حجت اسدی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان گفت: میتوان از ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیک که با همت مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه صورت گرفت به عنوان بزرگترین اتفاق قرن در دستگاه قضایی یاد کرد، چراکه این موضوع همواره معضل اصلی قوه قضاییه در 60 سال اخیر بوده است.
وی افزود: از ابتدای اجرای ابلاغ الکترونیک در استان یزد تاکنون بیش از یک میلیون 250 هزار ابلاغ به صورت الکترونیک صادر و ارسال شده است که اگر قرار بود این تعداد به روش سنتی و سبک و سیاق قبل ارسال میشد حداقل باید 60 میلیارد ریال هزینه صورت میگرفت.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد با یادآوری محاسن دیگر ابلاغ الکترونیک، اظهار داشت: به ازای هر ابلاغ الکترونیک، یک تردد با موتور سیکلت در شهر کم شده است و بیش از 70 نفر نیروی استانی اعم از اداری و انتظامی در واحد ابلاغ آزاد و به واحدهای دیگر جهت انجام امور فرستاده شدند.
این مقام قضایی ابلاغ الکترونیک را دارای 14 مزیت بسیار ارزنده ذکر کرد و بیان داشت: سرعت، شفافیت، کاهش اطاله دادرسی و حفظ محرمانگی از مهمترین مزیتهای ابلاغ الکترونیک محسوب میگردد.
وی ضرورت ثبت نام همه آحاد جامعه در سامانه ثنا و داشتن کاربری ابلاغ الکترونیک را خواستار شد و گفت: همه مردم به هر حال بابت برخی از امور اجتناب ناپذیر همچون حصر وراثت و برخی از امور غیر قضائی همچون اختلافات حقوقی و بانکی مربوط به اخذ وام نیازمند دریافت حساب کاربری ابلاغ الکترونیک خواهند شد که بهتر است هر چه سریعتر با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی نسبت به اخذ این کاربری اقدام نمایند.
شایان ذکر است تاکنون تعداد 225 هزار و 744 نفر از مردم استان یزد در سامانه ثنا ثبت نام نموده اند که روزانه به این تعداد افزوده میشود.