درآمد بعضی رشته های پزشکی با اجرای این طرح بالا رفت و اکثریت جامعه پزشکی، درآمد آنچنانی نداشته اند.

در حدود 50 تا 60 درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند

وی با عنوان این مطلب که 20 تا 30 درصد جامعه پزشکی نیز درآمد قابل قبولی دارند، می افزاید: در حدود 50 تا 60 درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند.

خسرونیا در ارتباط با درآمد 10 درصد پزشکان، می گوید: این عده از محل کارانه ماهانه بین 50 تا 80 میلیون تومان درآمد دارند که بیشتر جراحان قلب، پیوند و مغز هستند. البته کار پزشکان این رشته ها، سخت و دشوار است و بعضا با ریسک بالایی برخوردار است.

وی در خصوص درآمد سایر جامعه پزشکی، می افزاید: این 50 تا 60 درصد جامعه پزشکی، بین 2 تا 3 میلیون و حداکثر 10 میلیون درآمد ماهانه هستند که با هزینه های آنها نمی خواند.

محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر مبتلا به جامعه پزشکی است، می گوید: از وقتی که پرداخت کارانه به جامعه پزشکی آغاز شد، تعادل بین آموزش و اقتصاد درمان بهم خورد.

وی با عنوان این مطلب که باید از آموزش پزشکی در مقابل اقتصاد درمان محافظت کنیم، می افزاید: زمانی که کارانه وجود نداشت، هیئت علمی دانشگاه ها تنها یک حقوق می گرفتند و در نتیجه تعامل بین آموزش و اقتصاد درمان وجود داشت اما از وقتی پرداخت کارانه آغاز شده است، این تعادل به اجبار به دلیل مشکلات بحث اقتصاد درمان را بهم ریخته است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی، معتقد است؛ در نظام کارانه محافظت از آموزش پزشکی به نحو اصولی دیده نشده و در نتیجه اقتصاد درمان آسیب پذیر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان