وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خطر گسست جوانان از زبان فارسی

خبرگزاری ایسنا:  به نقل از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، جلسه 713 این شورا با حضور اعضا و به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا برگزار شد و با ادامه دستور کار موضوع پاسداشت و ترویج زبان و ادب فارسی، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما گزارش فعالیت‌های خود را در زمینه صیانت از زبان فارسی به عنوان یکی از مؤلفه‌های هویت و اقتدار ملی ارائه کردند.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده در شورا درباره زبان فارسی، بایستی چند نکته حائز اهمیت از منظر و حوزه فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد. یکی از نکات مورد توجه، خطر گسست و اختلال در زبان فارسی در بین نسل جوان است که گزارش‌ها حاکی از این است که جوانان در نگارش و گویش دچار انقطاع از سنت شده‌اند و آشفتگی زبانی در نوشتار به وجود آمده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی افزود: باید تلاش شود تا زبان فارسی به زبان علم تبدیل شود که این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری است. در بحث ترویج و پاسداشت زبان فارسی، آنچه که بیشتر با حوزه فرهنگ عمومی مرتبط است، ادبیات عامیانه است که بایستی در این حوزه، ادبیات عامه کلاسیک و ادبیات چهل ساله انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گسترش ترویج زبان فارسی در خارج از کشور نیز گفت: بخش قابل توجهی از حوزه گسترش زبان فارسی در خارج از کشور است که نفوذ تمدنی و فرهنگی ما از طریق این زبان انجام می‌شود. اگر بخواهیم بستر نفوذ فرهنگی را در نظر بگیریم، زبان فارسی مؤلفه قدرتمندی در این راستا بوده است. زبان فارسی باید به‌عنوان محملی برای تعامل، ارتباط و تأثیرگذاری فرهنگی و تمدنی مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست دکتر سید محمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی از طرح اجرای «جشن‌های بهار مهربانی» بعد از پایان ماه‌های محرم و صفر خبر داد و گفت: "سلسله جشن‌های بهار مهربانی" به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت از 12 تا 17 ربیع الاول برابر با 29 آبان تا 4 آذرماه سال جاری پیش‌بینی و تصویب شده است که در جهت وحدت و انسجام هرچه بیشتر آحاد مردم ایران و با همکاری دستگاه‌های متعدد اجرایی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان