کدخدایی در نشست خبری تشریح کرد؛

دلایل رد لوایح پالرمو و CFT در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان دلایل رد لوایح پالرمو و CFT در شورای نگهبان را تشریح کرد.

دلایل رد لوایح پالرمو و CFT در شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی طبق اصل 74 مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت به این دلیل که مجلس تغییرات گسترده ای در لایحه دولت داده بود و اعضای شورای نگهبان این لایحه را مغایر اصل 74 دانستند. علاوه بر این مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این لایحه داشت که به مجلس ارسال شد.

کدخدایی با اشاره به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در شورای نگهبان گفت: ایرادات مجمع تشخیص به این دو لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما این ایرادات رفع نگردید و باقی ماند لذا این لوایح مغایر اصل 110 قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بعد از ایرادات 22 گانه شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، شورای نگهبان اعلام کرد با توجه به ایرادات مذکور الحاق به کنوانسیون با فرض غیرقابل رفع شدن این ایرادات، خلاف شرع و منافع ملی است.

وی افزود: اگر مجلس بتواند ایرادات را رفع کند، ایراد شورای نگهبان نیز رفع می شود.

کدخدایی در خصوص خلاف شرع دانستن بندی از شروط لایحه، اظهار داشت: طبق ماده 6 دولت نمی تواند هیچ حق شرطی را در خصوص الحاق به این کنوانسیون قبول کند. لذا در خصوص گروه‌های تروریستی، اصل کنوانسیون باید مورد قبول دولت قرار گیرد که خلاف شرع است.

وی در خصوص ارسال ایرادات شورای نگهبان به مجلس در خصوص لایحه CFT در تاریخ 6 آبان و اعلام نظرات شورای نگهبان در تاریخ 13 آبان یادآور شد: مجمع تشخیص نظرات خود در خصوص این لایحه را ارسال نکرده بود و لذا منتظر بودیم نظرات مجمع به طور کامل ارسال شود اما مهلت شورا برای بررسی این لایحه 6 آبان به پایان می رسید به همین دلیل نظرات شورا اعلام شد و نظرات مجمع 13 آبان ارسال شد و در همان تاریخ اعلام علنی گردید.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا دور دوم تحریم های خود را روز جمعه اعلام کرد و بنابراین ربط دادن این مسئله به نظر شورای نگهبان که روز یکشنبه اعلام شد، درست نیست.

کدخدایی تاکید کرد: آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعلام نظرات آنها  زمانی تعیین نکرده است ولی در قانون اساسی برای شورای نگهبان زمان تعیین شده است.

وی با بیان اینکه ایرادهای اصلی شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران بهCFT، ١١ مورد اصلی است، گفت: اگر مجلس این ١١ مورد اصلی را رفع کند، ١١ مورد دیگر خود به خود رفع خواهد شد.

کدخدایی ادامه داد: همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت هم ایراداتی را به این لایحه وارد دانستند که جهت اصلاح به مجلس ارسال کرده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات در حال بررسی در مجلس است و کارشناسان شورای نگهبان هم در جلسات حضور داشته اند.

وی افزود: بیش از یک سال کار کارشناسی روی این طرح انجام شده است و از مجلس می خواهیم هر چه سریعتر قانون انتخابات را اصلاح کند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان از هر طرحی که برای ارتقای شایسته گزینی آورده شود، استقبال می کند و در صورتی که این طرح ها منجر به کاهش مشارکت مردم نشود، ایرادی ندارد و شورای نگهبان با استانی شدن و حوزه ای شدن انتخابات مشکلی ندارد و اصراری به شکل نداریم.

کدخدایی با اشاره به فضاسازی های موجود درباره الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مبنی بر اینکه بررسی این لایحه در هیئت عالی نظارت بدعت گذاری است، گفت: اگر منشا اظهارات در این زمینه را می دانستیم حتما جلوگیری می کردیم.

وی افزود: مملکتی که آزادی کامل داشته باشد همین است و هر کسی می تواند اظهار نظر کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زنان جزء رجل سیاسی محسوب می‌شوند، گفت: زنان همیشه رجل بوده‌اند! البته این موضوع همچنان در حال بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از فعالان سیاسی کشور مبنی بر اضافه شدن هشت میلیون رأی به آرا در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: چرا وی ادعا نکرده است که 100 میلیون رأی به ‌آرا اضافه شده است؟ اگر دیگران درباره وی چنین ادعایی کنند و نسبت ناروایی بدون استناد بدهند، آیا اساسا درست است؟

کدخدایی گفت: بزرگتر از این ادعاها در سال 88 درباره صحت انتخابات مطرح شد اما هیچ سندی هم درباره آن ارائه نشد؛ زشت است که دوباره چنین ادعاهایی تکرار می‌شود.

ادامه دارد.....

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان