خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون

اظهارنظر رئیس سازمان صداوسیما درباره آسیب‌های اجتماعی

خبرگزاری تسنیم: امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

اظهارنظر رئیس سازمان صداوسیما درباره آسیب‌های اجتماعی

نشست شورای اجتماعی در وزارت کشور امروز برگزار شد و دوباره آقای وزیر{رحمانی فضلی} نقطه نظرات خودش را درباره کم‌کاری رسانه‌ملی در برابر آسیب‌های اجتماعی را این طور تکرار کرد: "انتظار از صدا و سیما و توقعات از آن بالاست به دلیل اینکه صدا و سیما دارای جامعیت و فراگیری بوده و این یک امتیاز بالا است که از آن برخوردار است و این توقع نیز به حق است".

عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه این نشست، گفت: این جلسات و هم اندیشی‌ها به ما کمک می‌کند تا کارهای عمیق‌تر و گسترده‌تری در زمینه مسائل اجتماعی انجام دهیم. مسائل اجتماعی تنها به موضوعات اجتماعی برنمی‌گردد در واقع نوع انعکاس موضوعات اقتصادی، سیاسی و تمامی جنبه‌های جامعه ماست و در مطالعات و تحقیقاتی که در سازمان صداوسیما شده است تمام روابط و علت و معلول پدیده‌های اجتماعی مطالعه می‌شود تا برنامه‌سازان این حوزه با تکیه بر آن، به تولید برنامه بپردازند.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: رسانه ملی در ساماندهی اوضاع و احوال اجتماعی نقش قابل توجهی دارد و در این جلسه تأکید شد که برای تقویت فرهنگ اجتماعی تلاش بیشتری کند. با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری به تمرکز بیشتر بر روی اصلاح اوضاع و احوال اجتماعی و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ سازمان صداوسیما در زمینه موضوعات اجتماعی مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای دارد و برنامه‌ریزی‌های متعددی در زمینه فیلم، سریال، سرگرمی و برنامه‌های گفتگو محور برای تقویت فرهنگ اجتماعی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم این تحقیقات دستمایه خوبی برای برنامه‌سازان باشد تا با نگاهی هنرمندانه به این موضوعات بپردازند.

علی عسکری تصریح کرد: با توجه به هجمه انبوه رسانه‌های بیگانه که تخریب هویت ملی ما را هدف قرار داده‌اند، سازمان صداوسیما مقابله با این هجمه‌ها را با تکیه بر مطالعات اجتماعی خود در برنامه کاری قرار داده و برای تقویت هویت ملی و فرهنگ عمومی جامعه تلاش می‌کند.

«سال‌های دور از خانه» مجید صالحی خودش را برای آنتن آماده می‌کند

سریال کمدی «سال‌های دور از خانه»، اسپین‌آف مجموعه «شاهگوش» که با نام «سال‌های دور از خانه» در حال تولید است، داستان‌هایی از خنجری و زهره را روایت می‌کند. احمد مهرانفر و هادی کاظمی بازیگران نقش خنجری و زهره و آزیتا حاجیان، احسان کریمی، گیتی قاسمی، حدیث میرامینی، آزاده زارعی، مهرناز بیات، علیرضا استادی، میرطاهر مظلومی، محمدرضا عقدایی، علی نظری، یداله شادمانی، خسرو احمدی، علی عامل هاشمی، بهنام شرفی، مهدی صباغی، سیاوش چراغی‌پور و مسعود روشن‌پژوه دیگر بازیگران اصلی این سریال کمدی هستند.

«زنگ هفت» در سیما

برنامه «زنگ هفت» برنامه‌های شبکه آموزش سیما را با قالبی شاد معرفی می‌کند. برنامه «زنگ هفت» هر روز قسمت‌های منتخب چند برنامه را پخش می‌کند، سپس مردم می توانند با ارسال پیامک به برنامه برگزیده خود رأی دهند و به قید قرعه به شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا می‌شود. گفتگوی صمیمی با مردم، خواندن خبرهای شبکه آموزش، مروری بر جدول پخش برنامه‌های شبکه، مسابقه تلفنی و معرفی میهمانان از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود. «زنگ هفت» کاری از پخش شبکه آموزش سیماست که با اجرای ندا واشیانی هر شب ساعت 19:25روی آنتن می‌رود.

تهدیدات حوزه سایبری روی آنتن شبکه پنج

اولین قسمت برنامه ترکیبی " سورن" با محوریت آگاهی‌بخشی از تهدیدهای فضای سابیری امروز (یکشنبه 20 آبان ماه) ساعت 16:40 بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. این برنامه کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیماست که به تهیه کنندگی رضا جوهرچی و کارگردانی محمد ساسان با حمایت قرارگاه پدافند سابیری کشور در 5 قسمت 15 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است.

رضا جوهرچی تهیه کننده " سورن" در توضیح این برنامه گفت: این برنامه با بخش‌هایی همچون گفتگو با کارشناسان حوزه سابیری، 2 موشن گرافیکی ( با مضمون موضوع برنامه در هر قسمت)، یک انیمیشن تهیه شده است.

جوهرچی ادامه داد: برنامه سورن در قسمت اول به موضوع قلمرو سابیر می‌پردازد و پدافند سابیر، تاب آوری و پایداری، شبکه اجتماعی، اینترنت اشیاء موضوعات قسمت های دیگر این برنامه است.

پایش لیست هیئت مدیره شرکت‌های وزارت کار در شبکه یک

برنامه پایش امشب 20 آبان با موضوع "بررسی لیست هیئت مدیره شرکت های زیرمجموعه وزارت کار و ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی" روی آنتن شبکه یک می‌رود. در این برنامه "رجب پناهی" کنشگر توسعه و برنامه ریزی با حضور در استودیو برنامه پایش، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی برای ویلاسازی را بررسی و تخلفات انجام شده در این زمینه را بازگو می‌کند. همچنین در این برنامه لیست هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی و تخلفات صورت گرفته در این شرکت‌ها واکاوی می‌شود. "مرتضی لطفی" مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) مهمان تلفنی برنامه امشب پایش است و به سوالات این برنامه در مورد این لیست پاسخ می‌دهد. در سوال نظرسنجی برنامه هم از بینندگان پرسیده شده است: به نظر شما برای جلوگیری از ویلاسازی در زمین های کشاورزی کدام راه موثرتر است؟1- آموزش و فرهنگ سازی عمومی 2- تشدید مجازات های قانونی 3- تقویت مجریان قانون.

پایش به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که امشب ساعت 23:15 با اجرای محمد دلاوری بطور زنده پخش خواهد شد.

بررسی جلوه‌های بصری «پایتخت» در آی‌فیلم

برنامه تلویزیونی «جلوه‌های سینمایی» امشب به جلوه‌های بصری سریال «پایتخت» می‌پردازد. در برنامه «جلوه‌های سینمایی» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین مدحت، عوامل جلوه‌‌های ویژه میدانی و رایانه‌ای از نحوه کارشان برای آی‌فیلمی‌ها می‌گویند. در این قسمت، فرید ناظرفصیحی، طراح جلوه‌های بصری پایتخت5 از اسرار کارش می‌گوید.

مجموعه «پایتخت» را سیروس مقدم کارگردانی کرده که در جدیدترین سری آن، از جلوه‌های بصری کمک زیادی گرفته شد. تاکنون پنج فصل از این مجموعه طنز با طراحی و بازی محسن تنابنده ساخته شده است و فصل پنجم آن، نوروز سال جاری نمایش داده شد.

«جلوه‌های سینمایی» یکشنبه‌ 20 آبان ساعت 22:30 روانه آنتن می‌شود و در ساعت 06:30 روز دوشنبه بازپخش می‌شود.

خوانش رمان "خواهران غریب" در رادیو تهران

رمان خواهران غریب اثر پر آوازه " اریش کستنر " نویسنده آلمانی تا پنجشنبه بیست و چهارم آبان در برنامه کتاب شب رادیو تهران بازخوانی می‌شود. رمان خواهران غریب را علی پاک بین به فارسی برگردانده و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آن را منتشر کرده است.

براساس این رمان، نمایش ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های گوناگونی در کشورهای مختلف ساخته شده و در ایران نیز فیلم سینمایی خواهران غریب با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی، از این اثر اقتباس شده است. اریش کستنر در سال 1899 میلادی در آلمان به دنیا آمد و در سال 1976 در گذشت. او مبارزه با فاشیسم را سرلوحه کار خود قرار داده بود.

فاشیست‌ها اغلب آثار او را سوزاندند و او مجبور شد تا مدتها با نام مستعار، فعالیت ادبی کند. رمان خواهران غریب، سرگذشت دو خواهر است که یکی از آنها نزد پدر و دیگری نزد مادرش زندگی می‌کند. این دو، در یک دوره کوتاه مدت تعطیلات تابستانی که به مدرسه‌ای ییلاقی رفته‌اند، همدیگر را باز می‌یابند و با نقشه ای هوشمندانه، باعث آشتی پدر و مادرشان می‌شوند.

تنظیم رادیویی این اثر را محمدباقر رضایی انجام داده، محمود احمدی تهیه کننده، محسن فراهانی صدابردار و راوی آن ساحل کریمی است.

برنامه کتاب شب در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران به سردبیری باقر رضایی تولید و از ساعت 23 و 30 دقیقه پخش می‌شود.

مستند "روزی روزگاری ترامپ" امشب روی آنتن شبکه یک

مستند دو قسمتی "روزی روزگاری ترامپ" از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت. این مستند روایتی مستندگونه از داستان جوانی ترامپ تا ریاست جمهوری او را به تصویر می‌کشد. در این مستند به این سوالات پاسخ داده خواهد شدکه دونالد چرا و چگونه به قدرت رسید؟ و پشت صحنه سیاسی او چه خبر است؟. قسمت اول مستند روزی روزگاری ترامپ امشب20 آبان و قسمت دوم آن سه شنبه 22 آبان بعد از بخش خبری ساعت 19 از شبکه یک پخش می‌شود.

مستند روزی روزگاری ترامپ کاری از تیم برنامه ثریا است که در دو قسمت50 دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود.

پخش 12 قطعه موسیقیایی در مجله شبانه شبکه چهار

در برنامه امشب «شب موسیقی»، با حضور علیرضا پور امید و علیرضا امینی آهنگساز و محقق وکارشناس موسیقی، به سرعت اجرا و تکنیک در موسیقی ایرانی امروز پرداخته می‌شود. در شب موسیقیایی «شب های هنر» به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، امشب « سرعت اجرا و تکنیک موسیقی» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رضا مهدوی در این گفتگوی شبانه میزبان علیرضا پور امید پژوهشگر موسیقی و دکتر علیرضا امینی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی می‌شود. همچنین برای این برنامه 12 قطعه موسیقی انتخاب شده است که پس از صحبت‌های کارشناسان، این قطعات را به عنوان شاهد مثال می‌شنویم. قطعه‌های موسیقی از هنرمندانی همچون مرتضی همایونپور، جواد بدیع زاده، بنان، داریوش رفیعی، سالار عقیلی، همایون شجریان و مهیار شادروان انتخاب و پخش می‌شود.

در برنامه امشب «شب موسیقی» علاوه بر آیتم «چهل سالگی» که درباره رادیو در بعد از انقلاب است، صحبت‌های محمد جلیل عندلیبی را هم درباره موضوع برنامه می‌شنویم.

«شب‌های هنر» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 ، هر شب با یک تیم تهیه و اجرا به سراغ «تئاتر»، «موسیقی»، «شعر»، «روایت» و «سینما» می رود.

آخرین قسمت از برنامه ده‌نمکی در تلویزیون

علیرضا افشار امشب در برنامه «چهل سیزده» از اسناد کشف شده لانه جاسوسی آمریکا در تهران می‌گوید. برنامه تلویزیونی «چهل سیزده» امشب با اجرای مسعود ده‌نمکی از تلویزیون پخش می‌شود. علیرضا افشار مهمان آخرین قسمت از این برنامه تلویزیونی است.

علیرضا افشار فارغ التحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و از دانشجویانی بوده که در روزهای پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، در لانه جاسوسی حضور داشته است. او مسئولیت مدیریت، طبقه‌بندی و انتشار اسناد سفارت را برعهده داشته است. افشار اکنون معاون فرهنگی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح است. او در این برنامه درباره چگونگی فتح سفارت توسط دانشجویان، علت عدم انتشار برخی اسناد و سرنوشت دانشجویان پیرو خط امام بعد از پایان اشغال لانه جاسوسی صحبت می‌کند.

«چهل سیزده» ویژه برنامه رسانه ملی در هفته استکبارستیزی است که هرشب از ساعت 22:15 با اجرای مسعود ده‌نمکی روی آنتن شبکه چهار می‌رود. محمدحسن روزی طلب و مهدی خانعلی‌زاده سردبیران این برنامه تلویزیونی هستند. محمدمهدی سموعی تهیه‌کننده «چهل سیزده» است.

شاعر «صد دانه یاقوت» مهمان «کتاب‌باز» می‌شود

امشب (یکشنبه 20 آبان ماه)، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، میزبان مصطفی رحماندوست، نویسنده، شاعر و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان است؛ رحماندوست در برنامه امشب به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا قصه‌گویی؟ او همچنین در ادامه درباره فراز و فرودهای جشنواره قصه‌گویی از ابتدا تا امسال با صحت به گفت‌وگو می‌نشیند.

در بخش دوم (بخش ثابت یکشنبه‌ها) احسان رضایی کتاب‌هایی را به بینندگان معرفی خواهد کرد که خواندن آنها منجر به درک بهتر از خود و عشق‌ورزی به زندگی خواهد شد. «کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت یک بامداد، 8 صبح و 13 بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

احمد نجفی میهمان شبکه الکوثر می‌شود

برنامه زنده «مع المشاهدین» امشب میزبان احمد نجفی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و مجری برنامه خاطره‌انگیز «صندلی داغ» است . برنامه « با بینندگان » که از ساعت 19:00 به وقت تهران به مدت 60 دقیقه پخش می‌شود، علاوه بر مرور اخبار و وقایع هنری ایران با دعوت از عوامل یا بازیگران سریال و فیلم‌های در حال پخش شبکه به معرفی و مرور کارنامه هنری میهمان برنامه می‌پردازد .

احمد نجفی بازیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل خاک و آتش، گرداب، شور شیرین، هتل کارتن، کارآگاه علوی، ولایت عشق، معمای شاه و مجری برنامه صندلی داغ در این برنامه حضور و پیرامون زندگی هنری، خانوادگی و علایقش سخن می‌گوید.

تکرار «مع المشاهدین» به تهیه‌کنندگی سید نعمت اسماعیلی و اجرای لیث جعفر ترابچی روز بعد در دو زمان 3:00 و 14 روی آنتن است .

پوشش رسانه‌ای فینال آسیا تحسین AFC را برانگیخت

همزمان با برگزاری بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا نماینده AFC، مرکز تولید و فنی و شبکه سه سیما را تحسین کرد. نماینده AFC در پایان بازی فینال باشگاه های آسیایی پوشش تصویری بازی برگشت دو تیم را حرفه ای خواند و تاکید کرد؛ پوشش تصویری شما با 18 دوربین کامل تر از تلویزیون ژاپن با 24 دوربین بود.

مجید شعبان‌پور رئیس مرکز تولید و فنی سیما با اعلام رضایت فدراسیون فوتبال آسیا از نحوه پوشش تصویری این بازی گفت: در این بازی بیش از 130 نفر نیروی انسانی با به کارگیری 16 دوربین، 12 کانال اسلوموشن و یک کانال سوپر اسلوموشن حضور داشتند و براساس استانداردهای جهانی بازی با بالاترین کیفیت مخابره شد. البته مرکز تولید و فنی سیما برای پوشش مسابقه 18 دوربین پیش بینی کرده بود اما طبق نظر نماینده AFC، 16 دوربین با کابل کشی بیش از 3 کیلومتر و بهره گیری از فیبرنوری موجود در استادیوم آزادی عملیاتی شد.

رییس مرکز تولید و فنی سیما افزود: از آنجا که یکی از شرایط میزبانی چنین مسابقات حساسی پوشش تصویری است، توانستیم با بهره برداری از امکانات موجود و علی رغم تحریم ها در پایان این رقابت با رعایت تمامی استانداردها به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی همکاران این مرکز گفت: در مسابقه فینال همکاران ما در مرکز تولید و فنی، شبکه سه و رپرتاژ و معاونت توسعه و فناوری رسانه با کار تیمی حرفه ای تخصص خود را به جهان نشان دهند.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما پخش این بازی با صدای استریو را از دیگر ویژگی های پوشش این مسابقه دانست و اضافه کرد: پیش از آغاز مسابقه از طریق زیرنویس مردم را از پخش استریویی صدا مطلع کردیم و از آنها خواستیم تا گیرنده های خود را تنظیم کنند. به گونه ای که بینندگان این مسابقه خود را در ورزشگاه احساس کردند و لحظاتی شورانگیز را تجربه کردند.

شعبان‌پور در خصوص تفاوت تجربه پوشش لیگ والیبال قهرمانی جهان با مسابقه اخیر گفت: از نظر نوع رقابت، مساحت زمین و نحوه تصویربرداری در زمان میزبانی مسابقه والیبال از 10 دوربین استفاده شد. البته باید به خاطر داشت تنوع تصویر در زمین فوتبال به مراتب بیشتر و مساحت زمین بزرگ‌تر است، بنابراین متناسب با استانداردهای ابلاغ شده تعداد بیشتری دوربین درگیر کار شد.

وی نظارت کارشناسان AFC را یکی دیگر از ویژگی های این رقابت دانست و افزود: پوشش این رقابت برگی زرین در دفتر کاری رسانه ملی در مجامع بین المللی است و به زعم نماینده ناظر بازی‌ها پوشش تصویری مسابقه برگشت در تهران با 18 دوربین به مراتب حرفه‌ای‌تر از بازی رفت در ژاپن و با 24 دوربین بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان