در برنامه علی ضیاء

حاج رضایی: آقای کی‌روش دقیقا کجایی؟

امیر حاج رضایی که امروز مهمان علی ضیا بود بخش اعظم سخنان خود را به انتقاد از سرمربی تیم ملی و به ویژه غیرموجه بودن غیبت او در بازی امروز پرسپولیس اختصاص داد.

به گزارش ورزش سه، سیدعلی ضیاء امروز پیش از بازی پرسپولیس میزبان امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال بود.


حاج رضایی در ابتدا از ضیاء فرصت خواست به نکته ای اشاره کند و گفت: من سوال دارم که چرا امروز سرمربی تیم ملی در  ورزشگاه آزادی حضور ندارد؟ چرا او در این جلسه باشکوه نیست و پروازش یکشنبه است. باید انتقاد را به سمت فدراسیون فوتبال و آقای کارلوس کی‌روش ببریم که چرا او حضور ندارد.


وی افزود: پرسپولیس با دست خالی و مشکلات بسیار به فینال رسیده است. آقای کی‌روش مردم در این شرایط اقتصادی دستمزد هنگفت شما را می پذیرند و چرا شما یکشنبه به ایران می آیید؟ این حق و خواست مردم است و می خواهند سرمربی تیم ملی شان در این مسابقه باشد.


این کارشناس فوتبال در پاسخ به این سوال ضیاء که چرا همیشه منتقد کی‌روش است، اظهار کرد: من او را یک انسان خاکستری می بینم در بخش فنی نگاهم به او مثبت است و در بخش رفتارهای اجتماعی منتقد او هستم. او از ادبیاتی استفاده می کند که در شان مربی و تیم ملی نیست.


حاج رضایی یادآور شد: من می گویم در یک جامعه خیلی ها با هم اختلاف دارند اما می توانند با ادبیات درست از هم انتقاد کنند و بعد هم قانع نشوند اما آقای کی‌روش از بدترین ادبیات استفاده می کند. وقتی به او برنامه را به او دادند گفت آیا این را یک راننده تاکسی نوشته!؟ کسی بهتر از او نبود برنامه بنویسد. یا توهین های دیگری کرد.


وی تاکید کرد: چرا مربی که روی نیمکت رئال مادرید نشسته، در چهار جام جهانی حضور داشته و 5 زبان زنده دنیا را می داند و بسیار تحصیل کرده است اینگونه رفتار می کند؟ توقع ما از او معقول است. من ایده آلیست نیستم و واقع گرا هستم و امیدوارم او یک فرهنگ فوتبالی را وارد کشورمان کند.


این کارشناس فوتبال درباره پرسپولیس گفت: آقای برانکو با توجه به اینکه پنجره نقل و انتقالات تابستانی و زمستانی اش بسته شد و فرشاد احمدزاده از تیم رفت هرگز ندیدیم لب به شکایت باز کند. او تیمش را به پیش برده و تا اینجا به اعتقاد من شاهکار کرده است.


حاج رضایی با بیان اینکه دوست داشتم آقای کی‌روش جنتلمن باشد اما نیست، تصریح کرد: از نظر اخلاقی برانکو را ترجیح میدهم اما آقای کیروش وزن جهانی بالاتری دارد و مربی بین المللی است. شیوه کاری او تدافعی و نه دارای اخلاق است. او با شیوه های دفاعی بازی می کند و اتوبوس جلوی دروازه می گذارد. البته این انتقاد برای ایشان نیست و من واضح و آشکار می گویم نتیجه گرا هستم.


وی افزود: اکثر مردم دوست دارند تیمشان ببرد و اینکه زیبا بازی کند و نبرد مورد علاقه شان نیست. این نگرش کی‌روش به فوتبال برگرفته از فلسفه او مبنی بر این است که گل نخورد و روی حمله اش کار کند.


این مربی پیشکسوت فوتبال درباره مهدی طارمی اظهار کرد: هر بازیکنی مجاز است برای پیشرفت و درآمد بیشتر جابجا شود و فوتبال بهتری داشته باشد. علیرضا جهانبخش هم به انگلستان رفت و باعث خوشحالی ما است. اما ناتوانی مدیریت و رفتار طارمی، برانکو را دچار مشکل کرد. او ما را در مقابل فیفا قرار داد و اگر قرار بود کسی تنبیه شود آن بازیکن بود اما بسته شدن پنجره نقل و انتقلات به پرسپولیس آسیب زد.


حاج رضایی اذعان کرد: پرسپولیس نیمکت فقیری دارد و اینکه چطور به اینجا رسیده است از حیرت انگیزترین اتفاقات است.


وی که درباره سه گل پرسپولیس در بازی قبلی اشتباه پیش بینی کرده بود، گفت: ما به عنوان کارشناس برنامه دچار اشتباهات زیادی می شویم. سرشت فوتبال به گونه ای است که بهترین کارشناسان دنیا عقب می افتند. من فقط امیدوارم اتفاقاتی که در فوتبال ما افتاده به سود پرسپولیس شود. در فوتبال قطعیتی وجود ندارد. به گفته یک دانشمند در دنیا دو چیز قطعیت دارد؛ یکی مرگ و دیگری مالیات! البته در دنیا اینگونه است و اینجا که فرار مالیاتی می کنند.


این کارشناس ادامه داد: ما در فوتبال اتفاقاتی می بینیم که باور آنها برایمان دشوار است. یک بار نیمار حرفی زد که یک فیلسوف باید آن را می زد. او گفت اگر ما 1 درصد شانس داشته باشیم 99 درصد ایمان داریم. این چیزی است که امروز به درد پرسپولیس می خورد. آنها اگر انگیزه و ایمان داشته باشند مشکلاتشان کاهش پیدا می کند.


حاج رضایی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: من فکر نمی کنم تناقض و تضادی بین برانکو و کی‌روش وجود دارد من می گویم در چنین  مسابقه ای باید سرمربی تیم ملی باشد و او باید مردمی باشد.

بخش دیگری از انتقادات این کارشناس به فدراسیون فوتبال این چنین بود: درباره فدراسیون فوتبال قانون بازنشستگی وسط آمده و رییس محترم فدراسیون از بند جانبازی استفاده میکند و آن را 52 درصد می کند اما قبول نمی شود. وزیر صریحا می گوید شما باید کنار بروید اما ایشان می گوید ما باید باشیم. آقای تاج شما و آن هیات رییسه تان چقدر عاشق ما هستید که نمی توانید ما را ترک کنید؟ بروید! لطفا به خانه بروید! شما آدم عزیز و بزرگواری هستید اما برای این کار مناسب نیستید. چون اقتدار ندارید و اجازه می دهید هر کسی از جمله کی‌روش برای شما تصمیم بگیرد.


وی خطاب به ضیا گفت: اگر ما بهترین مربی دنیا را بیاوریم او رئیس است یا مرئوس؟


ضیاء نیز او را مرئوس دانست و حاج رضایی این بار خطاب به کی‌روش ادامه داد: اکنون مربی تیم ملی رئیس ما است! چرا شما در جمع ما نیستید؟ چرا اگر ما ببازیم در اندوهمان و اگر ببریم در شادی مان شریک نیستید؟ مردم شما را به خاطر کارهایی که در زمینه فنی فوتبال انجام دادید دوست دارند ای کاش وقارتان به همین اندازه باشد اما نیست. آقای کی‌روش کجایید؟ به قول آن خواننده مان دقیقا کجایی؟!


وی یادآور شد: مردم خیلی خوشحال می شوند اگر تصویری از کی‌روش در ورزشگاه ببینند. درست است که به رسوایی من ختم می شود اما من راضی ام که رسوا شوم اما کی‌روش امروز در ورزشگاه باشد.


حاج رضایی درباره اختلاف با قلعه نویی توضیح داد: من مشکلی با امیر ندارم. من زمانی در سال 60 سرمربی تیم ملی جوانان بودم. قلعه نویی کاپیتان بود و 18 سال بیشتر نداشت. او به عنوان بازیکن با من کار می کرد. آخرین باری که با هم همکاری داشتیم در سپاهان اصفهان بود که به عنوان مشاور برای او کار کردم.


وی با بیان اینکه آقای قلعه نویی هم باید حضور داشت و حرفش را می زد، ادامه داد: در مراسم سال اول پورحیدری او آمد و مرا بوسید و همه چیز را فراموش کردیم. اختلافی که بین ما بود پایه بر اساس احترام و ادب بود. بی انصافی است اگر نگویم او در زمینه فنی یکی از بهترین مربیان ایران است و با بردن 5 جام لیگ برتر این را نشان می دهد.


این کارشناس فوتبال در پاسخ به سوال ضیاء مبنی بر اینکه چرا مربیان ایرانی تیم ملی خوب عمل نمی کنند یا ما با آنها نامهربان هستیم، گفت: همیشه در شکست ها مربی مطرح است. مری گری کار بسیار دشوار و سختی است و همه پیروزی می خواهند. بهترین مربیان جهان هم از این قضیه منع نیستند. البته قبول دارم تاخت و تاز به سوی مربی ایرانی خیلی بیشتر از مربی خارجی است. مربی خارجی لایه هایی از امنیت و حریم را دارد اما مربی ایرانی دارای این مزیت نیست.


حاج رضایی یادآور شد: همانطور که ابراهیمی یکی از پیشکسوتان فوتبال گفت عیب من این است که چشمهایم زاغ و موهایم بور نیست! در کشور ما مربیان بد هم آمدند و مربیان خوب اندک بودند.


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فوتبال ورزش پرتنشی است فوتبال مدرن اروپا هم پاستوریزه نیست. البته نمی خواهم بگویم چون در دنیا اتفاقاتی می افتد ما منزه هستیم.


این کارشناس همچنین در بخشی از برنامه به حمیدرضا صدر اشاره کرد و گفت: آقای صدر یک بیماری دارد که به درستی مشخص نیست. او برای درمان رفته و امیدوارم زودتر سلامت شود.


حاج رضایی در پایان درباره بازی پرسپولیس اظهار کرد: ما به روحیه نیاز داریم. الکس فرگوسن در کتابش می گوید من بین بازیکنی که مستعد است و انگیزه دارد دومی را انتخاب می کنم. این یک 90 دقیقه حیاتی است.


«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:45 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان