در سال 1978 کارگردان بینظیر جان کارپنتر John Carpenter المانهای ابتدایی یک فیلم اسلشر slasher را در کنار هم قرار داد: یک دیوانه، موسیقی متنی ترسناک و یک دختر نوجوان. با گذشت سالها، هنوز هم طرفداران آن منتظر داستانهای جدیدی در مورد قاتل خونسرد فیلم، مایکل ماریز Michael Myers هستند. کارگردان دیوید گوردن گرین David Gordon Green از پس چالش امروزی کردن «هالووین» Halloween برای مخاطبین امروزی برآمده است.
چهل سال از ماجرای کشتار مایکل مایرز گذشته است. در این داستان مایرز بعد از اتفاقاتی که در هدونفیلد Haddonfield افتاد، دستگیر شده و از همان موقع در سازمانی نگهداری میشود. نوجوانی که از ماجرای آن سالها نجات پیدا کرده بود، لاری استرود Laurie Strode (جیمی لی کرتیس Jamie Lee Curtis) هنوز نتوانسته است آن اتفاقات را پشت سر بگذارد.
همچنین بخوانید:
نقد و بررسی The House With a Clock in Its Walls؛ اثر متفاوت الی راث
او تمام مدت به این فکر میکند که مایرز روزی فرار کرده و او را پیدا میکند. لاری به خودش قول داده است همیشه آمادهی این اتفاق باشد، برای همین مثل کسانی که آمادهی قیامت هستند زندگی میکند و زیرزمین خانهاش پر از اسلحه و مهمات است. این نگرانیهای لاری نسبت به مایکل مایرز شکافی بین او و دخترش کارن Karen (جودی گریر Judy Greer) و نوهاش آلیسون Allyson (اندی متیچک Andi Matichak) ایجاد کرده است؛ اما بعدازاینکه اتوبوس حامل مایرز تصادف کرده و مایکل فرار میکند، این سه زن باید باهم متحد شوند. چیزی که هر سهی آنها سر آن تفاهم دارند این است که مایکل قطعاً به سراغشان خواهد آمد.
این پروژه بهترین مثال از بازتولید موفق یک فیلم است، بازتولیدی که کپی فیلم اصلی نبوده و جدای از آن هم حرفی برای گفتن داشته باشد. فیلمنامهنویسان جف فردلی Jeff Fradley، دنی مکبراید Danny McBride و گوردون گرین در خیلی از صحنههای فیلم اشارههایی به فیلم اصلی کردند تا دل هواداران پروپاقرص آن را هم به دست آورند. این سه مرد بامزه از هیچ فرصتی برای اضافه کردن طنز، به این فیلمشان دریغ نکردند. البته نگران نباشید، آنها «هالووین» را به یک کمدی تبدیل نکردند.
یکسوم اول فیلم در روز اتفاق میافتد ولی حتی همین موضوع هم جلوی مایرز را نگرفته و دست از کشتن هرکسی که سر راهش قرار میگیرد برنداشته است. او در وسط روز به پمپبنزینی رفته و ردیفی از جنازهها را پشت سر خود بهجای میگذارد. نکتهی ترسناک ماجرا این است که مایرز بیسروصدا و یواشکی آدم نمیکشد. رفتار این مرد هیچ شباهتی به قاتلهای زنجیرهای که در فیلمها دیدهایم ندارد و اینهمه چیز را ترسناکتر میکند. هیولاها قرار است در تاریکی بمانند اما این مرد از در اصلی وارد میشود. این، یکی از جنبههای فیلم اصلی است که این فیلم هم موفق شده است بهخوبی به آن بپردازد.
مهمترین تغییر فیلم نسبت به
«هالووین» اصلی، موسیقیاش، هیجانهای داستان و یا خشونتش نیست: بلکه حالوهوای آن است. گرین آنچنان کارگردان زرنگی است که در این فیلم از المانهای دمدستی اسلشر استفاده نکرده است. او در عوض تصمیم گرفته است به خشونتی که بر روی قربانیانش اعمال میشود بپردازد.
روی کاغذ هیچ نیازی به ساخت این بازتولید وجود نداشت، اما طرفداران باید به خاطر این اتفاق خوشحال باشند.
«هالووین» درعینحالی که به فیلم اصلی وفادار مانده است، بهتنهایی نیز کاملاً سرگرمکننده است. فیلم هیجانانگیز و بهشدت خشن است. گرین دقیقاً همان چیزی که طرفداران این فیلم میخواستند را محقق کرده و حتی از آن هم فراتر رفته است.
و حالا نظر سایر منتقدین دربارهی این فیلم:
سورن اندرسن Soren Andersen منتقد سیاتل تایمز The Seattle Times نوشته است:“بعد از آنکه کارپنتر در سال 1978 موفق شد تماشاگران را با فیلمش از ترس میخکوب کند، چندین نفر تلاش کردند این اتفاق را تکرار کنند. جدیدترین آنها که اثر گرین و مکبراید است، دنبالهای مستقیم از فیلم اصلی است. این فیلمسازان بهجرئت توانستند بهترین «هالووین» بعد از فیلم اصلی را روی پرده ببرند. این مردان مشخصاً عاشق فیلم اصلی بوده و مهمتر از آن به آن احترام میگذاشتند. این دو، نسخهی خودشان را چه در کلیات و چه در جزییات با فیلم اصلی پیوند زدهاند.”
برایان تالریکو Brian Tallerico منتقد راجر ایبرت RogerEbert.com نوشته است:
“بااینکه اصلاً دوست ندارم بگویم اما مطمئن نیستم دیوید گوردن گرین، دنی مکبراید و عوامل دنبالهی جدید «هالووین» بهخوبی دلیل اینکه چرا فیلم اصلی به یک شاهکار تبدیل شده بود را بدانند. فیلم آنها که انتظار میرفت کار خوبی از آب درآید ازنظر حالوهوای شباهتهای تحسینبرانگیزی با دید کارپنتر (کارگردان فیلم اصلی) دارد، اما بقیهی فیلم ارتباطش را گم کرده است. در فیلم اول میتوانستید خرد شدن برگها زیر پا را بشنوید و پاییز را در هوا احساس کنید؛ اما موقع تماشای این فیلم جدید مطمئن هستید که این فقط یک فیلم است، شما را تحت تأثیر قرار نمیدهد و نمیترساند.
یک داستان دربارهی متحدشدن زنان فیلم هم وجود دارد که البته بهطور کامل به آن پرداخته نشده است؛ اما میدانید بزرگترین گناه «هالووین» چیست؟ فیلم ترسناک نیست! و این چیزی است که بههیچوجه در مورد فیلم اصلی نمیتوانستید بگویید.”
ای.ای دوود A.A. Dowd منتقد ای.وی کلاب The A.V. Club هم نوشته است:
“«هالووین» یک تقلید ضعیف و دنبالهای ناموفق از فیلم اصلی است که المانهای ترسناک فیلم اصلی را حذف کرده است. بااینکه یک کمدی ترسناک نیست اما اتفاقات به خاطر شوخیهایش عادت بسیار بدی در کم کردن بار ترسناک دارد. گرین و مکبراید در هر صحنه تنش و ترس فیلم را کمرنگ کردهاند. بااینحال بهترین چیز در مورد این اقتباس جدید از شاهکار جان کارپنتر، موسیقی متن آن است که توسط خود کارپنتر ساخته شده است.”
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
Post Views:
0