پاکستان و امارات بیانیه مشترک صادر کردند

اسلام آباد و ابوظبی پس از پایان دیدار سران دو کشور با صدور بیانیه مشترک بر گسترش همکاری های اقتصادی و دفاعی دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان به نقل از شبکه خبری دنیا پاکستان، متعاقب دیدار «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با شیخ «محمد بن زاید النهیان» ولیعهد امارات، طرفین بیانیه مشترکی را صادر کردند.

در این بیانیه طرفین ضمن توافق بر گسترش همکاری های منطقه ای و دوجانبه، برای همکاری های بلند مدت استراتژیک و انجام اقدامات فوری جهت فروغ مشارکت های اقتصادی به توافق رسیدند.

در ادامه این بیانیه همچنین ضمن اظهار اطمینان از نتیجه بخش بودن سفر اخیر هیئت اقتصادی امارات متحده عربی به پاکستان اعلام شد که اجلاس وزارتی مشترک بین اسلام آبادو ابوظبی در فوریه 2019 برگزار خواهد شد.

همچنین سران دو کشور ضمن تاکید بر اجرایی شدن هر چه سریع تر قراردادهای امضا شده بین طرفین خواهان گسترش همکاری های دفاعی و امنیتی شدند و از عزم جدی خود برای تولیدات دفاعی مشترک و برگزاری رزمایش های نظامی خبر دادند.

در این بیانیه همچنین طرفین ضمن محکومیت اقدامات تروریستی در منطقه خواهان مبارزه مشترک علیه تروریسم شدند. همچنین ولیعهد امارات از تلاش های پاکستان در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.

نخست وزیر پاکستان نیز ضمن سپاسگزاری از عزم راسخ امارات در حمایت از اسلام آباد در زمینه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در این کشور، از همکاری های ابوظبی با اسلام آباد در زمینه ریشه کردن «فلج اطفال» قدردانی کرد.

عمران خان همچنین از شرکت گسترده پاکستان در نمایشگاه 2020 امارات متحده عربی خبر داد و از ولیعهد امارات برای سفر به پاکستان دعوت به عمل آورد.

لازم به ذکر است که نخست وزیر پاکستان طی سفر به امارات علاوه بر دیدار با ولیعهد این کشور با «شیخ محمد بن رشا المکتوم» امیر دبی نیز دیدار و گفتگو کرد.

پس از این سفر «هارون الرشید» تحلیلگر برجسته پاکستان از کمک 3 میلیارد دلاری امارات متحده عربی به پاکستان خبر داد.

گفتنی است که عربستان سعودی ماه گذشته یک بسته کمک 6 میلیارد دلاری به پاکستان اعطا کرد اما با این وجود مقامات پاکستانی اعلام کردند که این کمک کافی نیست و پاکستان ناچار است برای خروج از بحران جاری اقتصادی در این کشور، از صندوق بین المللی پول وام دریافت کند و با این حساب، این سیزدهمین باری است که پاکستان از سال 1980 تاکنون از صندوق بین المللی پول وام دریافت کرده است.

افزون بر این عمران خان اخیرا به چین سفر کرد و در این سفر با نخست وزیر و رئیس جمهوری چین دیدار و گفتگو کرد. پس از پایان مذاکرات بین هیئت های عالی رتبه چین و پاکستان، مذاکرات برای دریافت کمک 6 میلیارد دلاری اسلام آباد از پکن وارد دور جدید خود شد.

لازم به ذکر است که از آغاز سال جاری تاکنون ذخایر ارزی پاکستان حدود 42 درصد کاهش پیدا کرده است و تنها ذخیره ارزی این کشور 8 میلیارد دلار است که صرفا هزینه واردات 2 ماه آتی این کشور را تامین خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان