قوطی ۲۹۸هزار تومانی شیرخشک به ۱۵هزار تومان کاهش می‌یابد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مهناز خانوی - مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت فراورده های متابولیک، اظهار کرد: از سه سال گذشته سامانه حامی راه‌اندازی شد تا شیرخشک های ویژه 10 هزار نوزاد بیمار شناسایی شده،  تامین و توزیع کند.

وی افزود: بر این اساس از اولین روز تشخیص بیماری نوزاد، توسط پزشک متخصص و ثبت آن در سامانه تا تهیه و تحویل شیر خشک، به وسیله سامانه مدیریت می شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین بیماری که 50 درصد شیرخشک‌های متابولیک به آن اختصاص پیدا می‌کنند فنیل کتونوریا است، گفت: این نوزادان سالم به دنیا می آیند اما اگر این بیماری تشخیص داده نشود و بیمار از شیرخشک‌های معمولی استفاده کند دچار تشنج، اختلالات هوشیاری و ناتوانی در سال‌های دیگر زندگی خواهد شد.

مدیرکل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، برخی از شیرخشک های ویژه در تعداد انگشت شماری از کارخانه‌های دنیا تامین می شوند، تصریح کرد: در مورد این نوع شیرخشک ها سعی می کنیم برای جلوگیری از به‌وجود آمدن آسیب، تمام فرآورده‌ها شناسایی شده‌اند، امکان نگهداری این فراورده‌ها بین 9 تا 16 ماه است و اگر اختلالی در هر کدام از مراحل تامین، حمل و ترخیص ایجاد شود، باعث ایجاد بحران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شیرخشک‌های متابولیک مشمول یارانه دولتی هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال نوعی شیرخشک با قیمت 298 هزار تومان به ازای هر قوطی خریداری می‌شود و با تخصیص یارانه با قیمت 10 الی 15 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

خانوی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو تا چندماه گذشته تنها به حوزه تخصیص ارز شیرخشک‌های رژیمی غیریارانه نظارت داشت، گفت: علی‌رغم اینکه واردات این نوع شیرخشکها در سال جاری 33درصد افزایش یافته است و در تمام داروخانه ها موجود بود اما به دنبال اثر شلاقی تحریم، با کمبود مواجه شد.

وی عنوان کرد: سازمان غذا و دارو برای کنترل عرضه این شیرها مجبور شد توزیع را به برخی از داروخانه‌ها محدود کند اما با راه اندازی سامانه‌ای به زودی تمام داروخانه ها این نوع شیر خشکها را عرضه می‌کنند و از طریق سامانه می توانیم میزان فروش بازار را کنترل کنیم.

مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل خاطرنشان کرد: جدی ترین مشکل در حوزه شیرخشک در ماه‌های اخیراثر شلاقی بازار بوده و دپوی آن توسط افراد موجب کمبود کاذب در بازار می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان