مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

تفاله کارخانه‌های روغن زیتون خوراک دام‌ها می‌شود/ امسال تولید زیتون به ۹۰ هزارتن می‌رسد

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ به گزارش خبرنگار اعزامی اقتصادآنلاین به گیلان رحمت الله پریچهر در بازدید از باغات زیتون شهرستان منجیل با بیان اینکه تفاله‌های حاصل از روغن کشی زیتون تبدیل به یک معضل شده بود، افزود: مرکز تحقیقات علوم دامی کشور مناسب بودن تفاله زیتون برای تآلیف دام‌ها را تائید و از این پس به عنوان خوراک دام جدید در دامداری‌ها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت و قیمت نهاده‌های دامی استفاده از تفاله زیتون مقرون به صرفه است.

پریچهر با اشاره به اینکه هم اکنون در 126 استان کشور زیتون کشت می‌شود، افزود: سطح باغات زیتون کشور در حال حاضر 88هزار هکتار است که با احتساب فضای سبز به بیش از 120هزار هکتار می‌رسد.

وی میزان تولید زیتون در سالجاری را 90 هزارتن عنوان کرد.

پریچهر با بیان اینکه سال گذشته 5 هزار و 300 تن روغن زیتون تولید شده است، گفت: سال 96،  6 هزار و 100 تن از روغن زیتون مورد نیاز کشور نیز از طریق واردات تامین شد.

وی پیش بینی کرد در سالجاری میزان تولید روغن زیتون نسبت به کنسرو زیتون افزایش قابل توجه‌ای داشته باشد.

پریچهر تغییر ذائقه مردم و افزایش تمایل آن‌ها برای مصرف روغن زیتون را دلیل تصمیم به افزایش تولید روغن توسط تولیدکنندگان دانست.

وی با اشاره به عضویت ایران در شورای بین المللی زیتون، اظهار کرد: در حال حاضر ایران از کمک و مشاوره کارشناسان بین المللی برای افزایش تولید زیتون و روغن زیتون برخوردار است، ضمن اینکه در حال تلاش برای رساندن کیفیت روغن زیتونی تولید کشور به استانداردهای بین المللی هستیم.

پریچهر یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی را توسعه و اصلاح باغات زیتون عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه 15 هزار هکتار باغ زیتون دیده شده است، همچنین وزارت جهاد کشاورزی اصلاح 46 هزار هکتار از باغات این محصول را در برنامه خود دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود درباره آخرین وضعیت مگس زیتون در باغات زیتون کشور، گفت: بیشترین تراکم مگس سرکه در باغات قدیمی دیده می‌شود و خوشبختانه جمعیت این آفت در باغات جدید ما به خوبی کنترل شده است.

پریچهر در پایان سخنان خود تاکید کرد: پیش آگاهی و استفاده از روش‌های مناسب مبارزه، خسارات ناشی از آفت مگس سرکه را کاهش داده و در حال حاضر باغات زیتون کشور در شرایط مناسبی قرار دارند.

درگیری 80 درصد باغات استان به آفت مگس سرکه دروغ است

در ادامه منوچهر پارسافر، مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان گیلان، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید زیتون در این استان پرداخت و گفت: استان گیلان با سطح حدود 8 هزا رو 239 هکتار باغ زیتون و سطح بارور 563 هزار هکتار یکی از قطب‌های تولید زیتون کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: سال گذشته سال ناآور بود و میزان تولید زیتون در استان از 15 هزار و 650 تومان تجاوز نکرد، اما امسال میزان تولید بیش از 21 هزارتن است.

پارسا فر اضافه کرد: با توجه به تمایل مردم به مصرف بیشتر روغن زیتون امسال 45 درصد برداشت محصول به تولید روغن و 55 درصد به تولید کنسرو اختصاص می‌یابد.

وی از توسعه 2 هزارهکتاری باغات این استان خبر داد و افزود: برای توسعه و اصلاح باغات زیتون نهال‌های استاندارد و شناسه دار با پرداخت 50 تا 100 درصد یارانه به باغداران داده می‌شود.

پارسا فر اضافه کرد: در حال حاضر 2 مرکز تولید نهال استاندارد در استان وجود دارد که ظرفیت تولید 200 هزاراصله نهال دارند.

وی با رد ادعای مطرح شده درباره درگیری 80 درصد باغات استان گیلان به آفت مگس زیتون، تاکید کرد: طغیان مگس زیتون مربوط به باغات قدیمی استان است که به دلایلی همچون رها شدن باغ، مالکان مسن و غیر اقتصادی بودن آن‌ها مبارزه با آفات به خوبی در آن‌ها انجام نمی شود.

پارسا فر آموزش باغداران مسن برای مبارزه با آفات، کمک به اصلاح و نوسازی باغات را از جمله اقداماتی بر شمرد که در برنامه جهاد استان برای کاهش خطرات این باغات قرار دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان