شناسه : ۱۲۸۲۸۳۴ - سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتو گو با اقتصادآنلاین؛
عوارض شتابزدگی در سهمیه بندی بنزین/ جنبه روانی افزایش قیمت تصاعدی است
رضا پدیدار در گفتو گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره جزییات جلسه اتاق با اعضای کمسیون انرژی مجلس توضیح داد: هفته گذشته جلسهای بین اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و مجلس برگزار شد و درخصوص مدلهای مختلف سهمیهبندی بنزین بحث شد؛ در نهایت قرار بر این شد تا مجلس در خصوص این مسئله عجولانه تصمیم گیری نکند.
نائب رییس کمیسیون انرژی اتاق با تاکید بر این که سهم انرژی در اقتصاد ما بسیار زیاد است، گفت: هر نوع تصمیمگیری در خصوص چگونگی توزیع بنزین و قیمت آن باید کارشناسانه بررسی شود چرا که بنزین تاثیر زیادی در قیمت تمام شده کالا و سبد مصرفی خانوار دارد.
وی با اشاره به سهمیهبندی بنزین با کارت سوخت که در دو دوره 5ساله در کشور اجرا شد، خاطرنشان کرد: این نوع توزیع بنزین که در کشور اجرا شد به دلیل تصمیمگیری شتابزده منجر به ایجاد عارضههای پنهان در اقتصاد شد.
پدیدار با بیان این که اتاق تهران پیشنهاد داده که موضوع بنزین در دو جنبه واقعی و روانی بررسی شود، افزود: جنبه واقعی سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین شامل تاثیر آن بر قیمت کالا و توان خانوار است اما در مورد جنبه روانی این موضوع بیشتر باید دقت کرد.
او ادامه داد: حتی اگر تاثیر افزایش قیمت بنزین در اقتصاد کم باشد اما بعد روانی آن حالت تصاعدی دارد، از طرفی تاثیر روانی یک موضوع در ایران بیش از تاثیر واقعی آن است.
سوزاندن 67هزار کارت سوخت در یکی از شهرهای مرزی به دلیل قاچاق
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر این که در حال حاضر ما بحران بنزین نداریم، تصریح کرد: اکنون عارضه قاچاق سوخت بیش از قیمت بنزین است، این که بخشی از منابع کشور با قیمت یارانهای از کشور خارج میشود مهمتر از بحث قیمت و نوع توزیع آن است.
پدیدار با بیان این که در یکی از شهرهای مرزی 67هزار کارت سوخت به دلیل قاچاق بنزین سوزانده شده است، افزود: در استانهای مرزی بدون کارت سوخت بنزین نمیدهند اما رویت شد که برخی از خودروها در روز حدود 300لیتر و یا بیشتر بنزین زدهاند که این به معنی قاچاق سوخت است و در پی این موضوع کارت سوخت 67هزار نفر از متخلفان باطل شد و حتی یک نفر از آنها اعتراضی نکرد.
خودتحریمی نکنیم
نائب رییس کمیسیون انرژی اتاق با بیان این که ما در حال حاضر توان تولید بنزین به مقدار کافی داریم، تصریح کرد: نباید در زمان تحریم با کنترل شدید سوخت، اقتصاد کشور را منقبض و به نوعی خود تحریمی کنیم چرا که در نهایت این موضوع منجر به قفل شدن اقتصاد کشور خواهد شد.