محمد احمدزاده و حمید بهزادپور در ایسنا

پیام تبریک خوب است، اما شغل می‌خواهیم/ قهرمان جهان می‌شویم + فیلم

کاپیتان و دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران که به تازگی به عنوان قهرمانی رقابت‌های جام بین قاره‌ای دست پیدا کرده‌اند با حضور در ایسنا از دغدغه‌هایشان گفتند.

پیام تبریک خوب است، اما شغل می‌خواهیم/ قهرمان جهان می‌شویم + فیلم

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ساحلی ایران هفته گذشته موفق شد برای دومین بار به مقام قهرمانی جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی دست پیدا کند. این اتفاق در حالی رخ داد که قبل از این مسابقات به دلیل مصدومیت چند بازیکن اصلی تیم، اوکتاویو سرمربی تیم ملی چند بازیکن جوان را برای اولین بار به تیم ملی دعوت کرد اما همین جوان‌ها گره بازی‌ها را برای ایران باز کردند. محمد احمدزاده کاپیتان و حمید بهزادپور دروازه‌بان تیم ملی که در این مسابقات به جای پیمان حسینی مصدوم، درون دروازه قرار گرفت و عنوان بهترین دروازه‌بان مسابقات را کسب کرد، به ایسنا آمدند و از شرایط تیم ملی، مشکلاتشان و آرزوی قهرمانی جهان که به گفته خودشان خیلی هم دور از انتظار نیست، صحبت کردند. آنها گلایه هم داشتند؛ از این که عناوینی که به دست می‌آوردند با پاداش‌ها و امکاناتی که برایشان در نظر گرفته می‌شود تناسب ندارد. آنها پشت سر هم قهرمان می‌شوند اما هنوز مشکل سربازی و بیکاری، آن‌ها را اذیت می‌کند.

در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با دو ملی‌پوش فوتبال ساحلی را می‌خوانید:

* از همین مسابقات اخیر شروع کنیم. از روند آماده سازی و قهرمانی در جام بین قاره‌ای بگویید.

بهزادپور: چند بازیکن اصلی تیم ملی هم قبل از مسابقات مصدوم شدند. اوکتاویو ریسک بزرگی انجام داد و چند بازیکن جوان که در لیگ ایران رشد کرده بودند را به تیم ملی آورد. این مسابقات، بعد از جام جهانی دومین مسابقات معتبر ملی جهان است و تیم‌های قدرتمند جهان در آن شرکت می‌کنند. قرعه کشی که انجام شد ما در گروه سختی افتادیم. روسیه، تاهیتی و آمریکا هم‌گروه ما بودند. خودم فکر می‌کردم برای صعود به عنوان سرگروه به این دلیل که در دور بعدی به برزیل نخوریم کار سختی خواهیم داشت. وارد مسابقات شدیم و در بازی اول، جوانان ما فراتر از حد انتظار باز کردند. خدا را شکر تا فینال هم رفتیم و قهرمان شدیم. ما تیم قدرتمند روسیه را در این بازی‌ها دو بار شکست دادیم. به نظر من جوانان ما شاهکار کردند. بیشترین گل‌های ما را هم همین بازیکنان جوان زدند. اول مسابقات هم محمد احمدزاده مصدوم شد و ما باید با تاهیتی که تیم خیلی قدرتمندی است بازی می‌کردیم. به نظر من بازیکنان جوان ما شاهکار کردند. امیدوارم همین روند را تا جام جهانی هم ادامه دهیم و قهرمان جهان شویم. این را هم بگویم که در شرایط بد مالی، وزارت ورزش و فدراسیون و خانم شهریاری پیگیری‌های خوبی انجام دادند و قبل از مسابقات یک اردوی خوب در کشور پرتغال داشتیم.

رقیب اصلی ما برای رسیدن به قهرمانی جهان برزیل است. اگر به برزیل برسیم به راحتی قهرمان جهان می‌شویم. در حال حاضر هیچ تیمی به جز برزیل از ما بالاتر نیست. من مطمئنم که می‌توانیم یک افتخار تاریخی برای کشورمان به دست بیاوریم و قهرمان جهان شویم.

* در این بازی‌ها با برزیل بازی نکردید. از این که در فینال با روسیه به جای برزیل بازی کردید خوشحال بودید؟

احمدزاده: بله ما از این که روسیه به فینال رسید خوشحال شدیم چون شکست دادن برزیل برای ما سخت‌تر بود. نمی‌توانیم منکر این شویم که برزیل بهترین تیم دنیاست. این که آنها برابر روسیه شکست خوردند فقط به خاطر تجربه شکستشان برابر روسیه در سال 2012 است و از آن زمان برزیل برابر روسیه ضعف پیدا کرده است. اما همه می‌دانند مقابله کردن با آنها خیلی سخت است. در حال حاضر احساس می‌کنم خیلی به برزیل نزدیک شده‌ایم. رقیب اصلی ما برای رسیدن به قهرمانی جهان برزیل است. اگر به برزیل برسیم به راحتی قهرمان جهان می‌شویم. در حال حاضر هیچ تیمی به جز برزیل از ما بالاتر نیست. من مطمئنم که می‌توانیم یک افتخار تاریخی برای کشورمان به دست بیاوریم و قهرمان جهان شویم.

در ابتدای مسابقات جام بین قاره‌ای دچار مصدومیت شدی و نتوانستی بازی کنی.

احمدزاده: در بازی اول و از ناحیه کشاله پا آسیب دیدم. فکر نمی‌کردم این مشکل جدی باشد اما بعد از گرفتن ام.آر.آی متوجه شدت مصدومیت شدم و باید دو ماه استراحت کنم. سعی می‌کنم برای مسابقات انتخابی خودم را برسانم.

* قبل از مسابقات همه نگران رویارویی با برزیل بودیم اما شرایط به صورتی شده است که برزیل باید نگران بازی با ما باشد، این طور نیست؟

بهزادپور: ما همیشه مقابل روسیه به مشکل برمی‌خوردیم. در سال 2013 هم که قهرمان شدیم همه تیم‌ها را در وقت اضافه یا پنالتی شکست دادیم. اما در این مسابقات برای اولین بار همه تیم‌ها را در وقت قانونی بردیم. روسیه‌ای که در بازی‌های قبلی یک بار ما می‌بردیم و یک بار هم آنها ما را می‌بردند، در این مسابقات دو بار برابر ما شکست خورد. فاصله‌مان هم با برزیل کمتر شده است. ما همه رقبایمان را شکست داده‌ایم و فقط برزیل مانده که آن را هم در جام جهانی شکست می‌دهیم.

* بهزادپور امسال با بازی‌هایش نشان داد که ایران به جز پیمان حسینی می‌تواند یک دروازه‌بان عالی دیگر هم داشته باشد.

بهزادپور: باید از اینجا شروع کنم که حسینی به همه ثابت شده است. او یکی از بهترین دروازه‌بان‌های دنیاست و در این شکی نیست. رقابت با او واقعا سخت است. متاسفانه در اردوی پرتغال او دچار آسیب دیدگی شد و در این بازی‌ها 100 درصد آماده بازی نبود اما هر زمان که نیاز بود او می‌توانست درون دروازه بایستد. دکتر گفته بود اگر بازی نکند بهتر است چون ممکن است تورنمنت‌های بعدی با مشکل مواجه شود. به همین دلیل کادر فنی به من اعتماد کردند و فکر می‌کنم توانسته باشم جواب اعتمادشان را بدهم. پنج سال است که من دروازه‌بان دوم ایران هستم. واقعا رقابت با پیمان حسینی سخت است. در گذشته بازی زیاد به من نمی‌رسید که بتوانم خودم را ثابت کنم ولی در این بازی‌ها فکر می‌کنم خودم را ثابت کردم. در این چند سال از تجربیات حسینی استفاده کردم و او خیلی به من کمک کرده است. یکی از دلایلی که من جایزه بهترین دروازه‌بان را کسب کردم، حضور حسینی روی نیمکت بود. او یک وزنه قوی محسوب می‌شود و من نباید حتی یک اشتباه می‌کردم.

احمدزاده: کمتر تیمی وجود دارد که به بازیکن تکیه نداشته باشد اما در این همه سال که در تیم ملی هستم، تیم فوتبال ساحلی ما تنها تیمی است که اگر مهره‌های اصلی‌اش هم نباشند نتیجه دلخواهش را می‌گیرد چون مدیریت تیم خوب است. ما یک تیم هستیم و به شخص وابسته نیستیم. هرچند مهره‌های خیلی خوبی داریم. پیمان حسینی به همه ثابت شده است و همه می‌دانند بهترین دروازه‌بان دنیاست اما چه او باشد و چه نباشد، چه من باشم و چه نباشم، مهره‌های جایگزین ما واقعا خوب هستند. همه بازی‌های بهزادپور را دیدند. هم پیمان و هم حمید عالی هستند و هر کدام که روزشان باشد به تیم ملی کمک می‌کنند. ما این را از اوکتاویو یاد گرفتیم که قرار نیست محمد احمدزاده همیشه گلزنی کند. یک روز اگر من نتوانستم گل بزنم بازیکن دیگری باید گره بازی را باز کند. همه بازیکنان ما خوب هستند. در تیم ما تعادل برقرار است. در تیم ستاره داریم اما به ستاره‌ها تکیه نمی‌کنیم. چند بازیکن ما اولین مسابقات خودشان را امسال تجربه کردند اما در چند بازی ستاره بودند و گره بازی را باز کردند. به نظر من ما با نظم‌ترین تیم ایران هستیم. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. انتظارات از بازیکنانی مثل بهزادپور یا مرادی که پدیده رقابت‌ها شد از این به بعد بیشتر می‌شود. جوان‌ها نباید درجا بزنند و باید با انگیزه بیشتر به تیم کمک کنند.

وقتی در جام بین قاره‌ای قهرمان شدیم، وزیر ورزش و آقای جهانگیری تبریک گفتند پس یعنی ما برایشان مهم هستیم اما چطور زمان پرداخت پاداش و تجلیل از تیم، دیگر برایشان مهم نیستیم؟ پس پیام هم به ما ندهند و واقعا طرحی برای حل مشکلات ما درست کنند. الان ما مشکل خدمت و شغل داریم. بعد از دوران بازی، دیگر شغلی نخواهیم داشت.

* حمید، قبل از این که فوتبال ساحلی را شروع کنی، فوتبال چمنی را هم تجربه کرده بودی. چطور شد که وارد فوتبال ساحلی شدی؟

بهزادپور: من در فوتبال چمنی در پست هافبک بازی می‌کردم و بازی در دفاع و دروازه را هم تجربه کردم. ورود من به فوتبال ساحلی کاملا اتفاقی بود. استان یزد یک تیم در دسته یک به اسم فولاد یزد داشت. یکی از بازیکنان این تیم که بچه محل من بود، یک بار به من گفت بیا تست بده تا در دسته یک کشور بازی کنی. او از مربی فولاد یزد برای من یک برنامه تمرینی گرفت. زمانی که درگیر تمریناتم بودم هم‌زمان در شرکت گاز استان یزد هم مشغول به کار بودم. حراست این شرکت، بازیکن فوتبال ساحلی تیم گلساپوش یزد بود. او به من پیشنهاد داد که چون آماده هستم در تیم گلساپوش هم تست بدهم. من تست دادم و قبول شدم و وارد این تیم شدم.

* تو اهل یزدی و این استان در رشته فوتبال ساحلی بسیار خوب کار می‌کند. شاید برای خیلی‌ها جالب باشد استانی که ساحل ندارد چطور این قدر در این رشته پیشرفت کرده است.

بهزادپور: شرکت گلساپوش سرمایه گذاری خوبی در این زمینه کرده است و ورزشگاه خوبی هم در یزد داریم که میزبان مسابقات بین‌المللی است. محله محمودآباد یا در گویش یزدی مردآباد ورزشگاه خیلی بزرگی دارد. کنار این ورزشگاه، زمین والیبال ساحلی برای رده‌های سنی مختلف وجود دارد. هر بعد از ظهر بالای 150 نفر آنجا حضور دارند و ورزش می‌کنند. مجموعه خیلی قشنگی ساخته شده است. حتی یکی از جالب‌ترین اتفاقات بازی‌های افراد بالای 50 - 60 سال و کری‌خوانی آنها برای یکدیگر است.

* با این که فوتبال ساحلی در سطح جهان عنوان به دست آورده اما به بازیکنانش به اندازه یک بازیکن معمولی فوتبال چمنی هم شاید توجه نشود. از این که بازی در ساحل را به چمن ترجیح دادی پشیمان نیستی؟

بهزادپور: نه پشیمان نیستم. خیلی هم خوشحالم. به نظرم فوتبال یک مقوله جداست و به یک صنعت در کشور تبدیل شده است. ما خودمان را با فوتبال مقایسه نمی‌کنیم. بحث ما این است که حداقل فوتبال ساحلی را مثل دیگر رشته‌ها ببینند. مشکل اصلی بازیکنان تیم ملی بحث خدمت سربازی است. الان 5-6 نفر از بازیکنان ما این مشکل را دارند. وقتی در جام بین قاره‌ای قهرمان شدیم، وزیر ورزش و آقای جهانگیری تبریک گفتند پس یعنی ما برایشان مهم هستیم اما چطور زمان پرداخت پاداش و تجلیل از تیم، دیگر برایشان مهم نیستیم؟ پس پیام هم به ما ندهند و واقعا طرحی برای حل مشکلات ما درست کنند. الان ما مشکل خدمت و شغل داریم. بعد از دوران بازی، دیگر شغلی نخواهیم داشت.

* فوتبالیست‌ها قرارداد خوب می‌بندند و شاید به شغل دوم نیازی نداشته باشند اما در فوتبال ساحلی این طور نیست. به جز فوتبال ساحلی شغل دیگری هم داری؟

بهزادپور: لیگ ساحلی از لحاظ مالی اصلا خوب نیست. فقط یک تیم در فوتبال ساحلی هزینه می‌کند و پول می‌دهد آن هم نه در حد فوتبال چمنی؛ باشگاه پارس جنوبی که هشت ملی پوش دارد. فقط چهار بازیکن ملی ما هستند که پول می‌گیرند و من خجالت می‌کشم رقم قرارداد بقیه ملی‌پوشان را بگویم. ما از باشگاه‌های بزرگ کشور مثل استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و ... می‌خواهیم وارد فوتبال ساحلی شوند تا به تیم ملی هم کمک شود.

احمدزاده: می خواهم یک خاطره بگویم. من، حسن عبداللهی و شهریار مژده در سال 2013 قهرمان جام بین قاره‌ای شدیم. شهردار آن زمان شهرمان یک کاری برای ما در آنجا دست و پا کرد. ما سه سال آنجا کارمند بودیم اما با عوض شدن شهردار و با آمدن امانی و به لطف او و اعضا شورای شهر، ما را از آنجا اخراج کردند. (با خنده) ما هیچ پشتوانه‌ای نداشتیم که این موضوع را پیگیری کنیم. ما 12 سال برای کشورمان زحمت کشیدیم اما با بی احترامی کامل با ما رفتار کردند و هیچ مسئولی هم پاسخگوی ما نشد. نمی‌دانیم به چه زبانی خواهش کنیم. همه بازیکنان به من می‌گویند بیشتر این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کن. بازیکنی مثل فرید بلوک‌باشی 12 سال برای تیم ملی زحمت کشید و الان در تیم ملی نیست. کسی اصلا نمی‌گوید او بعد از این همه تلاش، منبع درآمدش چیست؟ از کجا زندگی‌اش را می‌چرخاند؟ من از آقای سلطانی‌فر می‌خواهم به این مشکلات رسیدگی کند. ما بازیکن فوتبال چمنی نیستیم اما این همه اختلاف هم نباید بین رشته‌ها وجود داشته باشد. مثلا فوتسال هم مشکلات ما را دارد. قراردادهای لیگ فوتسال به حدی رسیده که بازیکنان خوب ایران در کشورهای دیگر بازی می‌کنند. امیدوارم به این مشکلات رسیدگی شود تا باعث دلگرمی بازیکنان و ورزشکاران شود.

* شما از کشورهای دیگر پیشنهاد دارید؟

احمدزاده: بله پیشنهاد داریم. من، پیمان حسینی، مسلم مسی‌گر، حسن عبداللهی و در همین مسابقات آخر حمید بهزادپور پیشنهاد داشتیم و داریم. من در لیگ‌های امارات و بلاروس و کویت بازی کردم. در مسابقت یوروآسیا که در یزد برگزار شد هم در ترکیب لوکومتیو به میدان رفتم. فعلا پیشنهادهای فعلی ما با لیگ ایران تداخل دارد و ما باید تا آخر سال در ایران بمانیم چون مدت زمان برگزاری لیگ ایران شش ماه است اما لیگ روسیه این گونه نیست. آنها یک ماه بازی می‌کنند و بعد چند وقت لیگشان تعطیل می‌شود. از نظر من بازیکن، برگزاری طولانی مدت لیگ ایران خیلی خوب نیست چون مثلا نمی‌توانم برای بازی به تیم‌های دیگر هم بروم اما از نظر کیفیت لیگ، این که لیگ ما شش ماه طول می‌کشد واقعا عالی است چون همه بازیکنان در بیشتر مواقع در شرایط بازی هستند. به همین دلیل است که از دل لیگ ما کلی جوان آماده و با استعداد بیرون می‌آید.

بعد از قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای 2013، شهردار آن زمان شهرمان یک کاری برای ما در آنجا دست و پا کرد. ما سه سال آنجا کارمند بودیم اما با عوض شدن شهردار، ما را اخراج کردند. (با خنده) ما هیچ پشتوانه‌ای نداشتیم که این موضوع را پیگیری کنیم. ما 12 سال برای کشورمان زحمت کشیدیم اما با بی احترامی کامل با ما رفتار کردند و هیچ مسئولی هم پاسخگوی ما نشد.

* برای مسابقات بین قاره‌ای پاداشی در نظر گرفته شده است؟

بهزادپور: فعلا خبری نیست. امیدوارم یک پاداش در شان این قهرمانی داده شود. ما زمانی که مقام سوم جهان را کسب کردیم نفری دو سکه و نیم برای ما پاداش در نظر گرفتند. ما قهرمان جام بین قاره‌ای شدیم، قهرمان جام ملت‌های آسیا شدیم و سومی جهان را به دست آوردیم و برای همه این‌ها به ما 17 سکه و نیم پاداش دادند. این نصف سکه روی اعصاب ماست، یا آن را ندهید یا نصف دیگرش را هم بدهید. مثل این که این دوره برای قهرمانی در جام بین قاره‌ای پاداشی برای ما در نظر نگرفته‌اند. شاید این قهرمانی‌های ما برای همه عادی شده است.

* همین که بعد از قهرمانی اخیر، وزیر ورزش و معاون رئیس جمهور پیام تبریک دادند، یعنی فوتبال ساحلی بین مسئولان هم دارد جا باز می‌کند اما این طور که گفتید گویا فعلا در حد یک تبریک باقی مانده است!

احمدزاده: نمی‌شود گفت که مسئولان کمک نمی‌کنند. فدراسیون فوتبال در حد خودش به ما کمک می‌کند اما فدراسیون 18 تیم دارد و این کار را سخت می‌کند. همیشه گفته‌ام دست وزیر درد نکند که برای ما پیام تبریک می‌فرستد اما به جز این پیام‌ها به حمایت‌های بیشتر هم نیاز داریم. بازیکنان ما احتیاجات زیادی در زندگی‌های شخصی خود دارند. بازیکنان ما سال‌ها برای تیم ملی بدون هیچ چشم‌داشتی زحمت کشیده‌اند. من تا به حال ندیده‌ام بازیکنان ما علیه کسی یا سازمانی مصاحبه تند بکنند. البته این از نجابت آنهاست. باید رسیدگی بیشتری شود و این مظلومیت آنها نباید باعث شود حقشان خورده شود. مشکلاتی در تیم ملی ما هست که مربوط به امروز نیست و 12 سال است که ما این مشکلات را داریم. البته مشکل سربازی در حال حل شدن است اما مشکل اصلی ما همان بحث اشتغال بازیکنان است.

* کمی از گلایه‌ها فاصله بگیریم و به نکات مثبت بپردازیم. فوتبال ساحلی ما روزهای سختی را پشت سر گذاشت. چه چیزی باعث شد که این رشته به این حد از رشد و شکوفایی برسد؟

احمدزاده: حدود 13 سال است که فوتبال ساحلی در ایران راه افتاده است. حدود پنج سال هم طول کشید تا ما این رشته را بین مردم جا بیندازیم. هدف اول ما این بود که به جام جهانی صعود کنیم. یعنی فقط می‌خواستیم در آسیا سوم شویم تا به جام جهانی برسیم. خدا را شکر الان چند سال است که به دنیا ثابت کرده‌ایم حرفی برای گفتن داریم و حدود چهار سال است که در رنکینگ جهانی، سوم هستیم. با آخرین قهرمانی‌مان قطعا به رده دوم می‌رسیم. هدف ما حالا قهرمانی جهان است. تنها افتخاری که فوتبال ساحلی ایران کم دارد همین است. دپارتمان فوتبال ساحلی و خانم شهریاری واقعا برنامه ریزی خوبی دارند. پشتوانه سازی برای تیم ملی خیلی خوب انجام شده است. چهار بازیکن ما اولین تورنمنت‌شان را تجربه کردند. این بازیکنان بازدهی خیلی خوبی داشتند و همه با هم توانستیم افتخار بزرگی برای کشورمان به دست آوریم.

* به نظر می‌رسد رابطه بازیکنان در تیم بسیار صمیمی است.

بهزادپور: بله همین طور است. چند جوان به تیم اضافه شده‌اند و احمدزاده به عنوان کاپیتان، درست و به جا مسائل را مدیریت می‌کند. صمیمیت در تیم موج می‌زند و انگیزه همه بالاست. درست است، در همه تیم های مشکلاتی وجود دارد اما احمدزاده با مدیریتش جلوی این مسائل را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد بازیکنان نوسان داشته باشند.

* به نظر می‌رسد نقش احمدزاده در تیم ملی بسیار پر رنگ است و در مدیریت تیم به کادر فنی کمک می‌کند. آیا کاپیتان تیم ملی برنامه‌ای برای مربی شدن هم دارد؟

احمدزاده: نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم اما با این که از نسل اول تیم ملی تنها بازیکنی هستم که باقی مانده و از همه قدیمی‌تر هستم، با این حال از همه بازیکنان حرفه‌ای‌تر زندگی می‌کنم. به عنوان مثال، هر شب تا قبل از 10-11 باید بخوابم و صبح ها زود بیدار می‌شوم. تمام کارهایم طبق برنامه ریزی است و سعی کرده‌ام تمام شئون حرفه‌ای را رعایت کنم. در خودم می‌بینیم که تیم و بازیکنان را مدیریت کنم و تجربه فنی بالایی هم دارم. فعلا که گفته‌ام تا زمانی که بتوانم برای تیم ملی بازی می‌کنم و بعد از آن هم اگر فدراسیون به من پیشنهادی برای حضور در کادر فنی بدهد، قطعا می‌پذیرم.

* چند ماه دیگر مسابقات جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی برگزار می‌شود. برای حضور در جام ملت‌ها هم قرار است اردویی برگزار کنید؟

بهزادپور: اوکتاویو یک اردو در برزیل برای ما تدارک دیده است که تنها مشکل، هزینه این اردو است که امیدوارم حل شود. حضور در برزیل یک کارگاه آموزشی است. اگر این اردو برگزار شود، قهرمانی آسیا برای ما مسجل می‌شود. اردوی برزیل به ما و مخصوصا جوانان کمک می‌کند. مشکل اصلی ما قبل از جام بین قاره‌ای این بود که چند بازیکن اصلی ما مصدوم شدند و چند بازیکن جوان جایگزین آنها شدند که از ایران خارج نشده بودند و باید با روسیه و آمریکا بازی می‌کردند. واقعا کار ما سخت بود. قبل از اعزام فکر می‌کردیم جوان‌ترها محک بخورند اما همه دیدیم که چقدر خوب بازی کردند و بیشتر گل‌های تیم را آنها به ثمر رساندند. یک خاطره جالب بگویم. قبل از بازی فینال برابر روسیه، مربی روسیه در لیست اسامی به دنبال اسم احمدزاده می‌گشت که هاشم‌پور، مربی ما گفت ما با همین جوان‌ها شما را می‌بریم.

* فکر می‌کنید در جام ملت‌های آسیا، تیمی بتواند برای ایران دردسر درست کند؟

بهزادپور: دوره قبلی ما با اختلاف قهرمان شدیم. فکر نمی‌کنم تیمی بتواند ما را اذیت کند. البته ژاپن و امارات سرمایه گذاری خوبی کرده‌اند و شاید ژاپن بتواند کمی برای ما دردسر درست کند. این تیم سال به سال پیشرفت کرده و رقیب اصلی ما امارات و ژاپن هستند.

احمدزاده: در برزیل با تیم ملی این کشور که بازی نمی‌کنیم اما قرار است با چند تیم باشگاهی ین کشور که ملی‌پوشان زیادی دارند بازی کنیم. هر چقدر با برزیلی‌ها بیشتر بازی کنیم، بهتر آنها را می‌شناسیم. به هر حال فوتبال در خون برزیلی‌ها جریان دارد و آنها از کودکی در شن بزرگ می‌شوند و فوتبال بازی می‌کنند. (با خنده)

* رفت و آمد دوباره اوکتاویو به تیم ملی حاشیه‌هایی به وجود آورد اما شرایط دوباره عادی شد. نظر شما در مورد سرمربیگری اوکتاویو در تیم ملی چیست؟

بهزادپور: فدراسیون مشکل مالی داشت و نمی‌توانست هزینه‌های اوکتاویو را تامین کند، به همین دلیل او ایران را ترک کرد. بعد از او ما کار را با میر شمسی ادامه دادیم و نتایج خوبی هم گرفتیم. از حاشیه‌هایی که شما می‌گویید من بی اطلاع هستم. بعد از آن هم دوباره اوکتایو برگشت. به نظر من فوتبال ساحلی ما مدیون اوکتاویو است. ما به او نیاز داشتیم. با او دو بار قهرمان جام بین قاره‌ای شده‌ایم و امیدوارم سال بعد، قهرمانی جهان را تجربه کنیم.

احمدزاده: زمانی که اوکتاویو از تیم ملی رفت، مدل فوتبال ساحلی در ایران عوض شد. ما با سیستم 3-1 بازی می‌کردیم و بعد از رفتن اوکتاویو به سیستم "دو باز" رو آوردیم. کلی زمان برد تا بعد از دو سال به این سیستم جدید عادت کنیم. دو سال سختی کشیدیم. زمانی که میرشمسی به تیم ملی آمد می‌خواست ساختار تیم را بعد از شش سال عوض کند و بعد از دو سال هم این کار را کرد. فدراسیون تصمیم گرفت که اوکتاویو را جانشین میرشمسی کند. ما مخالف آمدن اوکتاویو نبودیم. همیشه گفتیم که در فوتبال ساحلی کسی مثل مارکو نمی‌شود. در این رشته خیلی‌ها زحمت کشیدند اما اوکتاویو باعث شد فوتبال ساحلی ما این جایگاه را پیدا کند. تنها مشکلی که داشتیم سیستم بازی بود. به خاطر همین من و هاشم‌پور مربی تیم ملی با او صحبت کردیم و خوشبختانه الان تیم ملی با همه سیستم‌ها بازی می‌کند. مربی تیم ملی برزیل در مراسم گالای فوتبال ساحلی گفته بود که مارکو اوکتاویو بهترین مربی ساحلی جهان است. یک مربی باید خیلی جرأت داشته باشد که در تورنمنتی به این مهمی به بازیکنان جوانش میدان بدهد و مارکو این اعتماد را به بازیکنان داشت.

13 سال است که در فوتبال ساحلی هستم و همه افتخارات را کسب کرده‌ام اما مردم در خیابان من را نمی‌شناسند یا اگر بشناسند، به من می‌گویند تو همان هستی که برگردان می‌زند؟ (با خنده) رسانه‌ها لطف کنند و بازیکنان فوتبال ساحلی را حمایت کنند تا بازیکنان روحیه بگیرند تا بتوانند برای تیم ملی بهتر افتخار آفرینی کنند.

* جام ملت‌ها نزدیک است و تیم ملی بیشتر از هر زمانی ظرفیت صعود به جام جهانی و  قهرمانی در آن را دارد اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا فوتبال ساحلی هم مثل دیگر رشته‌ها درگیر کمبود امکانات است؟

احمدزاده: چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی مجری برنامه به من گفت که فوتبالیست‌های چمنی می‌گویند به آنها بی مهری شده است. من هم گفتم اگر آنها از بی مهری صحبت می‌کنند، بازیکنان فوتبال ساحلی اصلا نمی‌دانند مهر چیست! اگر بخواهیم مقایسه کنیم ما اصلا مهر ندیده‌ایم. البته هزینه‌هایی که فوتبال چمنی دارد، فوتبال ساحلی ندارد. ما یک زمین ماسه‌ای داریم که خراب نمی‌شود. اگر زیرسازی‌اش درست باشد مثل چمن نیست که نیاز به رسیدگی زیاد داشته باشد. ما مشکل خاصی نداریم به جز توپ مسابقات. در هر مسابقاتی که ما حضور پیدا می‌کنیم باید با توپ‌های جدید بازی کنیم. بقیه تیم‌ها این توپ‌ها را قبل از هر مسابقاتی در اختیار دارند و تمرین می‌کنند اما توپ‌های جدید هر مسابقات یک روز قبل از شروع مسابقات به دست ما می‌رسد. فدراسیون می‌تواند این توپ‌ها را زودتر به دست ما برساند و باید پیگیری‌ها بیشتر شود. به طور کلی از نظر امکانات شرایط خوبی داریم.

* در پایان چه صحبتی دارید؟

احمدزاده: از رسانه‌ها می‌خواهم به فوتبال ساحلی رسیدگی بیشتری کنند. اگر بخواهیم رشد کنیم، رسانه‌ها باید به ما کمک کنند. رسانه‌ها بزرگواری کنند و بیشتر به فوتبال ساحلی بپردازند. نه این که فقط بعد از قهرمانی‌ها حمایت کنند. جوری باشد که در همه سال، فوتبال ساحلی در اخبارشان جایی داشته باشد و مردم از فوتبال ساحلی بیشتر بشنوند. 13 سال است که در فوتبال ساحلی هستم و همه افتخارات را کسب کرده‌ام اما مردم در خیابان من را نمی‌شناسند یا اگر بشناسند، به من می‌گویند تو همان هستی که برگردان می‌زند؟ (با خنده) رسانه‌ها لطف کنند و بازیکنان فوتبال ساحلی را حمایت کنند تا بازیکنان روحیه بگیرند تا بتوانند برای تیم ملی بهتر افتخار آفرینی کنند.

محمدعلی ایزدی، محمدرضا بلندی - ایسنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان