راکت با موتور هسته ای؛ راهکار روسیه برای انجام سفرهای فضایی بین سیاره ای

روسیه اعلام کرده مشغول ساخت نوعی راکت با موتور هسته ای است و قصد دارد از آن در ماموریت های فضایی اش به مریخ و فراتر از آن استفاده نماید. ولادیمیر کاشلوکف رئیس مرکز تحقیقاتی Keldysh در مسکو در همین رابطه به یکی از نشریات این کشور گفته که راکت مورد بحث قادر خواهد بود روی مریخ فرود بیاید و بعد از ۴۸ ساعت مجددا عازم ماموریت فضایی دیگری شود.

راکت با موتور هسته ای؛ راهکار روسیه برای انجام سفرهای فضایی بین سیاره ای

روسیه اعلام کرده مشغول ساخت نوعی راکت با موتور هسته ای است و قصد دارد از آن در ماموریت های فضایی اش به مریخ و فراتر از آن استفاده نماید. ولادیمیر کاشلوکف رئیس مرکز تحقیقاتی Keldysh در مسکو در همین رابطه به یکی از نشریات این کشور گفته که راکت مورد بحث قادر خواهد بود روی مریخ فرود بیاید و بعد از 48 ساعت مجددا عازم ماموریت فضایی دیگری شود.

کاشلوکف که کارشناسان انتقال حرارت و الگورسازی ریاضی است اعلام داشت که دانشمندان روسی از سال 2009 میلادی تاکنون روی این راکت کار کرده اند و در ساخت آن از نوعی سیستم رانشی «بی نظیر» استفاده شده که بیشتر در داستان های علمی و تخیلی نمونه اش مشاهده شده است.

وی در ادامه گفت:

ماموریت به مریخ در آینده نزدیک امکان پذیر خواهد بود اما این کار به خودی خود هدف محسوب نمی شود. موتورهای ما مبنا و پایه ای برای مجموع ماموریت های فضایی آینده خواهند بود که هم اکنون غیرواقعی و غیرعملیاتی به نظر می رسند. او اضافه کرد که هیچ بازه زمانی مشخصی در رابطه با زمان آماده سازی راکت ها موجود نیست.

کاشلوکف همچنین خاطرنشان کرد:

چندبار مصرف بودن این راکت ها اولویت محسوب می شود. ما باید موتورهایی بسازیم که نیازی به بهینه سازی یا تعمیر بیشتر از یکبار در هر ده پرواز را ندارند. علاوه بر این 48 ساعت بعد از بازگشت به زمین راکت باید مجددا آماده ماموریت باشد. این در واقع همان تقاضایی است که بازار دارد.

این راکت با موتور هسته ای قرار است که فضانوردان را به مراتب سریع تراز دیگر فضاپیماهای در دست توسعه (مثلا آنهایی که به پنلهای خورشیدی مجهز هستند) به آنسوی زمین برده و بازگرداند. همانطور که احتمالا می دانید تحقیقات مستمر روی موش ها نشان داده که حضور طولانی مدت در فضا پیامدهای منفی بسیاری روی سلامت افراد می گذارد و دانشمندان نگران هستند که این خطرات برای انسان نیز وجود داشته باشند. کاشلوکف در این رابطه می گوید که روسیه هم اکنون مشغول ساخت سیسم هایی است که مشخصا برای حضور در مدار یا بین سیارات مناسب باشند.

سفر بین سیاره ای/ راکت با موتور هسته ای

به گفته کاشلوکف اصلی ترین رقیب روسیه در این مسیر آمریکاست. او ضمن اشاره به این نکته که هم اکنون ایلان ماسک در شرکت اسپیس ایکس از تکنولوژی های قدیمی برای این منظور استفاده می کند ادامه داد:

ماسک راکت خود را براساس تکنولوژی های قدیمی و موتورهای استفاده شده توسعه داده است. او در واقع نقش یک بازرگان را ایفا نموده؛ بدان معنا که از راهکاری آماده و امتحان شده استفاده کرده و با موفقیت آن را برای اجرای برنامه هایش به کار برده است.

البته اشاره کنیم که شرکت ها ایده های مختلفی برای سفر به فضا دارند اما طرح و برنامه های آنها لزومی بر انجام موفقیت آمیزشان نیست؛ کما اینکه پیشتر پرتاب های ناموفق بسیاری توسط کشورها و شرکت های مختلف به ثبت رسیده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان