در دیدار رئیس‌جمهور عراق و پادشاه اردن صورت گرفت

تأکید بر اجرای طرح خط لوله بصره به خلیج عقبه و اتوبان بغداد-امان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دیوان پادشاهی اردن در بیانیه‌ای شرح رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوهای میان ملک عبدالله دوم با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق را اعلام کرد. وی روز گذشته (پنج‌شنبه) در سفری رسمی وارد اردن شده بود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه نیوز، در این بیانیه آمده است که دو طرف، بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی به خصوص آغاز احداث خط لوله نفت از بصره به سمت ساحل «عقبه» در خلیج «عقبه» تأکید کردند.

اجرای چندین طرح کلان اقتصادی از جمله شروع احداث خط لوله نفت از بصره تا خلیج عقبه، بهسازی اتوبان امان به بغداد و احداث منطقه صنعتی مشترک در مرز عراق و اردن مهم‌ترین طرح‌هایی است که دو طرف بر اجرای آن‌ها به توافق رسیدند.

اردن و عراق در آوریل 2013 توافقی مبنی بر احداث خط لوله نفت به طول 1700 کیلومتر و به ارزش 18 میلیارد دلار از شهر بصره تا خلیج عقبه در اردن برای صادرات نفت عراق به بازارهای جهانی به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز توافق کردند.

اردن از این مسیر می‌تواند نیاز انرژی خود را که 150 هزار بشکه نفت و صد میلیون متر مکعب گاز در روز است را هم بر طرف سازد. این کشور روز سه‌شنبه گذشته از احداث پالایشگاه جدیدی در ساحل «عقبه» برای پذیرش نفت عراق خبر داد.

عراق با داشتن 143 میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک نفت، پس از عربستان و ایران در رتبه سوم قرار دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر