به گزارش ایسنا، نواب حسینی منش در سی و دومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان محیط زیست برگزار شد، گزارش آزمون آلایندگی کنار جادهای خودروهای دیزل را ارائه داد و گفت: برای 226 دستگاه خودروی سنگین آزمون کنار جادهای معاینه فنی انجام شد که ترمینال غرب و جنوب، سامانه اتوبوسرانی درون شهری، مجتمع پسماند آرادکوده و آبعلی، بزرگراه آزادگان و شهید بابایی و پلیس راه حسن آباد جامعه هدف ما بود.
وی اظهار کرد: از بین 226 خودروی سنگین تست شده، بیش از 80 درصد خودروها در کل پروسه معاینه فنی رد شدند و از لحاظ آلایندگی حدود 20 درصد خودروها در معاینه فنی مردود شدند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران گفت: سرویس کارخانجات و کارکنان شرکتها مثل صدا و سیما، شهرداری تهران، سازمان کشتیرانی و ... را رصد کردیم که به نسبت وضعیت مناسبی داشتند. همچنین شرکت ایران خودرو حدود 450 خودروی سنگین به ما معرفی کرد که این تعداد را از سامانه سازمان راهداری استعلام کردیم و مشخص شد که یک سوم آنها معاینه فنی ندارند. همچنین از بین 450 خودرو 330 مورد را تست مجدد انجام دادیم که 18 درصد آنها مردود شدند.
حسینی منش با اشاره به اینکه خودروهای سنگینی که در تهران تردد میکنند اکثرا معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی خارج از تهران دریافت میکنند و این موضوع حتما باید مورد دقت و بررسی قرار گیرد، ادامه داد: طی دو ماه گذشته 1344 مورد تست آلایندگی دیزلها را در کنار جاده انجام دادیم که از این تعداد 84 درصد دارای معاینه فنی و 16 درصد فاقد معاینه فنی بودند؛ اما 26 درصد خودروها هم با وجود داشتن معاینه فنی از تست مجدد رد شدند.
وی همچنین تاکید کرد: طی دو ماه گذشته 473 مورد جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی و دودزا بودن ثبت شده است. همچنین 267 مورد ابطال معاینه فنی صورت گرفته است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به اختلاف نظرهای موجود در بحث ابطال معاینه فنی اظهار کرد: پلیس معاینه فنی خودروها را به دلیل دودزا بودن ابطال میکند و باید در ادامه آن در سامانه سیمفا معاینه فنی ابطال شود اما وزارت راه طی نامهای که به ما ارسال کرده اعلام داشته که از منظر حقوقی امکان ابطال برای آنها وجود ندارد. این در حالیست که اگر پلیس معاینه فنی خودروی دودزایی را ابطال کرد باید بلادرنگ ابطال معاینه فنی آن خودرو از سیستم سیمفا صورت گیرد.
حسینی منش در ادامه جلسه با اشاره به ضرورت طرح معاینه زیست محیطی برای دستگاههایی مثل لودر و بولدوزر تصریح کرد: دادن معاینه فنی به لودر و بولدوزر کار بسیار دشواری است. چون سیستم پیچیدهای دارند. بهتر است مصوبهای طراحی شود که بر مبنای آن معاینه زیست محیطی این دستگاهها مد نظر قرار بگیرد؛ به طوریکه ما به جز موضوع آلایندگی به سایر مسائل کاری نداشته باشیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در پایان در بحث اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده هم با اشاره به ضرورت اجرای این طرح، گفت: از حدود 800 هزار موتورسیکلتی که پلاک تهران دارند 70 درصد موتورها دارای عمر بالای هفت سال هستند. یعنی 70 درصد موتورسیکلتهای در حال تردد در تهران فرسوده به حساب میآیند.