شناسه : ۱۳۱۰۹۵۹ - پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۴
مدیرکل دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت خبر داد
رشد ۱۴درصدی تجارت ایران/ ۸۴درصد صادرات به ۹کشور است
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، فرهاد نوری ظهر امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه لرستان بیان کرد: اگر نگاه بسیار مناسب مسؤولان دستگاه قضایی لرستان به استانهای دیگر کشور تعمیم داده شود میتوان بخش زیادی از گرههای موجود را برطرف کرد.
وی ادامه داد: معتقدیم باید اصلاحات ساختاری در کشور و دستگاههای اجرایی صورت گیرد.
مدیرکل دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: در 7ماهه گذشته رشد تجارت 14درصدی را در کشور داشتیم که این امر مرهون تلاش تولیدکنندگان، بنگاههای اقتصادی و همچنین دستگاههای اجرایی است.
نوری اظهار داشت: در این مدت با وجود مشکلات متعدد شاهد رشد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور بودیم؛ البته کمبودهایی نیز وجود دارد که باید با تعامل و همگرایی آنها را برطرف کرد.
وی گفت: ما در یک جنگ و جهاد سخت اقتصادی و نبرد غیرمنظم قرار داریم، لذا نمیتوان شرایط را عادی مدیریت کرد چنانکه طرف مقابل نیز هوشمندانه رفتار میکند و مواردی را در تحریم قرار میدهد که نقاط کلیدی هستند، بر همین اساس ما نیز باید نگاه ویژهای داشته باشیم.
این مسؤول بیان کرد: سیاستهای ارزی کشور در شرایط عادی قرار ندارد و دلیل صادر شدن برخی از بخشنامهها به همین دلیل است.
مدیرکل دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: صادرات کشور در 7 ماهه از 27 میلیارد دلار عبور کرده و شاهد تراز مثبت اقتصادی هستیم؛ البته باید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر صادر شوند.
نوری گفت: در زمینه بازارها نیز باید گفت اکثر صادرات ما به بازارهای پیرامونی است، چنانکه 84 درصد از صادرات کشور به 9کشور صورت میگیرد.
این مسؤول اظهار داشت: در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات، سازمان توسعه تجارت همواره برای اینکه این تعهد سپاری دست و پای صادرکننده را نبندد سعی کرده است که تبصرهها و استثناهایی وجود داشته باشد.
مدیرکل دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان کرد: صادرکنندگان بایستی کمک کنند تا نیازهای ارزی کشور در این برهه تأمین شود؛ بیشک آینده مثبت است چنانکه شاهد نگاه توسعهای در صنایع جدید و دارای ارزش افزوده هستیم.
وی ادامه داد: در سازمان توسعه تجارت مشوقهایی در بخشهای مختلف در نظر گرفته شده که از مهمترین آنها میتوان به حضور در نمایشگاههای خارج از کشور، بازپرداخت قسمتی از سود وامهای تولیدی صادراتی و حمایت از فعالیتهای بازاریابی اشاره کرد.