ماهان شبکه ایرانیان

میزان از عملکرد دادستان‌های سراسر کشور در زمینه نظارت بر دستگاه‌های اجرایی جهت ایمن سازی جاده‌ها گزارش می‌دهد

از مهار جاده مرگ در خراسان شمالی با ورود مدعی العموم تا ترمیم و بهسازی جاده کمربندی ایذه- اصفهان با دستور دادستان

ایمن سازی راه‌ها و جاده‌ها که از عوامل کاهنده تصادفات رانندگی نیز محسوب می‌شود بر اساس قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است؛ اما با این حال دادستانی در جهت صیانت از حقوق عامه و به عنوان مدعی العموم به این مساله ورود کرده است و بر حسن اجرای آن نظارت دارد و با کوتاهی‌ها برخورد قضائی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضائی خبرگزاری میزان، انسان، وسیله نقلیه و جاده سه ضلع یک حادثه رانندگی محسوب می‌شود که بسته به نوع حادثه میزان دخیل بودن آن‌ها از حادثه‌ای به حادثه دیگر متفاوت است.
دراین میان عامل انسانی در ایران بیشترین نقش را در حوادث رانندگی ایفا می‌کند، اما این به معنای آن نیست که سایر عوامل شایسته توجه نیستند؛ زیرا از آنجایی که عامل انسانی در حوادث رانندگی بیشترین نقش را دارد با ایمن سازی راه‌ها و وسایل نقلیه می‌توان از قدرت مرگبار خطا‌های انسانی در سوانح رانندگی کاست.


دستگاه قضائی کشور با توجه به آمار تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن نسبت به مثلث حوادث رانندگی بی توجه نبوده است؛ تا جایی که در اداره کل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه کارگروهی تحت عنوان کارگروه پیشگیری از تصادفات و سوانح جاده‌ای تشکیل شده است که عواملی را که می‌تواند در یک حادثه رانندگی نقش داشته باشند را به دستگاه‌های ذی ربط معرفی کرده و نسبت به اصلاح آن‌ها گوشزد می‌کند.

پس از تصادف مرگبار اتوبوس مسافربری با تانکر سوخت در محور نطنز-کاشان رئیس دستگاه قضائی کشور بیان داشت: بروز اینگونه حوادث تلخ و جانگداز توجه هر چه بیشتر متولیان امر را در ایمنی جاده‌های کشور نشان می‌دهد و امیدوارم با اتخاذ بستر‌ها و تمهیدات مناسب بار دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

حادثه اتوبوس دانش آموزان در داراب استان فارس در سال 1396 نیز حادثه تلخی بود که حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور پس از این حادثه با تاکید بر ضرورت کاهش و کنترل حوادث رانندگی در سطح کشور خواهان اتخاذ تصمیمات بازدارنده‌تر در این زمینه شد و گفت: با توجه به کثرت وسایل نقلیه و افزایش سالانه مسافرت‌ها ضرورت دارد که تمام دستگاه‌های متولی با تعامل و همفکری درخصوص کاهش هرچه بیشتر حوادث رانندگی تلاش کنند و قوه قضاییه و دادستانی کل کشور نیز بر حسب وظیفه خود از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

اظهارات رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور در خصوص ضرورت کاهش و کنترل حوادث رانندگی نشان دهنده اهمیت این موضوع برای دستگاه قضائی کشور است که نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز به خود جامه عمل پوشانده است. در ادامه به بررسی اقدامات مدعی العموم در زمینه ایمن سازی راه‌ها و جاده‌ها به عنوان یکی از عوامل کاهنده سوانح رانندگی می‌پردازیم.


ساماندهی محور نهاوند-نورآباد با ورود مدعی العموم و در پی زلزله 4 ریشتری
سید‌های مصطفوی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نهاوند در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، از ورود مدعی العموم به ساماندهی محور نهاوند – نورآباد در این شهرستان خبر داد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نهاوند گفت: به دلیل زلزله 4 ریشتری که طی دو هفته گذشته در این شهرستان رخ داد تکه سنگ‌های کوه مجاور جاده، جابجا شده بود و در وضعیت نامساعدی قرار داشت.
مصطفوی بیان داشت: برای پیشگیری از خطرات ناشی از بارندگی‌های احتمالی در این ایام، دستورات لازم را برای ایمن سازی ابلاغ کردیم تا اداره راه اقدامات لازم را انجام دهد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
دستور دادستان نیکشهر جهت اصلاح نواقص و ایمن سازی در جاده‌های این شهرستان


محسن گل محمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان نیکشهر و قرار گرفتن در محور ترانزیت چابهار به زاهدان و تردد پر حجم وسایل نقلیه سبک و سنگین از جاده‌های این شهرستان در گذشته شاهد تصادفات بی شماری در این شهرستان بوده ایم و رسیدگی به این معضل از دغدغه‌های اصلی مسئولان نیکشهری بوده است.


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر با اشاره به اینکه وجود منطقه آزاد اقتصادی چابهار، باعث شده تا همواره کاهش تصادفات جاده‌ای در سطح حوزه شهرستان دغدغه اصلی ما و پلیس راه استان باشد، بیان کرد: با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای این دادستانی ضمن برگزاری جلسات متعدد آموزشی و آگاه سازی پرسنل خدوم پلیس راه شهرستان، اداره راه و پاسگاه‌های همجوار جاده ترانزیتی، در بازه‌های زمانی مختلفی با حضور در محور‌های مواصلاتی شهرستان و به صورت حضوری از نقاط حادثه خیز محور‌های عبوری نیکشهر بازدید کرده است.


وی ادامه داد: پس از چندین بار بازدید و بررسی موانع و مشکلات موجود دستورات لازم جهت اصلاح نواقص صادر شده که اهم این اقدامات شامل اصلاح سطح روکش آسفالت جاده، نصب و بکارگیری علائم و تابلو‌های هشداردهنده، الصاق شبرنگ و گاردریل، تقویت روشنایی و نور نقاط کور و تاریک محور، ایمن سازی مکان‌های که امکان ریزش کوه بدنبال بارندگی‌های رگباری و فصلی را داشتند و نصب و راه اندازی دوربین‌های کنترل سرعت از طریق قرارگاه پلیس راه جنوب استان و مسؤولین ذیربط می‌باشد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
شناسایی 7 نقطه حادثه خیز و نصب دوربین‌های ثبت تخلف با ورود مدعی العموم در کرمانشاه
محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان دراین باره اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1395 استان کرمانشاه با 98 کشته در تصادفات درون شهری و 314 کشته در تصادفات برون شهری دارای آمار تصادفات جاده‌ای بالایی بوده، و هم مرز بودن این استان با کشور عراق و تبادلات تجاری بین دو کشور در سایه حمل و نقل جاده‌ای و در نتیجه حضور گسترده کامیون‌ها، نفتکش‌ها و تریلر‌های ایرانی و عراقی در جاده‌های این استان و همچنین کوهستانی بودن بسیاری از مسیر‌ها احتمال بروز حادثه را تشدید کرده است.


دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه خاطرنشان کرد: بنابراین با عنایت به این موضوع که خسارت‌های ناشی از حوادث ترافیکی که به جامعه تحمیل می‌شود بالا بوده و با توجه به اینکه خسارت‌های جانی، مالی، روانی و اجتماعی در مواردی غیرقابل جبران می‌باشد، دادستانی کرمانشاه در راستای حفظ حقوق عامه خود را موظف دانسته است که به منظور پیشگیری از بروز حوادث رانندگی به موضوع ورود پیدا کرده و با برگزاری جلسات و انجام مذاکرات و مکاتبات راهکار‌های مؤثر را شناسایی و سپس به اجرا گذارد.


وی ادامه داد: ایمن سازی نقاط شهری که بر اساس گزارش فرماندهی راهور بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده اند از جمله راهکار‌هایی است که موجب کاهش تصادفات جاده‌ای خواهد بود؛ بنابراین در راستای تخصیص متناسب امکانات به نقاط حادثه خیز، فرماندهی راهور استان طی گزارشی 7 نقطه شهری که بیشترین حوادث ترافیکی را داشته است (70 درصد از تلفات درون شهری) معرفی کرده و شهرداری موظف شد با هماهنگی فرماندهی راهور به تناسب منطقه ضمن آشکارسازی، از چراغ‌های چشمک زن، تابلو‌های محدودیت سرعت، شیار کاهنده سرعت، چراغ‌های ال‌ای دی و در صورت امکان پل‌های عابر پیاده استفاده کند.


صادقی ادامه داد: همچنین مقرر شد شهرداری با هماهنگی فرماندهی راهور نسبت به تعمیر و آماده به کار کردن دوربین‌های ثبت تخلف سطح شهر و نصب دروبین‌های جدید با تأکید ویژه بر کمربندی‌های غربی و شرقی تا پایان مرداد ماه 97 اقدام کند.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
مهار جاده مرگ در خراسان شمالی با ورود مدعی العموم
محمد مسلم، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان و در حاشیه بازدید از نقاط حادثه خیز محور بجنورد- جنگل گلستان بیان کرد: درحاشیه این بازدید که با همراهی تیمی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط صورت گرفت، مقرر شد حسب مورد از طریق احداث پارکینگ، تعریض جاده، ایجاد شانه خاکی، ایجاد دوربرگردان و همچنین نصب دوربین‌های نظارتی و کنترل سرعت، اصلاحات لازم اِعمال گردد.


این مقام قضائی با ابراز امیدواری خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای تردد در محور بجنورد-جنگل گلستان که متأسفانه به جهت آمار بالای تصادفات و تلفات جاده ای، به جاده مرگ موسوم شده، اقدامات انجام شده و نیز اصلاحات در دست اجرا، تأثیر بسزایی در کاهش میزان سوانح و حوادث جاده‌ای این محور مواصلاتی داشته باشد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
ورود مدعی العموم به ترمیم و بهسازی جاده کمربندی ایذه- اصفهان و برخورد قضائی با رئیس اداره مربوطه
مراد شمولی، دادستان ایذه در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با اشاره به اینکه جاده کمربندی ایذه- اصفهان، حادثه ساز بوده و موجب کشته شدن شهروندان در چندین مرحله تصادف شده است، از برخورد قضایی با رئیس اداره مربوطه خبرداد و گفت: ترمیم و بهسازی جاده کمربندی ایذه – اصفهان در اولویت رسیدگی قرار گرفته است.


وی گفت: دراین راستا پرونده قضایی تشکیل شده و با کسانی که کوتاهی و سهل انگاری در انجام وظایف داشته باشند، برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
رفع مشکلات ایمنی و اصلاح جاده ملایر به بروجرد با ورود مدعی العموم
سعید احمدی‌فر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، اظهار کرد: جاده ملایر به سمت بروجرد به دلیل وجود دست اندازها، وضعیت مناسبی نداشت که با ورود مدعی العموم، اداره راه مکلف به اصلاح ایراد‌ها شد.


وی با بیان اینکه ظرف 48 ساعت جاده اصلاح و نکات ایمنی اجرا شد، گفت: با ورود مدعی العموم اصلاحات جاده ملایر به سمت بروجرد انجام شد و این در حالی بود که قریب به 5 کیلومتر از جاده خط کشی نداشت که منجر به افزایش تصادف شده بود.


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملایر در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت روشنایی نیز شرایط خوبی ندارد که در دست اقدام است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
دستور دادستان میانه جهت اصلاح نواقص حادثه ساز در محور‌های این شهرستان
امامی دادستان شهرستان میانه در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، با تاکید بر لزوم شناسایی دقیق پارامتر‌های موثر بر تصادفات اظهار کرد: تعمیر راه‌های ورودی و اصلاح موانع حادثه ساز داخل شهر و چاله‌ها در راستای صیانت از حقوق عامه باید عملیاتی شود.


دادستان شهرستان میانه خاطرنشان کرد: دستورات لازم جهت اصلاح نواقص صادر شده که اهم این اقدامات شامل اصلاح سطح روکش آسفالت جاده، نصب و بکارگیری علائم و تابلو‌های هشداردهنده، تقویت روشنایی و نور نقاط کور و تاریک محور، نصب و راه اندازی دوربین‌های کنترل سرعت است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
دستور دادستان گلستان جهت افزایش ایمنی جاده توسکستان
حجت الاسلام و المسلمین سید رضا سید حسینی در راستای حفظ حقوق عامه در بازدید میدانی از محور کوهستانی توسکستان واقع در مرز استان‌های گلستان و سمنان دستورات لازم جهت افزایش ایمنی این جاده را صادر کرد.


از جمله مهمترین این تصمیمات می‌توان به پیگیری جهت ایجاد پوشش تلفن همراه در کل مسیر، نصب دوربین‌های امنیتی، پیگیری جهت ارتقای مسیر از راه روستایی به راه اصلی، افزایش تابلو‌های هشداردهنده و نصب آینه سر پیچ‌ها و اصلاح گاردریل‌های آسیب دیده و ایجاد دیواره بتونی و خاکریزی حاشیه جاده و ... اشاره کرد.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

یونس اسدی مقدم، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با بیان اینکه سال گذشته آمار تصادفات فوتی 65 نفر بود، تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون نیز این معضل با روند افزایشی مواجه بوده به طوری که بیشترین آمار پرونده‌های موجود در اسلامشهر ناشی از تصادفات است.


این مقام قضائی با انتقاد از عملکرد اداره راه شهرستان اسلامشهر، گفت: وجود چندین بزرگراه اعم از بزرگراه ساوه، قم – تهران، آزادگان، جاده مخصوص کرج – تهران، جاده شورآباد و جاده احمد آباد و از طرفی نابسامانی خیابان‌های داخل اسلامشهر دلیل اصلی افزایش آمار تصادفات بوده است.


وی با اشاره به اینکه تصادفات فوتی جبران ناپذیر است، ادامه داد: بهترین راهکار برای کاهش آمار تصادف، فوتی، جرحی و خسارات ناشی از آن مشخص شدن سهم ادارات طبق اصول کارشناسی بود که این امر تاکنون مغفول مانده بود و ما تلاش کردیم در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهیم.


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسلامشهر ضمن اعلام اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون 9 پرونده تصادف فوتی تشکیل و تحت تعقیب قرار گرفته است، گفت: کارشناسان رسمی دادگستری پس از دستورمدعی العموم سهم اداره‌های مختلف را بررسی کردند که در پی آن رئیس اداره راه اسلامشهر تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده در حال رسیدگی است و نکته مهم اینکه متعاقب این اقدام قانونی مشاهده کردیم نواقص راه و شهرسازی اصلاح شد یا در شرف اصلاح قرار دارد.


اسدی مقدم گفت: چندین سال متمادی است که رسیدگی لازم برای اصلاح راه‌های اسلامشهر صورت نگرفته؛ اما بعد از ورود مدعی العموم و تحت پیگرد قرار دادن افراد متخلف با حضور کارشناس رسمی دادگستری مشاهده می‌کنیم که مسئولین اداره راه در انجام درست وظایف خود تلاش بیشتری می‌کنند.


وی گفت: به عنوان نمونه جاده احمدآباد مستوفی که سالیان سال فاقد تابلو‌های هشداردهنده و روشنایی مناسب بود بعد از ورود مدعی العموم و تحت پیگرد قانونی قرار دادن اداره راه با همکاری شهرداری اسلامشهر به امکانات ایمنی مجهز شد و در بعضی نقاط اصلاح هندسی صورت گرفت به گونه‌ای که می‌توان گفت: این جاده متحول شده است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید
کاهش 22 درصدی تصادفات منجر به فوت در قلعه گنج در سال 96 با ورود دادستانی
سجاد افشارمنش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قلعه گنج در گفتگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان گفت: تصادفات منجر به فوت شهرستان قلعه گنج در سال 96 نسبت به سال 95، 22 درصد کاهش یافته است.


این مقام قضائی بیان کرد: مقرر شد نقاط حادثه خیز جاده‌های شهرستان شناسایی و علائم هشدار دهنده نصب و نسبت به بهسازی آسفالت راه‌های ارتباطی اقدام شود.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

در بند دوم اصل 156 قانون اساسی و در مواد 22 و 290 قانون آیین دادرسی کیفری، حقوق عامه به عنوان تکلیفی بر عهده دادستانی کل کشور قرار داده شده است و از سال 95 فعالیت دادستان‌های سراسر کشور در این زمینه با جدیت آغاز شد. دادستان‌های سراسر کشور با ورود به مساله ایمنی راه‌ها و جاده‌ها به عنوان مدعی العموم سهم قابل توجهی در شناسایی نقاط حادثه خیز و پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی داشته اند؛ البته ایمن سازی راه‌ها جدیت سایر دستگاه‌های متولی را نیز در این امر می‌طلبد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان