ماهان شبکه ایرانیان

جشنواره اسباب‌بازی و تلاش برای تخصصی شدن

نمایشگاه اسباب‌بازی فروش مستقیم ندارد

مسوول کمیته‌ی نمایشگاه تخصصی جشنواره اسباب‌بازی گفت: اکنون یک اتفاق نظری بین تمامی فعالان این عرصه وجود دارد که به جای برگزاری یک بازار فروش باید کارهای اساسی و جدی‌تری انجام شود و در میان‌مدت و بلندمدت به نتایج ارزشمندی رسید.

نمایشگاه اسباب‌بازی فروش مستقیم ندارد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان، محسن رجبی بیان کرد: امسال برای اولین بار در حاشیه جشنواره ملی اسباب‌بازی، نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات و تولیدکنندگان ایرانی برگزار خواهد شد. در این بخش از جشنواره تولیدکنندگان تنها به معرفی محصولات و فعالیت‌های خود می‌پردازند و فروشی به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد.

او درباره‌ی ضرورت شکل‌گیری این بخش توضیح داد: در حالی که در چهارمین دور از برگزاری جشنواره حضور پخش‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات خارجی دیده نخواهد شد، به ویژگی نمایشگاهی بودن جشنواره نیز اندیشیدیم. اعتقاد به کار تخصصی و حضور اهال ی فن دیدگاهی است که مدیریت جدید کانون هم دارد. به نظرم در نمایشگاه هم باید کار تخصصی که همان معرفی کردن واحدهای تولیدی و محصولاتشان است، اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: این‌که ما متاسفانه در ایران به ویژه در نمایشگاه‌های حوزه اسباب‌بازی فکر می‌کنیم و عادت کردیم که باید فروش محصول اتفاق بیافتد، تفکری حرفه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز بخش زیادی از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان به این نتیجه رسیدند؛ بنابراین جشنواره امسال با کمک و همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی برنامه‌ریزی شد و مسیر به سمت تخصصی شدن کارها و در نتیجه برگزاری یک نمایشگاه تخصصی در کنار دیگر بخش‌های جشنواره پیش رفت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی درباره‌ی استقبال صنعت‌گران و تولیدکنندگان از راه‌اندازی این بخش گفت: چند سالی است که با رشد و توسعه تولیدات و محصولات ایرانی در زمینه اسباب‌بازی، تفکر و نگرش همکاران من در عرصه تولید اسباب‌بازی نیز بسیار رشد یافته است و اکنون یک اتفاق نظری بین تمامی فعالان این عرصه وجود دارد که به جای برگزاری یک بازار فروش باید کارهای اساسی و جدی‌تری انجام شود و در میان‌مدت و بلندمدت به نتایج ارزشمندی رسید. تمامی این موارد باعث شد تا انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و البته حمایت خیلی خوب مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسیر به سمت برگزاری این نمایشگاه تخصصی هدایت شود.

رجبی درباره‌ی ویژگی‌های این بخش گفت: نمایشگاه به صورتی طراحی شده که تولیدکننده در نمایشگاه تخصصی فقط به معرفی محصولات و مجموعه خودش به بازدیدکنندگان می‌پردازد و فروشی به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد، اما سعی کردیم که تا حد ممکن نمایشگاه را برای تولیدکنندگان و شرکت‌کنندگان جذاب کنیم.

او حضور بازدیدکننده‌ی تخصصی را مطلوب دانست و افزود: مهم‌ترین ویژگی یک نمایشگاه تخصصی بازدیدکننده تخصصی آن است، به طور قطع امسال همانند سال‌های گذشته ما با مخاطب عام و مصرف کنندگان اصلی اسباب‌بازی که همان خانواده‌ها هستند، مواجه هستیم که از بخش ترویجی نمایشگاه دیدن می‌کنند. اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی مراکز، موسسه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها و تمامی مجموعه‌هایی که در زمینه کودک و اسباب‌بازی مشغول به فعالیت هستند مورد توجه ما برای دعوت و حضور در نمایشگاه هستند.

این تولیدکننده بیان کرد: سعی می‌کنیم تمرکزمان را روی مراکز تخصصی اسباب‌بازی قرار دهیم تا تولیدکنندگان نیز از نمایشگاه رضایت بیش‌تری داشته باشند. علاوه بر این‌که در طبقه پایین نمایشگاه هم فروشگاهی تدارک دیدیم تا محصولات همین تولیدکنندگان که در طبقه بالا قرار دارند، در این فروشگاه به مصرف و بازدیدکنندگان فروخته شود، تصمیم بر این است که در سال‌های بعد این فروشگاه جمع شود و فقط نمایشگاه تخصصی اجرا شود، اما انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی برنامه‌های برای برپایی نمایشگاه‌های فروش محصولات عضو انجمن را دارد که در آینده‌ای نزدیک در این زمینه هم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رجبی درباره شیوه‌ی گزینش و انتخاب این آثار گفت: معیار انتخاب تولیدکنندگان، عضویت در انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران بوده است، نزدیک به 100 تولیدکننده در انجمن ثبت نام کرده‌اند و پروانه عضویت گرفته‌اند و از این تعداد همان‌طور که گفتم حدود 80 تولیدکننده در نمایشگاه هم ثبت‌نام کرده‌اند، به طور قطع محصولات این تولیدکنندگان در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد، اما معیار ما برای انتخاب محصولات، مجوز شورای نظارت بر اسباب‌بازی بوده، یعنی محصولاتی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که از شورای نظارت بر اسباب‌بازی مجوزهای لازم را گرفته باشند. البته تمهیدهایی در نظر گرفته شده است که در طول نمایشگاه هم تولیدکنندگان می‌توانند به غرفه شورا بروند و در همین محل نمایشگاه سایر محصولات و یا محصولات جدیدشان را هم در این شورا ثبت کنند.

او در پاسخ به این سوال که توجه این بخش به تولیدات بومی و محلی چقدر بوده است، اعلام کرد: در بین اسباب‌بازی‌های تولیدکنندگان، محصولاتی با این رویکرد هم وجود دارد، بازی‌های که برای منطقه خاصی از ایران هستند و به تولید انبوه هم رسیده‌اند، اما در بخش نمایشگاه ترویجی که در سالن پایین در فضای تقریبا به وسعت 3 هزار مترمربع تجهیز شده است، موسسه‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی هستند که به این سبک بازی‌ها می‌پردازند و به طور قطع تبدیل کردن ایده‌های بازی‌های محلی به یک بازی و محصول تجاری کاری بسیار سخت و پیچیده است که برخی از تولیدکنندگان به صورت جدی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

این مدرس از تدوین کتاب جشنواره برای مستندنگاری خبر داد و گفت: با کمک شورای نظارت بر اسباب‌بازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جشنواره در حال طراحی و انتشار است، که در طول دوره نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار خواهد گرفت. در این کتاب به‌طور کامل به بخش‌های مختلف جشنواره پرداخته شده است و مطمئن هستم مورد توجه دوستان قرار خواهد گرفت.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان