دومین گردهمایی سالانه فروشندگان دیجیکالا شب گذشته (6 آذر) با حضور 1800 نفر از فروشندگان مارکتپلیس برگزار شد؛ مراسمی که در آن برادران محمدی، مدیران عامل دیجیکالا، آمارهای مهمی را چند هفته مانده به آغاز کمپین یلدا، در اختیار فعالترین فروشندگان پلتفرم خود گذاشتند.
حمید محمدی به ارائه آمارهایی از وضعیت کشور پرداخت و گفت از هر 10 ایرانی، 7 نفر در شبکههای مجازی فعال است. به گفته او اینستاگرام در ایران 30 میلیون کاربر دارد، در مجموع 48 میلیون تلفن همراه هوشمند مورد استفاده مردم ایران است و ضریب نفود اینترنت در کشورمان به بالای 70 درصد میرسد.
مدیرعامل دیجیکالا اشاره میکند که با این وجود، سهم خرده فروشی آنلاین در ایران نسبت به کل خرده فروشی در کشور، حدود 1.5 درصد است و پتانسیل بزرگی وجود دارد تا این سهم، افزایشی 10 برابری داشته باشد. او مبلغ خردهفروشی آنلاین را در کشور به شکل سالانه یک میلیارد دلار برآورد کرد.
سعید محمدی خبر از اهداف پیش روی دیجیکالا تا پایان سال 97 داد و گفت که این فروشگاه میخواهد تنوع محصولاتش را به یک میلیون محصول برساند؛ رقمی که به گفته او، در حال حاضر 700 هزار محصول است.
سهم بازار دیجیکالا در میان کل فروشگاههای آنلاین هم اعلام شد. حمید محمدی رسماً اعلام کرد که دیجیکالا 89.89 درصد از این سهم را در اختیار دارد و 3.84 درصد دیگر نیز سهم دیجیاستایل است. در واقع آنطور که او میگوید، 93 درصد از کل فروش اینترنتی در ایران، از مسیر گروه دیجیکالا میگذرد.
سعید محمدی همچنین به 1800 فروشندهای که در این مراسم حاضر شده بودند گفت که مشتریان دیجیکالا، مشتریان شما هستند:
«باید به این موضوع دقت کنید که تجارت الکترونیکی نیازمند مشتری مداری و قرار دادن خود در جایگاه مشتری است. باید نگاه بلند مدتی به کسبوکار داشت. مشتری در خرید آنلاین کالا را نمیبیند و بر اساس تصویر و محتوایی که شما قرار دادهاید محصول را خریداری میکند. پس نباید کالای کمکیفیتی به دستش برسد و محصول باید استاندارد لازم را داشته باشد.»
مدیران دیجیکالا همچنین خبر رشد 161 درصدی فروش کالاهای ایرانی از فروردین تا آبان 97 دادند. سهم برندهای ایرانی از کل فروش دیجیکالا در آبان ماه نیز 28 درصد ذکر شد.
اسلاید فوق نیز توضیح میدهد که رتبهبندی عملکرد فروشندگان دیجیکالا چه پیامدهایی برای آنها دارد. در صورتی که عملکرد یک فروشنده بد باشد، احتمال جریمه و قطع همکاری با او وجود دارد. از سوی دیگر فروشندگانی که عملکرد خوبی دارند میتوانند در پروموشنها شرکت کنند یا رتبه بهتری را از آن خود کنند.
عملکرد فروشندگان با سه فاکتور میزان تاخیر در ارسال، میزان لغو سفارش و میزان بازگشت کالا توسط مشتری سنجیده میشود.
دیجیکالا همچنین در این مراسم اعلام کرد که پروموشن یلدا موسوم به یلدای شگفتانگیز را از تاریخ 27 الی 30 آذر برگزار میکند و در حقیقت این رویداد نیز توسط دیجیکالا برگزار شد تا فروشندگان برتر خود را برای این تاریخ و افزایش سفارشها آماده کنند.
دیجیکالا میگوید تعداد کاربران این فروشگاه در 4 روز عادی به 4.8 میلیون میرسند در حالی که همین رقم در 4 روز یلدا، به 9 میلیون کاربر افزایش پیدا میکند. بر اساس آمار اعلام شده، 3 هزار فروشنده منتخب در یلدای شگفتانگیز شرکت میکنند و 80 هزار محصول را نیز به فروش میرسانند.