هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه به ایستگاه آخر رسید

اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه عصر ۲۷ آبان ماه با حضور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، معاون هنری وزارت ارشاد، عوامل جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه و صنف ناشران در خانه کتاب برگزار شد.

هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه به ایستگاه آخر رسید

به گزارش ایسنا، در این مراسم که عصر روز یکشنبه (26 آبان ماه) در سرای کتاب مؤسسه خانه کتاب برگزار شد، نیکنام حسینی‌پور ـ مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست‌وششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ـ با تقدیر و تشکر از عوامل هفدهمین دوره از جشنواره کتاب و رسانه عنوان کرد: آنچه که همه ما را در این مکان گرد هم آورده، «کتاب» و «رسانه» است. کتاب تنها کاربرگ دانش و اندیشه محسوب نمی‌شود. کتاب نیز خود رسانه است و همچون بسیاری از رسانه‌ها، مخاطب‌های متنوع و همچون دیگر رسانه‌ها، با قدرت تاثیر پیام و از همه مهم‌تر مناسب با داده‌های دانشی و اندیشه‌ها برای مصرف‌کننده است.

او افزود: رسانه‌های گروهی در کنار همه مزیت‌ها، یکی از ابزارهای اساسی بررسی مسائل فرهنگی و اطلاع‌رسانی، آموزشی و عامل بسیار مؤثری در شکل‌گیری آموزش‌های فرهنگی به‌شمار می‌آید. این رسانه‌ها به دلیل وسعت، نفوذ و تاثیرگذاری بسیار زیادی که دارند، امروزه در شکل نوینی جامعه انسانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

حسین‌پور همچنین با بیان اینکه آداب و رفتار افراد جامعه و نگرش‌های آنها در مسائل فرهنگی همگی تحت تاثیر گرایش‌های جامعه و رسانه‌ها قرار دارند، اظهار کرد: یکی از راه‌های حمایت از مطالعه و کتابخوانی، ایجاد این باورها و نگرش‌ها و تاثیر رسانه‌های جمعی است. به نظر می‌رسد رسانه‌های جمعی در گسترش و توسعه مطالعه و کتابخوانی و اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی و نهادینه ساختن آن نقش ویژه دارند.

نیکنام حسینی‌پور - مدیرعامل خانه کتاب

در ادامه این برنامه محسن جوادی ـ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با تشکر از عوامل و شرکت‌کنندگان این جشنواره عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های زندگی خوب و توسعه خوب زیستن، کتاب است اما امروزه در تمامی مراحل پنج، شش گانه‌ای که منتهی می‌شود به اینکه کتاب به دست مخاطبانش برسد و خوانده شود،  اشکالاتی وجود دارد که با آن درگیر است. بهترین کسانی که می‌توانند برای رفع این مشکلات به ما کمک کنند، همین اهالی رسانه هستند که سهم زیادی نیز در این زمینه دارند. رسانه با کتاب در یک جبهه هستند و این‌طور نیست که تقابلی بین آنها وجود داشته باشد. گاهی ممکن است که این تقابل با نقد افراد نسبت به یکدیگر صورت گیرد.

او افزود: خود رسانه اولین جایی است که معمولا نویسندگان و کسانی که کتاب می‌نویسند، اولین تجربیات خود را در همین رسانه‌ها به صورت آکادمیک دارند و کم کم رشد می‌کنند و قلم می‌زنند و به جایی می‌رسند که صاحب نامی می‌شوند. بنابراین ما باید این مشکلات را با هم حل کنیم. گاهی شرایطی حاکمی می‌شود که حکم خاصی دارد. مشکلاتی که در روند تولید کتاب وجود دارد، حالت ساختاری پیدا کرده است و به تحریم و شرایط اقتصادی ارتباطی ندارد و اینها همیشه هستند و به نظر من بهترین جایی که می‌تواند این مشکلات را حل کند، رسانه‌ها هستند و بیشترین سهم را نیز اهالی رسانه دارند.

جوادی در انتها گفت: در حالی که پایداری جشنواره‌ها معمولا زیاد نیست، خوشبختانه این جشنواره به دوره هفدهم خود رسیده است و این خودش نشان می‌دهد که یک حلقه قابل توجهی میان کتاب و رسانه ایجاد شده که خیلی اتفاق مناسب و مبارکی است.

در ادامه این برنامه فاضل ترکمن که خود هم از اصحاب رسانه و از شرکت‌کنندگان در بخش طنز جشنواره بوده است، شعری طنز با موضوع توجه نکردن عموم مردم به کتاب خواند.

فاظل ترکمن - طنزپرداز

سپس علیرضا بهرامی ـ دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه ـ در سخنانی بیان کرد: جشنواره کتاب و رسانه همانند خیلی چیزهای دیگر شکل نمی‌گرفت اگر خبرنگاران کتاب حضور نداشتند.

او سپس با تشکر از 175 شرکت‌کننده جشنواره کتاب و رسانه که با 535 اثر در این جشنواره شرکت کرده‌اند، گفت: در این جشنواره از شهرهای مختلفی شرکت‌کننده داشتیم که تنوع شهرها در میان شرکت‌کنندگان خیلی دلگرم‌کننده بود.

بهرامی افزود: اینکه در پی یک تغییر مدیریت در خانه کتاب، روند طراحی شده برای جشنواره کتاب و رسانه تداوم یافت، اتفاقی است که تنها در حوزه «فرهنگ» ممکن است رخ دهد.

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه همچنین از اینکه برخی رسانه‌های برگزیده و تقدیر شده در دوره قبل اکنون حیات ندارند یا صفحه‌های کتاب خود را حذف کرده‌اند یا خبرنگاران کتاب خود را تعدیل کرده‌اند، تاسف خود را ابراز کرد و گفت: روزنامه خبر جنوب که سال گذشته برگزیده‌ی ما بود، صفحه کتاب خود را حذف کرده و روزنامه همشهری همدان هم که منتخب امسال ما است، در جریان برگزاری این دوره از جشنواره، صفحه کتاب خود را حذف کرده است. امیدوارم دوستان تصمیم‌گیر در این رسانه‌ها، در تصمیم اخیر خود تجدید نظر کنند. 

علیرضا بهرامی همچنین به 60 سال فعالیت رسانه‌ای آلبرت کوچویی اشاره کرد و گفت: فقط فکر کردن به 60 سال رفتن و آمدن به رسانه و رادیو هم خسته‌کننده است اما همین که ایشان هنوز هم شب‌ها چند ساعت با انرژی و اشتیاق به رادیو می‌روند و برنامه زنده اجرا می‌کنند، برای ما انگیزه‌بخش است.

علیرضا بهرامی - دبیر جشنواره کتاب و رسانه

حمید ضیائی‌پرور ـ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ـ دیگر سخنران این برنامه بود. او در آغاز صحبتش به اینکه وضعیت رسانه‌ها خوب نیست اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مطبوعات به همین علت تعطیل شد و ما حتی توانایی احیای جشنواره مطبوعات را هم نداریم.

او سپس با بیان اینکه چند سالی است که حتی انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها هم تعطیل است، عنوان کرد: خوشبختانه توانستیم حدود 12 جلد کتاب را برای انتشار آماده کنیم و دو جلد از آن چاپ شده است.

ضیائی‌پرور سپس با این مژده که برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه می‌توانند تا پنج سال از تولیدات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها استفاده کنند، افزود: من حوزه رسانه را درک کردم و هیچ چیز برای خبرنگاران بهتر از خوراک محتوایی نیست. برای همین خوب است امکاناتی فراهم شود تا خبرنگاران بتوانند در رویدادهای جهانی مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کنند.

در ادامه، برنامه تقدیر از 6 دهه فعالیت اطلاع‌رسانی آلبرت کوچویی در حوزه کتاب، با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد (محسن جوادی)، مدیرکل دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها (حمید ضیایی‌پرور)، مدیر  رادیو فرهنگ (محمدصادق رحمانیان) و مدیر رادیو نمایش و مدیرکل اداره هنرهای نمایشی رادیو (محمدرضا قربانی) انجام شد و او با قرار گرفتن در جایگاه صحبت با حضار از پدرش به عنوان کسی که در چهار سالگی قلم را به دست او سپرد یاد کرد و روایتی از کودکی خود را که چگونه به رادیو راه پیدا کرد، خواند.

تجلیل از آلبرت کوچویی - پیشکسوت رسانه
آلبرت کوچویی - پیشکسوت رسانه

در پایان برگزیدگان هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه در بخش‌های مختلف معرفی شدند و با حضور متناوب معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار (رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان)، علی‌اصغر محمدخانی (معاون فرهنگی شهر کتاب)، فاضل عبادی (مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی)، نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل خانه کتاب)، آلبرت کوچویی (پیشکسوت رسانه)، نجفقلی حبیبی و جمعی از اعضای هیات داوران (سعید خال، فرزین پورمحبی، حمید فروتن و آرش شفاعی) از آنها تقدیر شد.

تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه
تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه

تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه

تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان