انتشار فایل صوتی ترور خاشقجی می‌تواند جهان را به لرزه درآورد

باشگاه خبرنگاران جوان: یک منبع ترکیه‌ای آگاه از جریان تحقیقات در خصوص ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول فاش کرد به علت لجاجت عربستان و مخالفت آن با برملا کردن نام کسی که دستور اجرای ترور را صادر کرده است، به زودی فایل‌های صوتی درباره این جنایت در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

این منبع امروز یکشنبه به الخلیج آنلاین گفت: فایل‌هایی که منتشر خواهد شد شامل بخش‌هایی از گفتگو‌های رد و بدل شده پیش از جنایت، ضرب و شتم خاشقجی و سپس کشتن او و همچنین بخش‌هایی از گفتگو میان افراد تیم ترور سعودی و برخی تماس‌های صورت گرفته بین این تیم و دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌باشد.

این منبع در اظهارات خود گفت: انتشار این گونه فایل‌های صوتی می‌تواند «جهان را به لرزه درآورد»، زیرا جزئیات جنایتی «بسیار وحشتناک» را دربردارد که به کشته و تکه تکه شدن جسد خاشقجی منجر شد. سپس جسد خاشقجی به گونه‌ای ناپدید شد که به شکل نهایی مشخص نشده است و قضیه حل کردن جسد در مواد شیمیایی از جمله فرضیه‌های مقامات ترکیه‌ای است.

او افزود: ترکیه برای انتشار این فایل‌ها از طریق رسانه‌های بزرگ با مخاطبان گسترده آمادگی دارد تا از این طریق، واقعیت به دست بیشترین گستره ممکن در جهان برسد. این منبع درباره ترکیه‌ای یا غیر ترکیه‌ای بودن این رسانه‌ها چیزی نگفت.

برخی منابع ویژه به الخیلج آنلاین گفتند فایل‌های صوتی که ترکیه در اختیار دارد، شامل سه فایل صوتی در زمان‌های متفاوت است که هر کدام از آن‌ها بین هفت تا هشت دقیقه می‌باشد و آن طور که قبلا گفته شد، فقط یک فایل نیست. به گفته این منابع، یکی از این فایل‌ها مربوط به اتفاق‌هایی است که در دفتر سرکنسولگر سعودی در استانبول روی داده است و بخشی از آن به گفتگو‌های تیم ترور درباره برنامه‌های ماموریت، چند دقیقه پیش از ورود خاشقجی به داخل کنسولگری مربوط می‌شود.

برخی منابع ترکیه‌ای مسئول به الخلیج آنلاین گفتند ترکیه فایل‌های دیگری دارد که تاکنون فاش نشده است و برهه طولانی تری از این جنایت و جزئیات آن اعم از تزریق، خفه کردن، کشتن و تکه تکه کردن جسد و سپس سرب ه. نیست کردن آن را شامل می‌شود که حدود دو ساعت به طول انجامیده است. فایل‌های صوتی نقش محوری محمد العتیبی، سرکنسولگر سعودی در استانبول را در این جنایت برملا کرد، به طوری که وی یکی از بخش‌های اصلی آن و نه فقط شاهد بوده است. این فایل‌های صوتی سندی برای محکومیت مستقیم ولیعهد ارائه می‌کند، به ویژه که به شکل مستقیم، تماس‌هایی بین تیم ترور و دفتر خاص وی صورت گرفته و چند بار به شکل واضح نام بن سلمان در این تماس‌های تلفنی ذکر شده است و این نشان می‌دهد وی از این جنایت اطلاع داشته است.

در همین چارچوب، یک منبع ترکیه‌ای مسئول به الخلیج آنلاین گفت: مقامات ترکیه تصاویر ویدیویی در اختیار دارند. همچنین تماس‌های بین المللی بین تیم ترور و ریاض را رصد کردند و فایل‌های صوتی در دست دارند که در زمینه جنایت ترور خاشقجی به عنوان سند محسوب می‌شود.

این منبع به الخلیج آنلاین گفت: مقامات ترکیه اسناد زیادی در اختیار دارند که برملا نشده است و در صورت فاش نکردن طرفی که دستور اجرای ترور را صادر کرده، ممکن است آن‌ها را برملا کنند.

عربستان نام طرف‌های بلندپایه‌ای را که دستور قتل خاشقجی را صادر کردند، فاش نکرد. این در حالی است که بر اساس تحقیقات رسمی ترکیه، همه اسناد و شواهد نشان دهنده دست داشتن ولیعهد سعودی در این جنایت و صدور دستور آن است، زیرا برخی افراد نزدیک به وی در این جنایت دست داشته اند.

به گفته برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های مهم آمریکایی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا تاکید کرد بن سلمان کسی است که دستور ترور خاشقجی را در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی منابع آگاه نوشت ارزیابی سازمان سیا تاکنون دقیق‌ترین مورد بوده است، زیرا فرد اول این ماجرا را تعیین کرده است و این قضیه تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را برای حفظ روابط خود با این فرد به عنوان متحد قابل اعتماد دشوار می‌کند. به گفته این منابع، سازمان سیا بسیاری از منابع از جمله مکالمه تلفنی شاهزاده خالد، برادر بن سلمان سفیر ریاض در واشنگتن با خاشقجی را بررسی کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان