قطر: ولیعهد سعودی درباره خاشقچی دروغ گفت!

ایرنا : یک مقام رسانه ای قطر در واکنش به اظهارات اخیر 'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه سعودی که دوحه را به سیاسی کاری و سوء استفاده رسانه ای از قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار ناراضی و مخالف بن سلمان متهم کرده بود ، گفت که این ولیعهد عربستان بود که دروغ گفت.

 'عبدالرحمن بن حمد آل ثانی' مدیر اجرایی 'بنیاد رسانه ای قطر' در توئیتی نوشت : رسانه های قطر جمال خاشقچی را به داخل ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول نکشاندند تا او را بکشند . این رسانه های قطر نبودند که بعد از کشتن یک روزنامه نگار مخالف، بدن او را تکه تکه کردند و گفتند که او در اثر یک مشاجره به قتل رسیده است .

بنیاد رسانه ای قطر متولی اداره تلویزیون رسمی، شبکه های ورزشی الکاس و رادیوهای قطری به زبان های عربی ، انگلیسی و فرانسه است .

مدیر اجرایی بنیاد رسانه ای قطر در ادامه با کنایه به دروغگویی 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در گفت وگو با شبکه آمریکایی بلومبرگ ، نوشت : آیا این رسانه های قطری بودند که ادعا کردند خاشقچی دقایقی بعد از مراجعه به کنسولگری از آن خارج شده است .

بن سلمان 5 اکتبر (13 مهر) سه روز بعد از ناپدید شدن جمال خاشقچی به بلومبرگ گفته بود : اگرچه کنسولگری جزیی از خاک و حاکمیت ما محسوب می شود ولی اجازه ورود و بازرسی از آن را می دهیم تا معلوم شود که جمال خاشقچی در آنجا وجود ندارد. او بعد از انجام کارش ، ساختمان کنسولگری را ترک کرده است .

واکنش این مقام رسانه ای قطر به اظهارات دیروز (پنجشنبه ) عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان هم بود. الجبیر در یک نشست خبری، رسانه های قطری به ویژه شبکه الجزیره را به سیاسی کاری متهم کرد و گفت : رسانه های قطر حمله سازمان یافته ای علیه عربستان را با هدف بهره برداری از موضوع قتل جمال خاشقچی آغاز کرده اند و همچنان ادامه دارد.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با آن را نیز بستند.

این کشورها 13 شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند که یکی از آن شروط تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر است.

کارشناسان رسانه معتقدند : شبکه الجزیره قطر و روزنامه «ینی شفق» ترکیه نقش به سزایی در افشای قتل روزنامه نگار ناراضی در استانبول و مجبور کردن سعودی ها به پذیرش این قتل ایفا کردند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی پس از 18 روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تأیید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.

در تازه ترین تحول ،' شلعان الشلعان' معاون دادستانی عربستان دیروز ( پنجشنبه) در یک نشست خبری با بیان اینکه برای 11 نفر از کسانی که در ارتباط با قتل خاشقچی دستگیر شده بودند کیفرخواست صادر شده است، افزود : برای پنج نفر اعدام و برای سایرین مجازات هایی در نظر گرفته شده است .

مقام دادستانی سعودی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که منشاء این رویداد، متقاعد کردن خاشقچی برای بازگشت به کشور و اساساً هدف گروه اعزامی به استانبول، گفت وگو با او بوده است اما موفق به انتقال خاشقچی به خارج کنسولگری نمی شوند و در ادامه با تزریق مواد مخدر به او موجب مرگش می شوند

'مولود چاووش اوغلو' وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات این مقام دادستانی عربستان گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست.

وی تاکید کرد: پرونده قتل خاشقچی در این شرایط نباید مختومه شود و باید آمران و سازمان دهندگان این جنایت به افکار عمومی جهان معرفی و در نهایت مجازات شوند و بی گمان ترکیه پیگیر آن خواهد بود.

کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر در واکنش به اظهارات معاون دادستان سعودی با طرح پرسش هایی این داستان جدید سعودی را غیر قابل قبول و ناکافی خواندند و گفتند این سخنان نه تنها به انتظارات پاسخ نداد که شک و شبهه های بیشتری را در این خصوص ایجاد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان