ماهان شبکه ایرانیان

تحریم‌ها چه تأثیری بر بازار مواد غذایی ایران گذاشت؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، قاسمعلی حسنی با بیان این مطلب گفت: تا 13 آبان شرایط بی ثباتی در بازار مواد غذایی حاکم بود و اکنون دوران سکوت و رکود و کسادی در این بازار حاکم شده است. 

وی افزود: در 20فروردین امسال ارز مبادله ای 3800 تومانی ناگهان به 4200 تومان افزایش یافت بنابراین 15درصد بر روی قیمت ها افزوده شد. وی تصریح کرد: بعد از آن شاهد افزایش نرخ دلار بودیم و ارز «نیما» با قیمت حدود 8200تومان سبب شده تا در برخی از کالاها شاهد افزایش قیمت تا 25درصد باشیم. 

حسنی درباره وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بازار گفت:‌ مواد غذایی مانند برنج، قند، شکر، چای، حبوبات و … به وفور در بازار وجود دارد اما مردم توان خرید ندارند. وی تاکید کرد:‌ خوشبختانه برای تقویت توان خرید مردم قرار است که سبد حمایتی معیشت داده شود. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اتحادیه بنکداران در تامین سبد حمایتی معیشت با دولت همکاری دارد؟‌ توضیح داد:‌خیر در این زمینه همکاری نداریم و دولت اقلام این سبد را تامین می کند. 

دبیرکل اتحادیه بنکداران تاکید کرد:‌ساختارهای سیستمی در کشور ما اشتباه است زیرا هر سال بین 29اسفند و اول فروردین ماه 100درصد شاهد افزایش هزینه ها در تولید هستیم که این موارد شامل 20درصد افزایش دستمزد پرسنل، 20درصد مالیات، 20درصد بیمه، 20درصد حمل و نقل و 20درصد مواد اولیه که وقتی این موارد در کنار هم در نظر گرفته می شود به طور میانگین 23 تا 24درصد بر قیمت ها افزوده خواهد شد. 

حسنی درباره احتمال افزایش قیمت مواد غذایی در ماه های آینده گفت: این موارد از هم اکنون برای ما پیش بینی شده است بنابراین اگر دولت خواستار افزایش نیافتن قیمت مواد غذایی است باید حداقل 5سال هزینه های تولید را به اصطلاح ساکت نگه دارد و افزایش ندهد. 

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر قیمت مواد غذایی بیان کرد:‌ مواد غذایی شامل تحریم ها نمی شود اما تجار ما برای واردات با بانک‌های چینی دچار مشکل شده اند که این مساله می‌توان 24تا25درصد بر هزینه‌ها بیافزاید. 

دبیرکل اتحادیه بنکداران درباره تاثیر این افزایش هزینه ها بر قیمت تمام شده مواد غذایی در بازار تاکید کرد: این افزایش قیمت شامل ماه های پایانی سال 97 نمی شود بلکه در سال 98 اتفاق خواهد افتاد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان