تحریم های جدید سبب شده که محدودیت های فراوانی برای صنایع مختلف ایجاد شود. واردات روغن موتور نیز از این داستان مستثنی نیست و تقریبا واردات روغن موتورهای خارجی با کیفیت صورت نمی گیرد. با توجه به این شرایط احتمال آن که روغنهای تمامسنتتیک و پیشرفته در داخل کشور پر شده و با اسم برندهای معروف به فروش برسند، بسیار زیاد است.
به گفته کارشناسان صنعت تولید روغن موتور، تحریمها باعث میشوند ورود برخی ادتیوهای خاص به کشور، آنهم توسط 4شرکت بزرگ تولیدکننده روغن موتور و در حجم بالا با مشکل مواجه شود.
البته احتمالا شرکت های کوچک بتوانند بهدلیل حجم کوچک واردات ادتیو و روغن پایههای سنتتیک به دور از ذرهبین کشورهای خارجی، اقدام به واردات کنند و پس از ترکیب روغن پایه و ادتیوها، محصولی باکیفیت را برای استفاده در خودروهای با تکنولوژی بالا تولید کنند.
به نقل از روزنامه دنیای خودرو، این روزها نه تنها برندهای تازه وارد که گاها حتی واردات کنندگان محصولات معتبر خارجی، قوطی های خود را با روغن های ایرانی پر کرده و راهی جاده های می کنند. اتفاقی که تلاش می شود چندان رسانه ای نشده و به گوش مردم نرسد.
نکته ماجرا آنجاست که مشتریان ایرانی با پرداخت بهایی گزاف روغنی را به دست می آورند که تولید داخل بوده و با نان و نشان خارجی به فروش می رسد. روغنی که کم از همتای خارجی خود نداشته و شاید تنها مزیتی که نسبت به آن ندارد نداشتن نام و نشان تجاری خارجی است.
البته این خوشبینانهترین حالت برای یک مصرفکننده روغن موتور است که مطمئن باشد روغن به ظاهر خارجی که خریداری کرده، با روغنهای ایرانی با کیفیت پر شده است. وضعیت نهچندان امیدوارکننده اما، پر شدن این قوطیهای پر زرق و برق با روغنهای سوخته و تصفیه دوم است که میتواند فاجعهای را برای مصرفکننده و خودرویش رقم بزند.
شرکت های کوچک دانش بنیانی که توانایی واردات حجم کمی از ادتیو و روغن پایههای سنتتیک را دارند می توانند بدون مشکل و با کمک کارشناسان نخبه دانشگاهی اقدام به تولید روغن موتور با کیفیت ایرانی کنند و دولت می تواند در این راستا با کمک فرهنگ سازی و همایت از شرکت های کوچک استفاده از محصولات تولید داخل را گسترش داده و روغن موتورهای ایرانی را انتخاب نهایی خریداران کند.