بخش تولید خودروهای سنگین ولوو - موسوم به Volvo Trucks - اخیرا قراردادی را با نروژی ها امضا کرده که به موجب آن شش دستگاه کشنده سنگین در اختیار معدن Brønnøy Kalk گذاشته خواهد شد. آن چیزی که این قرارداد را حائز اهمیت می کند اینست که کشنده های مذکور به فناوری خودران مجهز بوده و می توانند به طور خودکار در مسیرهای معدن حرکت کنند.
کشنده های خودران ولوو وظیفه دارند سنگ های استخراج شده از کف معدن را به یک بندر کوچک در فاصله تقریبا 3 مایلی (معادل 4.8 کیلومتر) حمل نموده و در محل مخصوص خالی کنند.
قرارداد بین ولوو تراکس و مقامات معدن Brønnøy Kalk اولین قرارداد دو سویه مربوط به فناوری خودران محسوب می شود که شرکت سوئدی موفق به امضای آن شده است. با این قرارداد، نروژی ها متعهد شده اند که در قبال حمل هر تن بار، مبلغی را به ولوو تراکس پرداخت کنند. به عبارت بهتر کشنده های خودران ولوو تنها در صورتی درآمدزایی خواهند کرد که محموله را سالم به مقصد برسانند. این مساله به نوعی نشان می دهد که ولوو تا چه حد به توانایی های کشنده های خود اطمینان دارد.
پیش از امضای این قرارداد، طرفین به صورت آزمایشی همکاری هایی را با یکدیگر انجام داده اند. پیش بینی می شود کشنده های خودران ولوو پیش از پایان سال 2019 به طور کامل در معدن Brønnøy Kalk به کار گرفته شوند.
اگر چه شاید در ابتدا وظیفه کشنده های خودران ولوو کمی پیچیده به نظر برسد، اما در عمل اینگونه نبوده و احتمال وقوع خطا یا حوادث شدید در مسیرهای در نظر گرفته شده، بسیار کم برآورد شده است.
در هر حال چنین پروژه ای به ولوو اجازه می دهد که فناوری خودران خود را در عمل آزموده و قابلیت های مختلف آن را برای مشتریان آتی دقیق تر تنظیم کند. علاوه بر این می توان نتیجه گرفت که خودروسازان در بلند مدت باید به دنبال چیزی بیش از فروش وسایل نقلیه به اشخاص و افراد عادی باشند، زیرا در سال های آینده اتومبیل های خودران بخشی از یک پازل بزرگ تر خواهند بود.