وبسایت دنیای خودرو: شاید خودرو اسیووی یا پیکاپ داشته و شاید درصدد خرید آن باشید تا به آفرود بروید و لذت رانندگی در آفرود را امتحان کنید. اما آفرود تنها بهاصطلاح ارتفاع زدن یا نصب تایرهای بزرگ نیست، بلکه این رشته اتومبیلرانی، قوانین و اصول خاص خود را دارد که برای انجام آن باید تغییراتی را در خودرو ایجاد کرد.شاید خودرو اسیووی یا پیکاپ داشته و شاید درصدد خرید آن باشید تا به آفرود بروید و لذت رانندگی در آفرود را امتحان کنید. اما آفرود تنها بهاصطلاح ارتفاع زدن یا نصب تایرهای بزرگ نیست، بلکه این رشته اتومبیلرانی، قوانین و اصول خاص خود را دارد که برای انجام آن باید تغییراتی را در خودرو ایجاد کرد.
اما آیا ارتفاع زیاد خودرو آن را برای آفرود بردن مناسب میکند؟ خیر. خودروهایی که از بدو تولید ویژگیهایی از جمله شاسی مستحکم، ارتفاع نسبتا زیاد نسبت به سطح زمین و قابلیت چهارچرخ محرک بودن را بهصورت سیستم 4WD داشته باشند، میتوان با تغییراتی، آفرود کرد. اما اگر قصد دارید هزینه زیاد نکرده و برای اولینبار برای خرید یک خودرو آفرودی اقدام کنید، ما چهار پیشنهاد نسبتا مناسب و اقتصادی برای شما داریم. در ادامه نحوه آفرود کردن و تغییراتی را که باید انجام دهید، برای شما بازگو خواهیم کرد. فراموش نکنید آفرود نیز مانند تیونینگ است، یعنی هر قدر بیشتر هزینه کنید، پیشرانه و سیستم تعلیق بهتری میتوانید روی خودرو نصب کنید.
نیسان پاترول
حتما عکسهای آفرودی دوستانتان را در فضای مجازی دیدهاید و متوجه شدهاید که یک پای ثابت گشتوگذار در کوه و صحرا، نیسان پاترول است. در حال حاضر برای خرید یک پاترول نسبتا خوب که مشکل خاصی هم نداشته باشد، باید بین 25 تا 35میلیونتومان هزینه کنید. تا اینجا گام اول را برای داشتن یک خودرو آفرودی نسبتا مناسب برداشتهاید. اما گام اصلی ایجاد تغییراتی در پیشرانه، سیستم تعلیق، سپرها و حتی سایز تایرهای خودرو خریداریشده است. پاترول بهدلیل اینکه پیشرانه کاربراتوری دارد، بهرغم ابعاد و ارتفاع خوبش برای آفرود مناسب و کارآمد نیست اما از آنجاییکه این خودرو شاسی مستحکم و جانمایی مناسبی دارد، میتوانید دو پیشرانه شورولت معروف به 350 و پیشرانه 3UZ لکسوس را روی آن نصب کنید.
موتور 350 شورولت از سیستم سوخترسانی کاربراتوری بهره میبرد اما بهدلیل حجم موتور 5.7لیتری و 8سیلند بودن آن قادر به تولید قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به پیشرانه فابریک نیسان پاترول است. همچنین پیشرانه 3UZ لکسوس یک موتور 8سیلندر به حجم 4300سیسی دارد که با وجود سیستم انژکتوری و سوپاپ متغیر میتواند قدرتی معادل 300اسببخار و گشتاوری برابر 441نیوتونمتر تولید کند. هر دو موتور بهخوبی با گیربکس نیسان پاترول هماهنگ میشوند و در نتیجه طراحی چرخدندههایی مانند پینیون و کرانویل داخلی دیفرانسیل، قدرت و گشتاور بالایی به سر چرخها میرسد، همچنین نیازی به تعویض گیربکس و دیفرانسیل ندارید. برای داشتن ارتفاع بیشتر باید کمک و فنر مخصوص آفرود روی خودرو نصب کنید زیرا کمکهای پاترول از نوع بهاصطلاح روغنی هستند که برای آفرود، بسته به هزینهای که میخواهید انجام دهید، میتوانید آنرا با کمکهای گازی-روغنی عوض کنید.
سپس رینگ و تایر مخصوص نیز باید به این خودرو اضافه شود تا هنگام قرارگیری خودرو در مسیرهای آفرودی، خرابی سیستم تعلیق بهدلیل ارتعاشات و نوسانات، به خودرو تحمیل نشود. در مرحله بعدی باید تغییر سیستم ترمز را در نظر داشته باشید که با توجه به دیسکهای جلو و عقب بزرگ این خودرو، نیازی به تقویت یا تعویض این سیستم نخواهید داشت. اما حتما پیش از رفتن به طبیعت، سیستم ترمز این خودرو باید بهطور کامل سرویس شود. با توجه به زمان تولید این خودرو، زیر اتاق برای عایقبندی باید مومکشی شود و تقریبا خودرو شما آماده رفتن به آفرود است. در مجموع اگر بخواهید موتور شورولت 350 را روی پاترول نصب کنید و یک سیستم معمولی کمک و فنر گازی-روغنی و همچنین سپرهای آفرودی داشته باشید، باید حدود 50میلیونتومان هزینه پرداخت کنید. اما اگر موتور 3UZ را به همراه کمکهای گازی-روغنی حرفهای خریداری کنید، پیشرانه حدود 40میلیونتومان، رینگ و لاستیک حدود 10میلیونتومان و هزینههای مربوط به زیربندی و کمکهای گازی-روغنی از یک تا 17میلیونتومان برای شما هزینه خواهند داشت.
نیسان رونیز
در حال حاضر برای خرید یک نیسان رونیز مناسب، باتوجه به شرایط فعلی بازار و نوسانات قیمتها باید حدود 120میلیونتومان هزینه کنید. این خودرو نسبت به رقبای خود از پیشرانه قدرتمندتری که مجهز به سیستم سوخترسانی انژکتوری است، بهره میبرد، همچنین شاسی انعطافپذیری دارد و آنرا برای آفرود به نسبت پاترول، یک گام جلوتر قرار میدهد. پیشرانه مادر این خودرو نیز یک موتور 4سیلندر 2400سیسی با دو عدد میلسوپاپ است که نیازی به تعویض آن ندارید و قدرت کافی را برای خودرو شما فراهم میکند. پس تنها تغییرات شما میتواند برای سیستم تعلیق، سپرها و رینگ و لاستیک باشد.
برای آفرود ابتدا لازم است سپرهای فابریک خودرو باز شوند تا با سپر فلزی آفرودی که روی آن وینچ و جک لیفت قرار گرفته است، تعویض شود، البته اگر اهل کمپ هستید، میتوانید یک باربند خوب نیز خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما این است که کمکهای خودرو را با نمونه آفرودی تعویض و پس از آن رینگ و لاستیک با سایز بزرگ را خریداری کنید.
برای حرفهایتر شدن خودرو میتوانید صندلیهای جلو مخصوص آفرود را که در حال حاضر حدود 5میلیونتومان قیمت دارد، نصب کرده و کمربندهای چهارنقطهای با قیمت 700هزارتومان را به آن اضافه کنید تا ایمنی بالایی حاصل شود. رولبار این خودرو نیز اکنون حدود 3میلیونتومان قیمت دارد و برای یک رینگ و لاستیک نسبتا خوب باید حدود 15میلیونتومان هزینه کنید. سپرهای آفرود بههمراه وینچ و متعلقات دیگر حدود 15میلیونتومان قیمت دارد و در نهایت برای داشتن یک رونیز حرفهای برای آفرود، 40میلیونتومان باید هزینه کنید.
شورولت بلیزر
شورولت بلیزر یکی از بهترین خودروها برای آفرود است که میتوانید تمام بخشهای آنرا متناسب با بودجه و سلیقه خود تغیر دهید. قیمت مدل 1977 این خودرو در بازار حدود 70میلیونتومان است که اگرچه ظاهر قدیمیتری نسبت به پاترول یا رونیز دارد اما میتوان بهعنوان یک سرمایهگذاری خوب از آن یاد کرد.
بههر حال، یکی از راههای ساده برای آفرود کردن بلیزر، تغییر سایز رینگ و لاستیک آن است که متناسب با این کار باید دیفرانسیل بلیزر را هم قویتر کنید. برای این منظور باید دیفرانسیل فابریک این خودرو را که 6 پیچ دانا44 است، با نمونه 8 پیچ دانا60 تعویض کنید. با این عمل توانایی و قدرت به گردش درآمدن لاستیکهای تا 6سایز بزرگتر از سایز استاندارد خودرو نیز فراهم میشود. از نظر فنی در بخش پیشرانه اگر میخواهید هزینهها را کاهش دهید، پیشرانه 350 فابریک بلیزر قابل ارتقا است و تنها میتوانید برای بهبود آن قطعات داخلی مانند پیستون، سیلندر، میلسوپاپ و سیستم سوخترسانی و جرقهزنی را تعویض و یک هدر نیز روی موتور نصب کنید. اما اگر به داشتن موتور قویتر تمایل دارید، موتور 454 هشتسیلندر با حجم 7400سیسی مناسب شما خواهد بود. همچنین اگر بهدنبال پیشرانه کماستهلاکتر با قدرت و گشتاور بالاتر هستید،
پیشنهاد ما موتور 8سیلندر LS شورولت با حجم 5700سیسی است که میتواند 350اسببخار، قدرت و گشتاوری بیش از 400نیوتونمتر را برای خودرو شما بههمراه آورد. جالب است بدانید با نصب این موتور، گیربکس فابریک این خودرو بهخوبی با این موتور کوپل میشود و نیازی به تعویض دیفرانسیل نخواهید داشت. با توجه به تغییرات صورتگرفته، لازم است دیسک و صفحه تعویض شود و برای سیستم تعلیق نیز باید ارتفاع خودرو افزایش یابد چراکه دیفرانسیل قویتر منجربه ارتفاع بیشتر نیز میشود. در نهایت بسته به برند و کمکی که میخواهید زیر خودرو نصب کنید، برای پرداخت هزینه بین 700هزارتومان تا 17میلیونتومانی آماده شوید. بهعنوان مثال گابریل، مونرو و رنجرو از بهترین برندهای کمک برای بلیزر هستند که بسته به شرایط بازار میتوانید هر کدام از آنها را خریداری کنید. قیمت موتور 454 و LS هر دو یکسان و حدود 50میلیونتومان است و برای تایرهای مناسب و رینگ بزرگتر باید بین 15 تا 20میلیونتومان بودجه در نظر بگیرید.
تویوتا لندکروز 2اف
تویوتا لندکروزر 2اف یکی از خودروهایی است که آفرودبازان به آن علاقه زیادی دارند و در حال حاضر مدل 1983 این خودرو قیمتی در بازه 80 تا 90میلیونتومان دارد. یکی از حسنهای این خودرو این است که از سیستم انتقال قدرت و پیشرانه محصولات تویوتا در آن استفاده میشود و نیاز جدی به تغییر دیفرانسیل و گیربکس نداریدو اما اگر میخواهید حرفهایتر به مصاف آفرود بروید، پیشرانه انژکتوری تویوتا را به شما پیشنهاد میکنیم.
موتور پیشنهادی 4.5اف، دارای 6سیلندر است که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور مادر تولید میکند و قابلیت نصب توربو نیز روی آن وجود دارد. همانطور که گفته شد، گیربکس و دیفرانسیل تویوتا نیز مانند شورولتهای قدیمی با پیشرانه جدید بهخوبی کوپل و هماهنگ میشود و نیازی به تغییرات جدی در این بخشها ندارید، حتی میتوانید تا چهار سایز لاستیک بزرگتر نیز بدون مشکل زیر خودرو نصب کنید.
به یاد داشته باشید اگر از لاستیک و رینگ بزرگتر استفاده کردید، باید حتما سیستم تعلیق خودرو را عوض کنید تا هندلینگ دچار چالش نشود، همچنین فشار وارد شده به خودرو در ناهمواریهای مسیر آفرودی، به خودرو فشار نیاورد. به همین منظور باید حتما از فنر و کمکهای آفرودی مخصوص، استفاده و آنها را روی خودرو خود نصب کنید. در حال حاضر دو برند توکیو و هیتاچی از بهترین سیستمهای تعلیق موجود در بازار هستند که اگر بخواهید موتور 2اف خود را نیز عوض کنید، باید حدود 70میلیونتومان بپردازید.