علائم کمبود شدید ویتامین D که شاید ندانید!

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به شدت بر سیستم های بدن ما از تضمین تامین کلسیم استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. با علائم کمبود ویتامین D اشنا شوید.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به شدت بر سیستم های بدن ما از تضمین تامین کلسیم استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی تاثیر می گذارد.  به طور معمول این ویتامین از مواد غذایی، مکمل ها و اشعه های خورشید دریافت می شود، اما وقتی چیزی اشتباه است و ما با کمبود ویتامین D مواجه هستیم، سیستم های بدن ما ممکن است عملکرد صحیح خود را از دست بدهند. بنابراین لازم است  با علائم کمبود ویتامین D اشنا شوید.

 

کمبود ویتامین D

 

1. عرق کردن سر

علائم مختلفی وجود دارد که می تواند نشان دهد میزان ویتامین D شما کم است. ادبیات پزشکی بیان می کند عرق کردن بیش از حد در نوزادان یکی از علائم اولیه فقدان این ویتامین است. یکی از علائم غیر قابل تشخیص کمبود ویتامین D در بزرگسالان عرق بیش از حد سر در مقایسه با بقیه بدن است. اگر تعریق سرتان خیلی زیاد باشد، این ممکن است مربوط به کمبود ویتامین D در بدن شما باشد و ممکن است لازم باشد با پزشک خود مشورت کنید.

 

2. درد استخوان

کمبود ویتامین D می تواند توانایی بدن را برای قرار دادن کلسیم در بافت استخوانی مختل می کند. این امر باعث تضعیف یا پوکی استخوان خواهد شد. کمبود ویتامین D می تواند با درد های اسکلتی عضلانی مختلف، به ویژه با درد استخوانی همراه باشد. توصیه می شود از مصرف روزانه مقدار لازم ویتامین D برای جلوگیری از درد استخوان، شکستگی استخوان و بیماری های مرتبط با آن مانند پوکی استخوان اطمینان حاصل کنید.

 

کمبود ویتامین D

 

3. درد عضلانی

ویتامین D نه تنها بر استخوان های ما تاثیر می گذارد بلکه عضلات ما نیز تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود این ویتامین ممکن است درد شدید عضلانی، ضعف، کاهش توده عضلانی و بهبود ضعیف عملکرد عضلانی پس از فعالیت شدید بدنی را ایجاد کند. سطوح پایین ویتامین D همچنین می تواند درد گسترده ای در بدن ایجاد کند که یکی از علائم اصلی فیبرومیالژیا است.

 

4. سیستم ایمنی ضعیف

ویتامین D نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن ما ایفا می کند. زمانی پزشکان مدتها قبل قبل از کشف آنتی بیوتیک ها شروع به استفاده از این ویتامین برای درمان عفونت ها کردند. زمانی که آنها در معرض نور خورشید قرار گرفتند به گفته پزشکان به طور مستقیم این عفونت را کشتند. بنابراین، اگر شما از عفونت های مکرر ویروسی رنج می برید، سطح ویتامین D کم می تواند دلیل آن باشد.

 

5. خستگی و ضعف

ما اغلب تمایل داریم خستگی و ضعف بدنی خود را به شیوه زندگی پر مشغله یا عدم خواب کافی ربط می دهیم. اما بدانید که کمبود ویتامین D در بدن نیز ممکن است علت خستگی و ضعف باشد. مطالعه ای شامل تأثیر مکمل های ویتامین D بر روی بیمارانی که از خستگی رنج می بردند، انجام شد. پس از نرمال سازی ویتامین D مشاهده شد که سطح خستگی کاهش قابل توجهی داشته است.

 

کمبود ویتامین D

 

6. بهبود آهسته زخم

یک مطالعه نشان داده است که استفاده از مکمل های ویتامین D به مدت 12 هفته، باعث افزایش سرعت بهبود زخم های پا در بیماران مبتلا به دیابت شده است.  دانشمندان بر این باورند که ویتامین D در کاهش میزان گلوکز خون و کلسترول خون در بیماران تحت مطالعه تاثیر مثبتی دارد. اگر زخم های شما به آرامی بهبود می یابند (به ویژه اگر دچار دیابت هستید)، توجه به سطح این ویتامین در بدن خود را افزایش دهید.

 

7. ریزش مو

عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو شود و کمبود ویتامین D یکی از آنهاست. کمبود این ویتامین ممکن است منجر به ضعف روند بهبود موهای آسیب دیده شود. ویتامین D نقش مهمی در روند رشد مو دارد و می تواند به عنوان مکمل در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار گیرد.

 

8. اضطراب و افسردگی

ویتامین D یک ویتامین منحصر به فرد است که بر بسیاری از قسمت های بدن ما از جمله مغز تاثیر می گذارد. به گفته دانشمندان، فقدان ویتامین D می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود و حتی می تواند به بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی مربوط باشد. اگر شما هر کدام از علائم کمبود ویتامین D را داشته باشید، از پزشک خود بپرسید که میزان این ویتامین در بدن شما را ارزیابی می کند و دوز مورد نیاز ویتامین D را تجویز می کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان