بی‌آبی و بحرانی جدید در یزد/ یزدی‌ها به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: دشت بهادران از سال ۵۳ ممنوعه اعلام شده و این در حالی است که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته است

بی‌آبی و بحرانی جدید در یزد/ یزدی‌ها به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: دشت بهادران از سال 53 ممنوعه اعلام شده و این در حالی است که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته است.

به گزارش به نقل از ایسنا،محمدمهدی جوادیان زاده در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ابرکوه، دشت بهادران را نمونه‌ای از مصرف نادرست از منابع آبی در استان ذکر و توضیح داد: از سال 1353 این دشت به عنوان دشت ممنوعه برای کشاورزی اعلام شده در حالی که سطح زیرکشت آن در حال حاضر و به صورت قانونی چهار برابر افزایش یافته و نتیجه‌اش این است که در جنوب دشت، آب وجود دارد اما شوری بسیار بالای آن، تمام درختان پسته را از بین برده است و در شمال دشت، کشاورزان با بی‌آبی مواجه هستند و تمام دشت دارد از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: ما به خسارت کشاورزان راضی نیستیم اما اگر این روال مصرف ادامه یابد، حداقل خسارت برای همه مردم یزد این است که باید به استان های دیگر مهاجرت کنند.

جوادیان زاده با بیان این که تنها 84 حلقه چاه کشاورزی شهرستان ابرکوه مجهز به کنتور هوشمند نیست، اظهار کرد: در صورت تجهیز چاه‌های باقیمانده در سال جاری، از سال آینده آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده خواهد شد. تاکنون تعداد 505 چاه کشاورزی در این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و اگر تعداد باقیمانده چاه‌ها نیز در سال‌جاری مجهز شوند، از سال آینده، برنامه خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در ابرکوه به اتمام خواهد رسید و آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده خواهد شد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مدیران دستگاه‌ها به دلیل عدم همکاری با شرکت آب منطقه‌ای در راستای مدیریت مصرف، گفت: وقتی مدیران خودشان با هم همسو نیستند و همراهی نمی‌کنند، نتیجه‌ای جز یاس و ناامیدی برای کشاورزان نیست.

جوادیان زاده با بیان اینکه اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی فقط به نفع خود کشاورز است، اظهار کرد: در سال گذشته و در اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌ها، کشاورزان شاهد بودند که قنات جعفرآباد دوباره فعال شد و سطح آب در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه افزایش پیدا کرد. زمان تعیین شده برای اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در کل کشور و در استان با هم تفاوت دارد و براساس توافق بین کشاورزان وجهاد کشاورزی بوده است تا در شرایطی که کشت نیاز کمتری به آب دارد، این طرح اعمال شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح خاموشی تنها به منظور آموزش کشاورزان در کنترل مصرف آب است و درآینده براساس پروانه چاه، مقدار سهمیه آب کشاورز مشخص شده و مدیریت مصرف با خود کشاورز خواهد بود.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان