اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد تقاضای متانول در سال ۲۰۱۹ افزایش ظرفیت عرضه را پوشش می‌دهد/ نقش کمرنگ ایران در عرضه متانول به‌رغم افزایش تولید

اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ با وجود اینکه روند رو به کاهش قیمت متانول در بازارهای آسیایی و اروپایی در سه ماهه پایانی سال 2018، بر جو بازار اثر گذاشته است اما دیوید کسیدی، مدیرعامل شرکت چندملیتی Proman در گفتگو با پلاتس اعلام کرده که انتظار بهبود وضعیت متانول در سال 2019 را دارد.

به اعتقاد او، نوسانات قیمت نفت بر انتظارات قیمت متانول در سه ماهه اول سال 2019 تاثیرگذار است و ما احتمالا شاهد رشد قیمت چندانی نخواهیم بود اما انتظار می‌رود که در مجموع، سال 2019 برای متانول سال مناسبی باشد.

بنا به داده‌های منتشر شده توسط پلاتس، قیمت محموله‌های نقدی متانول در بازار آسیا شاهد روند کاهشی بوده است؛ به‌طوری‌که در روز جمعه هفته گذشته قیمت متانول به نرخ CFR چین معادل با 290 دلار در هر تن بوده، در حالی که در ابتدای ماه نوامبر این رقم معادل با 387 دلار در هر تن بوده است.

ظرفیت جهانی عرضه متانول در سال جاری شاهد افزایش بوده و مجتمع‌های جدیدی به بازار افزوده شده است اما فعالان بازار انتظار دارند که رشد سه الی چهار درصدی تقاضای متانول در سال آینده به میزان کافی عرضه را پوشش دهد. برای مثال در بازار آسیا، پیش‌بینی می‌شود که واحد تبدیل متانول به اولفین شرکت Connoell در کشور چین از ابتدای سال 2019 عملیات خود را آغاز کند. این واحد که دارای ظرفیت تولید 300 هزار تنی MTO است، قادر به مصرف سالانه یک میلیون تن متانول خواهد بود.

انتظار می‌رود که نقش واحدهای MTO در پیشبرد مصرف و در نتیجه قیمت متانول همچنان برجسته باشد و بنا به نظر آقای کسیدی، افزایش ظرفیت عرضه متانول از جانب روسیه و ایران، تاثیر چندانی در تعادل عرضه و تقاضا نخواهد داشت.

بنا به داده‌ها، روسیه برای تامین متانول خود به صورت خالص وابسته به واردات است و افزایش ظرفیت عرضه متانول این کشور تنها صرف کاهش حجم واردات خواهد شد. از طرفی ایران نیز که ظرف مدت اخیر مشغول افزایش ظرفیت متانول خود بوده است، درگیر تحریم‌های تجاری و تنش‌های سیاسی شده که به محدودسازی پتانسیل این کشور می‌پردازد.

در ماه سپتامبر سال جاری، مجتمع پتروشیمی مرجان که دارای ظرفیت تولید 1.65 میلیون تن متانول در سال است، وارد مدار شد. دو واحد دیگر عمده که پتروشیمی بوشهر و کاوه هستند نیز در فاز نهایی ساخت خود قرار دارند و انتظار می‌رود که در سال 2019 وارد مدار شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان